Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Тестват реактивен двигател без движещи се части

[post-views]
Тестват реактивен двигател без движещи се части

В САЩ създадоха проста и достъпна система за реактивно задвижване на дронове. Самолетът, на който се изпитва новият реактивен двигател, се нарича Scitor-D или „Демонстратор“. Инженерите разработиха дигитално управляван съвременен импулсен реактивен двигател, в който са направени големи подобрения. Това гарантира ниски разходи и бързо производство на реактивни самолети в бъдеще. Двигателят е с наименование J-1. Този тип реактивни двигатели, наречени импулсни или вълнови, работят на вълни под налягане и в тях няма нито една движеща се или въртяща се част.

Безпилотните летателни апарати от самолетен тип могат да бъдат оборудвани със задвижващи системи от различен тип. Една американска високотехнологична компания от щата Мериленд от години разработва импулсни въздушнодишащи реактивни двигатели. Първоначално тези двигатели работят само на стендовете. В момента компанията тества безпилотен летателен апарат Scitor-D, оборудван с импулсен реактивен двигател J-1. През 2016 г. Компанията създава импулсен двигател със собствен дизайн и започва да го тества.

През 2020 г. започват изпитания с експерименталния двигател, като той е прикачен на управляем безмоторен самолет. Инсталирането на двигателя подобрява летателните характеристики на безмоторния самолет и удължава продължителността на полета му. Освен това тези тестове показват възможности за подобряване на аеродинамиката на самолета. През 2021 г. Военновъздушните сили на САЩ проявяват интерес към технологията и поръчват на компанията да разработи малък безпилотен летателен апарат с импулсен двигател, способен да носи малък полезен товар. ВВС имат намерение да използват този самолет като примамка за вражеската противовъздушна отбрана.

Въпреки поръчката за разработване на многофункционален безпилотен самолет компанията продължава да работи усилено и по импулсните въздушнодишащи двигатели (PuVRD). Първият е наречен J-1 и е предназначен за самолети с излетно тегло 90,8 кг. Компанията създава и по-голям двигател К-1 за самолети с излетно тегло 454 кг. Новите двигатели са тествани при скорост 322 км/ч.
Импулсните двигатели нямат клапани. Това им гарантира дълъг експлоатационен живот.

Двигателят е направен под формата на U-образна тръба с променлив диаметър. Горната част на двигателя има по-малък диаметър, но има горивна камера с по-голямо сечение. Долната тръба е конична с по-голям диаметър. Краищата на тръбата служат като дюзи. А принципът на работата на двигателя е много опростен. Част от горивото се впръсква в горивната камера и се запалва с електрическа свещ. Възпламенената горивна смес преминава през горната и долната дюза, насочени към опашката на самолета, и създават тяга.

В същото време в определен момент тягата в долната тръба с по-голям диаметър надвишава тягата в горната и тя започва да изтегля въздух от атмосферата в горивната камера. След това отново се впръсква гориво и цикълът се повтаря. Поради това, че няма постоянно горене, двигателят се нарича пулсиращ. Специално разработеният за изпитанията на двигателя J-1 безпилотен самолет Scitor-D може да носи на борда си полезен товар 9 кг. Размахът на крилата му достига 3, 5 м. Обхватът и продължителността на полета още не се съобщават. В момента самолетът е снабден с оборудване, което осигурява приемане и изпълнение на командите на оператора.

фото defenseworld.net

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани