Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Спецсилите в единно ефирно поле с пехотата

[post-views]
Спецсилите в единно ефирно поле с пехотата

Майор Пасков: С новите машини при нас модернизацията наистина настъпи първа

Спецсилите в единно ефирно поле с пехотата
Майор Стефан Пасков е убеден в отличните качества на машината „Форд Самарм”
Фото авторът

Бойни машини, които използват единно информационно поле с другите видове въоръжени сили и родове войски, демонстрира Съвместното командване на специалните операции (СКСО) по време на изложението за отбранителна техника, продукти и услуги „Хемус” в Пловдив неотдавна. Пред посетителите на откритата площ бяха експонирани две машини на спецсилите – „Форд Самарм” и „Тойота Ланд Круизър”.

Комуникационните системи на техниката ни са напълно съвместими с новите системи на всички партньори от НАТО и с колегите ни в Сухопътните войски, казва заместник-началникът на щаба по осигуряването на 86-а група от Специалните сили майор Стефан Пасков.

Нямаме пропуск в това отношение

допълва той. В експозицията на друг изложител беше представена и евакуационна машина на Спецсилите.

Но не само свръзките на форда и тойотата са последна дума на технологията. Машините предоставят възможности на командосите за пълноценно изпълнение на разнообразни задачи.

Голямата машина е с 8-цилиндров турбодизелов двигател и система на движение 4X4, с понижаващи предавки, посочва към форда майор Пасков. Трансмисията на бронираната машина е 10-скоростна, автоматична. Окачването и спирачната система са усилени. Максималната скорост е до 130 км/ч.

Екипажът може да е до 8 военнослужещи, включително водачът. Фордът има сертифицирана бронировка на ниво НАТО СТАНАГ 4569. Има варианти с дистанционно управляема огнева система, с механично управляема огнева система или с механично управляема огнева система и автономна система за защита.

Специално моделът, който е изложен тук е с

дистанционно управляема огнева система

казва майор Пасков. По думите му така не е необходимо боецът да рискува да стои незащитен на открито.

Офицерът представя и тойотата, която е тактическа машина. „Използват се на занятия, при работата по границата, както и при съвместни операции с колегите от МВР и Жандармерията. За всяка една цел могат да бъдат използвани. Достатъчно са мобилни и бързи, нямат нищо общо с това, което имахме досега”, споделя офицерът.

Тойотата също като форда е с 8-цилиндров, V-образен дизелов двигател. Екипажът е до петима военнослужещи.

С „Тойота Ланд Круизър” командосите могат да изпълняват задачи и на най-трудните терени

Машината има усилено окачване и развива скорост до 160 км/ч. Тойотата може да преодолява разнообразни терени. Има дълбочина на газене във вода до 0,65 м, клиренс – 250 мм, радиус на завиване – 7,2 м. Преодолява наклон от 33 градуса, а при движение по страничен наклон – от 27 градуса.

Сертифицираната бронировка на машината е на ниво НАТО СТАНАГ 4569. Освен във вариант пикап като тактическа машина и специална тактическа машина, тойотата

може да се използва и като линейка

тип В, отговаряща на СТАНАГ 2872.

„Машините са на две години. Още са в гаранционен срок и може да се каже, че са нови. С тези машини при нас модернизацията наистина настъпи първа, макар че сумата за нашето техническо обновление не беше такава както сумата на колегите от Сухопътните войски, авиацията и флота”, заявява майор Пасков. Напълно чистосърдечно мога да кажа, че сме влезли в XXI век с чисто нова техника, допълва той. По думите му машините са приети много радушно от военнослужещите от Специалните сили. „Това е първата чисто нова техника, която е изцяло и само единствено за нас. Други ги нямат в Българската армия. Повечето военнослужещи свикнаха, адаптираха се, тъй като машините са си специфични. Но няма никакъв проблем. Задачите се изпълняват буквално като на лек автомобил”, изтъква офицерът. Машините се използват активно в учебния процес,

включително и в полевите лагери

на командосите. И въпреки че в момента се извършва модернизация на техниката, по думите на офицера съвсем скоро обновените машини отново ще се използват пълноценно.

Бързината е ключова за системата „Хаймарс”

Младши сержант Стефан и сержант Еспарза изтъкват, че със системата „Хаймарс” може да се действа много бързо

Мобилност и бързина на действието – това са основните качества на артилерийската система „Хаймарс” (HIMARS), която беше представена на изложението „Хемус 2024” в Пловдив. Установката е в състояние да изстрелва всички ракети и боеприпаси от фамилията MFOM–MLRS/HIMARS. Те се насочват към целта чрез GPS.

„Смисълът на системата е да бъде изключително мобилна. Да може много бързо да се натовари на самолет и да се свали от него. Излиза от самолета, отива, стреля, прибира се в самолета и той отлита.” Това обясни за в. „Българска армия” младши сержант Стефан (Steffen), който заедно със сержант Еспарза (Esparza) представяше системата. Двамата са военнослужещи от 4-ти батальон в 133-ти артилерийски полк на американската армия.

„Не стоим на едно място. Най-добрият начин да останеш жив е да се движиш. Затова доста често стреляме, местим се, стреляме пак и това е страхотно качество на тази артилерийска система”, споделя младши сержантът. По думите му идеята е с „Хаймарс” да се постигне далекобоен прецизен обстрел.

Зареждането на системата отнема около 5 мин и като цяло 15 мин е времето от заемането на позиция до стрелбата, допълва сержант Еспарза. Системата „Хаймарс” може да бъде транспортирана по въздух със самолети C-130, C-17 и A400.

На изложението беше представена и бойна машина на пехотата „Страйкър”, каквито българските Сухопътни войски ще започнат да получават догодина.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани