Красимир МИТОВ
Прощъпулник за младите летци пилоти в Долна Митрополия.
Като разбунен кошер тези дни в горещите часове на деня е летище Д. Митрополия. Напрегнатото ежедневие на 12-а авиобаза се усеща във всяко кътче от района. През определени минути сме свидетели на излитане и кацане на самолети L-39, а грохотът на реактивните двигатели напомня на околността, че авиацията на родните ВВС е в ход с пулса на времето.
„Тръпка за младите летци пилоти е да „проходят” в областта на реактивната авиация – казва полковник инж. Петър Банков, командир на 12-а авиобаза, а наша задача е ние да ги въведем в професионалната сфера.
Богатият опит на инструкторите
летци пилоти е гарант за успешното провеждане на обучението. Щастлив съм, че изпълняваме този вид „прощъпулник”, и вярвам, че младите летци пилоти ще запомнят това за цял живот. Не се става лесно летец пилот на боен самолет, не е достатъчно само желание. Нужно е да се отдадеш изцяло на професията с жар и себеотрицание. Учим ги на това с вяра и оптимизъм за бъдещето на нашите ВВС.”
Разговаряме с майор инж. Янчо Христов – началник на отделение „Летателно тактическа подготовка”, който сподели: „Със самолет L-39 сега преминава курс за приучване с млад летателен състав, всичките от които са лейтенанти и до първата половина на годината летяха на витлов самолет PC-9M „Пилатус”. В момента приучването е да усвояват самолета L-39 на ниво техника прост пилотаж в зона, самолетоводене на средна височина и след успешното им преминаване ще започнат занятия по сложен пилотаж на средна височина, групова слетяност, прехват и типови атаки със самолет L-39. Това са част от лейтенантите от Випуск 2023 г. на ВВВУ. След завършване на курса на приучване към реактивна летателна практика ще следват кадровата политика на ВВС. Ние ги готвим за летци пилоти, които могат да бъдат инструктори тук или летци по бойните части.
Първоначалното приучване е в рамките на около 20 летателни часа, след което могат да надграждат, което е въпрос на допълнителна планировка – видове бойно използване, реално бойно такова, бомбопускане, стрелба с оръдие НУРС, но всичко това е въпрос на ресурс и планировка за следващата година. Преди започване на всеки летателен курс за приучване провеждаме достатъчно часове наземна подготовка, в които младите офицери се подготвят за изпълнение на задачите. Спазваме последователността – първо е на теоретичната подготовка, след това наземната и накрая идва летателната. За отделните модули прилагаме достатъчно време за теоретична подготовка. L-39 е реактивен самолет, който е междинен от витлов и боен такъв. Без него трудно се справят пилотите на последващите по-сложни бързи реактивни самолети. За момента ресурсът, с който разполагаме, е достатъчен за обучението на летците пилоти. На тях сега предстои да преминат първи курс на
модул „Морско оцеляване”
за авиационния състав във Варна-2 този месец – подготовка за оцеляване в морска среда, включително спасяване с хеликоптер от вода. Курсът е изключително полезен за тяхното професионално развитие. Предизвикателство е да се работи с младите офицери, защото са любознателни, което ни кара и ние да бъдем отговорни към тяхната подготовка.”
Майор инж. Станислав Петров – началник-щаб на авиационна ескадрила, добавя: „По разпределение от Випуск 2024 на ВВВУ при нас в ескадрилата постъпиха седем млади лейтенанти летци пилоти. Задачата пред нас е да продължим тяхното обучение. То ще се проведе със самолет PC-9M „Пилатус” и догодина ще преминем на реактивен L-39. Целта е да достигнем реално 200 ч летателна подготовка в края на годината. Надявам се след това авиобазите Граф Игнатиево и Безмер да предложат курс за обучение на МиГ-29 и Су-25. Някои от тях са с голямо желание в бъдеще да преминат курс за усвояване на самолет Ф-16. Засега те имат своята професионална подготовка като летци пилоти, но ние продължаваме тяхното обучение, защото основата, която имат в теоретично отношение, не е достатъчна спрямо задачите, които ще изпълняват в бъдеще в професионален план. Паралелно ще развиваме теоретичната и практическа подготовка, свързани с тези специфични задачи.”
В разговора се включва и лейтенант инж. Васил Дошков от новопроизведените офицери летци пилоти, който с вълнение споделя: „ Започнахме с провеждането на опреснителни занятия и някои нови наземни подготовки. В най-скоро време ще се занимаваме с летателна дейност в интензивни темпове на самолет „Пилатус”, за да възстановим бързо загубените видове подготовки като курсанти и да се заемем с усвояването на нови такива. През пролетта на новата календарна година с нетърпение очакваме включването ни в курс за
приучване на самолет L-39
за да усвоим реактивната техника и усъвършенстваме подготовките си на новия за нас самолет.”
Всички са убедени, че не достатъчно само да ти „поникнат криле”, необходимо е да добиеш умения и навици те да бъдат разперени, за да е успешен полетът във въздушната шир.