Извършваме проверка в командването на Военновъздушните сили (ВВС), 12-а авиационна база в Долна Митрополия и 3-а авиационна база в Граф Игнатиево, за да видим дали е спазена нормативната база. Това каза началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов в интервю за БТА за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA, при която двамата пилоти загинаха.
В петък при подготовка за демонстративен полет на авиобаза „Граф Игнатиево“ катастрофира учебно-боен самолет L-39 ZA. Загинаха двамата пилоти – майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин, от 12-а авиационна база в Долна Митрополия.
Началникът на отбраната изрази дълбоки съболезнования на близките и колегите на загиналите пилоти – майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин. Като началник на отбраната, изпитвам неопределима болка при загубата на всеки военнослужещ. Всичко, с което може да помогнем и се полага на семействата им, ще бъде осигурено във възможните срокове, заяви началникът на отбраната.
Заповядал съм анализ и оценка на командно-организаторската работа на Военновъздушните сили, нивото на летателната подготовка и най-вече на летателната дисциплина. Извършваме вътрешна проверка, от която ще оповестя резултатите в позволения ми обем, обясни адмирал Ефтимов. Твърде са възможни наказания в зависимост от резултати от проверките, които извършваме, посочи той.
По думите му двамата пилоти имат оптимален нальот към този момент за годината. Планираното упражнение в рамките на открития летателен ден напълно отговаря на нивото им на подготовка. По отношение на нальота не мога да назова конкретна цифра, но Ви уверявам, че той се счита за добър по стандартите на НАТО. Над 20 пъти е изпълнявано упражнението от началото на годината, каза още адмирал Ефтимов.
Не ме видяхте в брифинга петък следобед в Трета авиобаза, тъй като рано сутринта излетях за Прага за участие в годишната конференция на началниците на отбраната на страните членки на НАТО, за което имаше съобщение в медиите, обясни той. При кацането ми в Прага получих информация за авиационната катастрофа и с първия възможен полет се прибрах в ранните часове петък срещу събота в София.
Тече разследване. Не мога обсъждам детайлно инцидента, тъй като разследванията не са приключили. От друга страна, не бих искал да се интерпретират възможни версии и причини, коментира адмирал Емил Ефтимов.
Когато разследването излезе с доклад за конкретните причини за инцидента, ще информираме обществото, посочи началникът на отбраната.
Искам да подчертая, че самолетът, с който загинаха двамата пилоти, претърпя модернизация, основен ремонт и по технически данни е с разполагаем ресурс от 1700 часа в рамките на седем години, обясни адмирал Ефтимов.
Абсолютно невъзможно е военен самолет да излети, без да е напълно технически годен, заяви той. Много са строги процедурите в това отношение. Не допускам, че може да се извърши такъв пропуск от техническия състав, каза още началникът на отбраната.
Решението за провеждане на открит летателен ден в Трета авиационна база е взето от Министерския съвет в началото на февруари тази година и е част от програмата за отбелязване на 20 години от членството на България в НАТО.
По отношение на предварително планираните въздушни демонстрации нямаше разминаване между наличен ресурс, подготовка на пилотите и съобразяване с мерките за безопасност. Това беше предварителната информация, което ни даде възможност да вземем това решение, обясни адмирал Ефтимов.
Военната професия е с изключително висок риск и само за хора с големи сърца. На фона на тази трагедия, на фона на тази огромна загуба, пред нас стои задачата да се мобилизираме, да преодолеем шока и да изпълняваме служебните си задължения, заяви още адмирал Емил Ефтимов.
Следва пълният текст на интервюто с началника на отбраната:
Къде бяхте в петък, когато стана инцидента, при който загинаха двама пилоти?
Изразявам дълбоки съболезнования на близките и колегите на загиналите пилоти – майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин. Като началник на отбраната, изпитвам неопределима болка при загубата на всеки военнослужещ. Загубата на двама обучени, опитни пилоти при изпълнение на служебния им дълг е много тежка загуба за Въоръжените сили. Още веднъж съболезнования и вечна им памет.
Всичко, с което може да помогнем и се полага на семействата им, ще бъде осигурено във възможните срокове.
Не ме видяхте в брифинга петък следобед в Трета авиобаза, тъй като рано сутринта излетях за Прага за участие в годишната конференция на началниците на отбраната на страните членки на НАТО, за което имаше съобщение в медиите. При кацането ми в Прага получих информация за авиационната катастрофа и с първия възможен полет се прибрах в ранните часове петък срещу събота в София. Тече разследване. Не мога обсъждам детайлно инцидента, тъй като разследванията не са приключили. От друга страна, не бих искал да се интерпретират възможни версии и причини.
Когато разследването излезе с доклад за конкретните причини за инцидента, ще информираме обществото.
Двамата пилоти имат оптимален нальот към този момент за годината. Планирането упражнение в рамките на открития летателен ден напълно отговаря на нивото им на подготовка. По отношение на нальота не мога да назова конкретна цифра, но Ви уверявам, че той се счита за добър по стандартите на НАТО. Над 20 пъти е изпълнявано упражнението от началото на годината.
Няколко са възможните версии за катастрофата. Разследващите се произнесоха за тях. Мога да Ви уверя, че от страна на Щаба на отбраната, командването на Военновъздушните сили, 12-ата авиобаза и 3-а авиационна база им се оказва пълно съдействие.
Какви действия ще предприемете като началник на отбраната?
Заповядал съм анализ и оценка на командно-организаторската работа, нивото на летателната подготовка и най-вече на летателната дисциплина. Извън конкретния случай, имам наблюдения по процесите на командване и управление на ВВС. Извършваме вътрешна проверка, от която ще оповестя резултатите в позволения ми обем.
Ще има ли наказания?
Твърде са възможни в зависимост от резултати от проверките, които извършваме.
Извършваме проверка в командването на ВВС, в 12-а авиобаза и 3-а авиационна база, за да видим дали е спазена нормативната база. Нормативната база във ВВС през последните години е строго регламентирана и адаптирана към състоянието на авиационната техника и наличния нальот. Това е един много динамичен процес, тъй като през годините задачите не намаляват, напротив – те се увеличават. Възможностите за поддържане на голяма част от техниката са в някои случай ограничени.
Искам да подчертая, че самолетът, с който загинаха двамата пилоти, претърпя модернизация, основен ремонт и по технически данни е с разполагаем ресурс от 1700 часа в рамките на седем години. Това е от ремонтната документация, която беше получена след получаването на самолета.
Възможно ли е военен самолет да излети, без да е напълно технически годен?
Това е абсолютно невъзможно. Много са строги процедурите в това отношение. Не допускам, че може да се извърши такъв пропуск от техническия състав.
Имат ли ВВС капацитет да провежда открити летателни дни и имало ли е нужда да бъде проведен такъв в събота?
Откритият летателен ден беше планиран за 14-и септември, събота, а в петък, 13-и, беше планирано да се проведат тренировките за летателния ден.
Предвид изключителното натоварване на личния състав с изпълнението на многобройни задачи по трите мисии на Въоръжените сили, неведнъж съм изразявал мнение, че подобен тип демонстрации на способности от структурите в Българската армия трябва да бъдат прецизирани като обхват и време за тяхното провеждане.
В последните години един от основните проблеми в Българската армия е некомплектът, включително и във ВВС. Затова, в рамките на този процес, за да демонстрираме възможностите на военната професия за личностно и професионално развитие, взехме решение за провеждане на този летателен ден.
Решението за провеждане на открит летателен ден в Трета авиационна база е взето от Министерския съвет в началото на февруари тази година и е част от програмата за отбелязване на 20 години от членството на България в НАТО.
По отношение на предварително планираните въздушни демонстрации нямаше разминаване между наличен ресурс, подготовка на пилотите и съобразяване с мерките за безопасност.
За съжаление, не се получи ефектът, който целяхме. Остава огромното предизвикателство да продължим напред. Ние ще продължим напред. В настоящия момент е спряна летателната подготовка, с изключение на два хеликоптера „Кугър“, които преминават през сертификация. Преценихме, че не е удачно да прекъснем тяхната сертификация, тъй като тя е свързана с последващи етапи и учения, в които трябва да участват.
Военната професия е с изключително висок риск и само за хора с големи сърца. На фона на тази трагедия, на фона на тази огромна загуба, пред нас стои задачата да се мобилизираме, да преодолеем шока и да изпълняваме служебните си задължения. Затова сме много внимателни в коментарите си, тъй като, както и сега, или на следващия ден след катастрофата, може да се наложи да се изпълняват задачи по охрана на въздушното пространство на България, аварийно-спасително осигуряване, медицинска евакуация или пожарогасене от въздуха. Затова призовавам военнослужещите за висок морал, отговорност и дисциплина.
Как ще се възстановите след инцидента?
Още веднъж подчертавам, че загубата е огромна. Трагичен инцидент на фона на инерцията, която набрахме през последната година. Няколко важни решения на парламента. Успешно приключване на финалния етап за завършване на двата многофункционални модулни патрулни кораба, огромна стъпка по отношение на модернизиране на системата ни за противовъздушна отбрана. Множество успешно проведени учения. Стотици военнослужещи участваха в борбата с огнената стихия. Участие в мисии и операции зад граница. Според мен, успяхме да постигнем консенсус и разбиране в обществото за допълнително ресурсно осигуряване на Въоръжените сили.
На този фон, не бива да допуснем случилото се да повлияе на постигнатите резултати. Ще се вземат всички мерки. Ще се понесе отговорност там, където трябва. Ние трябва и сме длъжни да продължим напред.
Как могат да се избегнат подобни инциденти?
Със строго спазване на мерките за безопасност, летателна дисциплина, съобразяване на упражненията с подготовката на пилотите и условията, в които се изпълняват.
За съжаление, въпреки отличното ниво на подготовка на двамата пилоти и реалистичното планиране, се допусна авиационно произшествие. След анализ на причините, ще се търсят начини за подобряването на планирането, организирането и провеждането на летателната дейност във ВВС.
Какво бихте казали на тези, които се опитаха да се възползват от случилото се за собствени цели?
Не искам да коментирам изявления. Мисля, че нашето общество е достатъчно мъдро и може да го оцени. Въпреки този инцидент, мисля, че Българската армия заслужава уважение за всичко, което прави за обществото.
Източник: bta.bg