Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Нова платформа разчиства минни полета

[post-views]
Нова платформа разчиства минни полета

Дълго време западните армии, поради липса на конфликти с висок интензитет и фокусиране върху мироопазващи операции, не обръщаха внимание на спомагателни, според тяхното разбиране, видове техника като бойни машини за разминиране и премахване на инженерни заграждения. Опитът от Украйна и проваленото контранастъпление срещу линията „Суровикин“ с обширни минни полета и противотанкови „драконови зъби“ внесе корекции и вече има резултати.
Демонстрация.

На 14 август 2024 г. на полигон в Берген (Норвегия) пред 100 международни гости бяха демонстрира възможностите на бронираната система за преодоляване на минни полета и инженерни заграждения (ИРМ – инженерно-разминираща машина) Rheinmetall Keiler Next Generation (NG).

В първия епизод от показа Keiler NG (на български глиган) демонстрира бързо разчистване на полоси в минно поле чрез минен плуг от Pearson за отваряне на полоса в мека почва с широчина над 4 метра и скорост на разминиране до 250 м/мин. Минният плуг може бързо да бъде заменен с булдозерно рило. С него Keiler NG ще разчиста противотанкови препятствия, ще запълва ровове или ще създава апарели и подготвени артилерийски позиции.

Акцентът бе втория епизод, в който бе използвана системата за дистанционно разминиране чрез детонационен шнур Plofadder 160AT MkII. Използва се при каменисти почви. Състои се от нечувствителен линеен заряд, който се разгръща над минно поле от ракета и се детонира автоматично 20 сек. след като бъде положен на земята. Поставя се само за една минута, а тротиловият му еквивалент от 560 кг разчиства полоса с минимална дължина 160 м и минимална ширина 9 м. Plofadder осигурява унищожаването на 90-95% от мините. След изстрелването й, Keiler NG напредва по полосата, разоравайки терена, станал по-мек от експлозията и доунищожава останалите мини.

Демонстрация на Keiler NG на полигон край Берген

Разчистената полоса се обозначава с маркираща системата, която пневматично изстрелва маркиращи стълбове в почвата през предварително програмирано разстояние. Системата очертава ясно за настъпващите сили създадените полосии в минните полета, дори при ограничена видимост или през нощта.

Keiler NG е снабдена и с източник с магнитно излъчване, който детонира магнитни мини много преди плуга, без да й причинят щети.

При минно поле с дълбочина 250 метра, целият процес на разминиране отнеме около 6 минути, като това изисква пуск на 2 Plofadder-а в припокриващи се залпове. Бордовият кран се използва за смяна на предния инструмент и за сваляне на изразходваните контейнери с Plofadder, всеки с маса около 1400 кг, и замяната им с нови. Освен това кранът позволява за самостоятелно монтиране на елементи от машината след стратегически авиотранспорт.

За самозащита машината разполага с димни гранати ROSY и дистанционно управляема оръжейна станция (ДУОС) Natter с 12,7 мм картечница. Екипажът на Keiler NG е от 2 души – механик-водач и командир.

Още от проекта е заложена възможност за превръщането на машината в безекипажна. При това с кабелно управление, с цел избягване на заглушаване.

Заложена е и възможността за добавянето на активна защита за повишаване на оцеляемостта в горещи конфликти и работа под артилерийски огън.

Keiler NG е базиран на шасито на бронираната ремонтно-евакуационна машина (БРЕМ) Kodiak, която също е на шасито на ОБТ Leopard 2. Това намалява логистичния отпечатък за армиите, които разполагат с германски танкове. Новата БМП Panther KF51 също е базирана на Leopard 2, като така се гарантира общо шаси и с клиентите на новата БМП. Това осигурява дълги години техническа поддръжка и доставка на резервни части.

Keiler NG има максимална маса от 63 т, което й позволява да преминава през военни мостове клас MLC80. Машината има високата гъвкавост – максимална скорост 65 км/ч; може да се движи по 300 страничен наклон; да предолява препятствия с височина 90 см и траншеи с ширина до 2,5 м. Дължината, с минен плуг, е 13,5 м; широчината, с разгънат плуг, е 5,63 м; височината, с ДУОС Natter, е 3,5 м.

Дизеловият двигател MTU MT 873 с мощност 1500 к. с. осигурява съотношение мощност/маса от 23,8 к.с./т.

Като част от семейството на Leopard 2, машината улеснява оперативната съвместимост, логистиката и обучението. Съществуващите БРЕМ Kodiak лесно могат да бъдат модифицирани в конфигурация, подобна на Keiler NG, като се използват модулни комплекти, а действащите сертификации на БРЕМ Kodiak ще ускорят оперативното въвеждане на Keiler NG.

Бундесвера ще свали от въоръжение до 2030 г. всички тежки бронирани машини с шаси различно от това на Leopard 2. Ето защо Германия се нуждае от замяна на първото поколение ИРМ Keiler, базирано на шасито на старите американски танкове M48 Patton. Тя служи за разминиране и в предната й част са монтирати 2 вала с 24 вериги завършващи с „слонски крака“ – метални тежести за активиране както на противотанкови, така и на противопехотни мини. Между 1997 и 1998 г. са произведени 24 броя за германските СВ.

Ирак поръча 12 хеликоптера Airbus H225M

Вертолет H225 в мисия за търсене и спасяване

На 6 септември 2024 г. Airbus Helicopters получи договор за 12 многоцелеви хеликоптера H225M от Ирак. Договорът бе подписан в Багдад от министъра на отбраната на Ирак Табет ал-Абаси и Бруно Евен, главен изпълнителен директор на Airbus Helicopters, в присъствието на френския посланик Патрик Дюрел.
Хеликоптерите ще бъдат експлоатирани от командването на авиацията на иракската армия, заменяйки по-старите руски Ми-17 за по-широк набор от мисии: борба с тероризма, специални операции, тактически транспорт на войски, атака, наземна огнева поддръжка, MEDEVAC и бойно търсене и спасяване (C-SAR). Доставките ще започнат през 2025 г. Ирак вече разполага с флот от хеликоптери Airbus от моделите H125, H135 и H145.
H225M е доказал своята надеждност и издръжливост в бойни условия и кризисни зони. Вариантът H225M е оборудван с нова авионика, подобрена главен редуктор, комуникационни системи и може да бъде оборудван с оръжейната система HForce. Максималното тегло при излитане е увеличено със 160 кг и достига 11 160 кг
Има повече от 350 H225 и H225M в експлоатация по целия свят, с общ нальот над 880 000 летателни часа. Клиентите на военния вариант са Франция, Малайзия, Индонезия, Тайланд, Мексико, Кувейт, Унгария.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Димитър Ставрев

Най-ново

Единична публикация

Избрани