Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Бригаден генерал Димитър Павлов: Гасенето на пожари се отрази на другите видове подготовки

[post-views]
Бригаден генерал Димитър Павлов: Гасенето на пожари се отрази на другите видове подготовки

Предстоят ни сертификации на модули, заявява командирът на 24-та авиационна база

Бригаден генерал Димитър Павлов е роден на 12 август 1970 г. в Хасково. Завършва ВВВУ „Георги Бенковски“ през 1993 г., Военна академия „Георги Cт. Pаковски“ през 2010 г. и пак в нея –  „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ през 2018 г. Започва офицерската си служба през 1993 г. като младши пилот на летище Узунджово. От 1994 г. е в 24-та авиационна база и последователно заема длъжностите младши пилот, старши пилот, щурман на звено, заместник-командир и командир на звено, щурман и началник-щаб на ескадрила, началник на отделение, заместник-командир по летателната подготовка и заместник-командир на базата. Летец-пилот I клас. Има над 3000 летателни часа на самолети L-29 и L-39, и вертолети Ми-17 и „Кугар”. От 12 септември 2024 г. е командир на 24-та авиационна база. 

– Господин бригаден генерал, как приемате назначението ви за командир на 24-та авиационна база и повишението ви в звание?

– Приемам назначението с чувство на дълг към 24-та авиобаза, която ми е дала, може да се каже, всичко в офицерската професия. Имам едно огромно задължение към личния състав, задължение към  авиобазата. И затова приемам новата длъжност като лична отговорност да помогна колкото мога за развитието ѝ, за бъдещите способности, които искаме да надградим, за да бъдем полезни и по трите мисии на Въоръжените сили.

– Помните ли друго такова „горещо“ лято да е имала авиобазата?

– Динамиката в авиобазата през тази година, особено през летните месеци, беше наистина много голяма. Допълнително, тази „горещина“ идваше от това, че имахме силно ограничен ресурс откъм вертолети, а също така и от подготвени екипажи по третата мисия на Въоръжените сили – в помощ на населението при бедствия и аварии. Имало е и други години с изпълнението на задачи за гасене на пожари, особено в планинско-гористи местности, където сме най-ефективни за потушаването им. Но като тази година – с такава динамика, толкова често да изпълняваме такива задачи, смятам, че не е имало.

– Изразходвахте доста гориво и летателни часове при гасенето на пожари. Получавате ли за тях компенсации?

– Има сключени договори между МО и МВР и по тях ние можем да изпълняваме задачи, след които ни възстановяват не само гориво, но и изразходваните средства за тези дейности. Също така имаме сключен договор с Министерството на здравеопазването, когато участваме в търсене и спасяване, както и авиомедицинска евакуация. След като се изпълнят тези задачи, всичко изразходвано го предоставяме като данни на ВВС и те изискват възстановяването на тези средства.

– Отрази ли се гасенето на пожари на другите видове подготовки?

– Разбира се. Вертолети AS 532 „Кугар“ налетяха над 200 ч, а Ми-17 –  над 150 ч, което, естествено, рефлектира и върху другите подготовки на летателния състав. Изпълнението на задачи с AS 532 „Кугар“ за гасене на пожари се отрази основно на подготовката ни по цели на способности. А те са – един вертолет за авиомедицинска евакуация, два вертолета трябва да бъдат сертифицирани за изпълнението на задачи за специални операции и още два вертолета за тактически въздушен транспорт, които са и към НАТО, и  към Европейския съюз. Тези модули трябва да бъдат сертифицирани. Но за да стане това, ние трябва да водим съответната подготовка на летци и на останалия състав от модулите, след което да ги представим за сертификация и за последващо използване за силите на НАТО. В момента доста засилено извършваме подготовката на модул с един „Кугар“ с пилоти, инженерно-технически и друг състав за авиомедицинска евакуация. И още в началото на октомври в Унгария ще се проведе националната ни сертификация на този модул. Предстои ни за догодина сертификацията за модула за специални операции. Там също донякъде изоставаме. Усилено използваме за подготовката на този модул Центъра за обучение на пилоти за специални операции в Задар (Хърватия). Това е многонационална програма за подготовка на пилоти за специални операции, създадена съвместно от четири държави – България, Хърватия, Словения и Унгария. Там имаме военнослужещи, които на ротационен принцип работят на международни длъжности. В този център провеждаме теоретични подготовки, занятия за планиране и изпълнение на специални операции. Дори в момента имаме там наш вертолет. Два екипажа изпълняват задачи по програмата за използване на очила за нощно виждане. През една от годините в Задар бяха като инструктори, американски пилоти. Сега в този център са словенски инструктори за изпълнение на специални задачи, които използват същите хеликоптери като нашите. Преди три месеца в авиобазата ни дойде словенски инструктор, който направи оценка на способностите на нашите екипажи от гледна точка на това, да могат да продължат обучението си в Задар. Така че ние наистина поддържаме много добри контакти с тези държави – Хърватия, Словения и Унгария.

– Приехте ли през тази година нови пилоти лейтенанти? Как осигурявате приемствеността в авиобазата?

– За съжаление, тази година не постъпи при нас нито един пилот от Военновъздушното училище. Дойдоха двама лейтенанти – щурман и от инженерен профил. Изпитваме крещяща нужда от ново попълнение, имаме доста вакантни места във всяка една ескадрила, във всяко едно направление се чувства липсата на личен състав. Тази година проведохме обучение на 12 курсанти на хеликоптер Bell 206, предвидени за нашата авиобаза, и още 6 курсанти, разпределени за ВМС и за Гранична полиция. Но те сега са във втори курс и чак след три години ще се влеят в нашите редици. Дотогава, в общи линии, трябва да се справяме с младите пилоти на служба при нас. Многото часове за изпълнението на задачи по гасенето на пожари се отрази особено при приемствеността, която искаме да постигнем с младите летци. През последните години напусна подготвен състав на всичките хеликоптери и имаме една огромна отговорност и задача да успеем да подготвим млади пилоти, които да изпълняват задачите, възложени ни от командването на ВВС. Ще се опитаме за следващата година вече да заложим и малко повече ресурс за тази приемственост. Както началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов вече спомена, очакваме още от следващата година 5 хеликоптера да се върнат от ремонт в чужбина и да се впишат в нашата структура, да ги използваме рационално и да имаме достатъчно авиационен ресурс. Предвиждаме сравнително голямо увеличение на летателните часове. Ще се опитаме да проведем и нови видове подготовки с по-младите ни колеги. Имаме разбирането на ВВС и на МО, както и правим всичко възможно да запазим хората. На летателния състав съгласно ЗОВС може да им бъдат увеличени годините за служба, като офицери до 3 години. А хора от останалия личен състав в авиобазата след пенсионирането им да ги ползваме като цивилни служители. Ще се опитаме да осигурим приемствеността не само сред пилотите.

– Ако обобщим, трябват ви хора, вертолети и гориво. Как можем сега да ги степенуваме по важност?

– В момента на първо място са вертолетите или необходимият ресурс, за да си изпълняваме всекидневните дейности. Даваме 24-часови дежурства на вертолет за аварийно-спасително осигуряване и на вертолет за въздушно-химическо и радиационно разузнаване. Всеки ден тези екипажи и вертолети са назначени със заповед. Отделно трябва да осигуряваме полетите за поддържане и повишаване на подготовката на летателния състав. Затова вертолетите са изключително важни. Имаме големи трудности с ремонтите на „Кугар“. Миналата година сме пратили 5 в чужбина. Тази година още през май трябваше да пристигне вертолет от Полша. До момента нямаме нито един вертолет, който да е дошъл в авиобазата от тези ремонти. Очакваме първия отремонтиран хеликоптер да приемем към края на годината. Има големи затруднения и с осигуряването на резервни части от страна на фирмата, която ги ремонтира, и от самия завод във Франция. След вертолетите, бих казал, е нуждата от личен състав, защото във всяко направление имаме недостиг на подготвени хора. И на трето място е горивото. Ако погледнем назад в годините, немалко пъти сме стояли на земята и заради липса на гориво. Надявам се, че тези години няма да се върнат – да имаме вертолети и хора, а да нямаме гориво.

– Какво друго ви предстои до края на годината?

–        Предстои, както вече споменах, сертифицирането на авиомедицинския модул в Унгария. Имаме няколко курса в Задар за пилоти. Предстои нашето възстановяване на подготовката за полети в сложни есенно-зимни условия. Поддържаме подготовката на всички екипажи по цели на способностите. Ще продължим с подготовката на младия летателен състав. Предстоят участията ни в учения на Сухопътните войски и текат такива планиращи конференции. Имаме и всекидневни задачи. Подпомагаме и дейността на Музея на авиацията. Предвиждаме да направим съвместна среща на поколенията пилоти, които са били в авиобазата и тези от младия ни летателен състав.                        

    Бригаден генерал Димитър Павлов

   Фото авторът

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани