Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Хибридното задвижване навлиза в авиацията

[post-views]
Хибридното задвижване навлиза в авиацията

Военновъздушните сили на САЩ дават подкрепата си на малка високотехнологична компания, занимаваща се с разработване и производство на хибридни системи за задвижване в авиацията. Става дума за комбинация между турбовалов двигател на хеликоптер и електрически генератор, захранващ електромоторите на витлов самолет. Турбоваловият двигател на хеликоптера е вид реактивен двигател, който преобразува енергията от горивото в механична енергия чрез принципа на турбината. Основната функция на турбоваловия двигател е да произвежда въртящ момент, който задвижва ротора на хеликоптера. В този случай двигателят задвижва ротора на електрогенератора.

Системата се нарича  VH-4T RD и ще има мощност 400 kW. Първият прототип на такава система вече е налице, притежава мощност 380 kW и се тества от май тази година.

Иновативното звено Afwerx на ВВС възложи на компанията производител разработване и тестване на хибридната електрическа система за задвижване на военни самолети. ВВС искат да изследват хибридната турбина VH-4T-RD в експериментални самолети без екипаж. Компанията производител на VH-4T-RD е създала пълномащабна наземна тестова платформа „Желязна птица“, която се тества в центъра ѝ за научноизследователска и развойна дейност. Конструкторите очакват следващата производствена версия на VH-4T да има по-голяма мощност от 4 kW . От компанията казват още, че хибридната електрическа енергия е изискване за военни електрически самолети за вертикално излитане и кацане. Батериите не могат да осигурят необходимата издръжливост във въздуха, особено в отдалечени райони, където липсва инфраструктура за зареждането им.

Компанията производител е доказала вече възможностите си с предишния генератор с мощност 185 kW. С тази система се захранват нови витлови електрически самолети. Системата VH-3 се води от трето поколение и използва дизелов двигател. Работи с обичайното гориво, но и с нови биогорива. От компанията твърдят, че  VH-3-185 осигурява на електрическия самолет от четири до седем пъти по-голяма издръжливост във въздуха, отколкото на другите подобни на него, но не с такова задвижване. Двигателят на VH-3 е с 40% по-икономичен от турбините. Той е и много по-тих от тях. Системата е автономна и с въздушно охлаждане. Произвежда изходящо напрежение от 600 до 800 V. Хибридната електроцентрала VH3 предлага сериен и/или паралелен изход. Може да се използва една силова установка за по-малки самолети и две или повече за големи самолети. VH3 има много ниски оперативни разходи и различни режими на работа. Може да се използват както електрическата мощност, така и механичната мощност на вала на дизеловия двигател.

Компанията ще предложи на конструкторите на новите електрически самолети и хибридната електрическа система VH-5 с изходяща мощност 1,5 MW.  VH-5 е мощен хибрид с турбина или турбовентилатор, който изисква нов клас електрически самолети. Този хибриден двигател съчетава най-доброто от реактивния двигател с най-доброто от електрическия. Самолетите за тези двигатели все още са в процес на разработка.  При VH-5 няма проблем за едновременно смесване на електрическа мощност и реактивна тяга. Притежава голяма електрическа мощност за вертикално излитане, реактивна тяга за високи скорости при хоризонтален полет и пренасяне на големи полезни товари.

Морската пехота иска кърмови десантни кораби

Корпусът на морската пехота на САЩ тества прототип на кърмови десантен кораб (SLV) . Корабът HOS Resolution акостира в Кемп Пендълтън през февруари. Това е резултат от обявената инициатива на Лабораторията за бойни действия на морската пехота за трансформиране на помощни кораби в тестов флот от няколко „Кърмови десантни кораби“.

Първият резултат от проекта „Кърмови десантни кораби“ е HOS Resolution, чиито тестове вече са започнали и се очаква в скоро време корабът да се отправи на далечно плаване. Плавателният съд е дълъг 75 м и има водоизместимост 2750 т. Концепцията за „Кърмови десантен кораб“, казват конструкторите, е по същество интегриране на повдигаща се платформа с помощен кораб на флота. Първата модифицирана тестова платформа HOS Resolution е позастарял морски съд, който може да плава в плитки води. Има 10-тонен кран, просторна палуба и повдигаща се платформа или рампа, която може да се простре до брега.

Композитите имат широко приложение в отбраната

Композитните материали се борят да получат своя дял във военните приложения. Досегашният опит показва, че здравината и издръжливостта им ги правят идеални кандидати за военни и отбранителни приложения независимо дали по суша, въздух или море.

Композитните бронирани системи могат потенциално да намалят теглото, като същевременно подобрят защитата, както и да бъдат лесни за монтиране и да издържат по-дълго от другите системи. Високото съотношение якост към тегло позволява с композити да се създава по-леко и по-гъвкаво оборудване, без да се прави компромис със защитата. Те са устойчиви на корозия и умора и имат дълъг живот. Композити от въглеродни влакна се използват предимно в космическата и авиационната индустрия заради якостта и лекотата. Те са идеални за самолети, хеликоптери, дронове и ракети. Композитните материали от фибростъкло са много подходящи за корпуси на кораби и подводници поради устойчивостта им на морската вода и корозията.

Тези материали позволяват използването на иновативни техники на производство като 3D печат и автоматизирано полагане, както и създаването на сложни форми и дизайн. Бъдещето им е още по-интересно с оглед на интеграцията с нанотехнологиите и създаването на материали с памет и способност за самовъзстановяване. Композитните материали дори вече влияят на тактическото мислене при създаване на отбранителни сценарии.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани