Започва обучение на космически инженери

Започва обучение на космически инженери

Красимир МИТОВ

Във Военновъздушното училище подготвиха магистърска програма, насочена към космическите науки.

Развитието на българските фирми в областта на космическото инженерство и дефицита за висококвалифицирани кадри по аерокосмическо инженерство и комуникации у нас дава рядка възможност добре обучени специалисти във ВВВУ „Г. Бенковски“ в Долна Митрополия по магистърска програма „Космическо инженерство и технологии“ (КИТ) да могат да се реализират и изградят успешна кариера. Перспективата за реализация на випускниците у нас и в чужбина е на високо ниво. Европейската космическа индустрия е с около 34 000 работни места, а космическият сектор налага високи предизвикателства. През октомври тази година училището ще стартира учбната година със студентите по новата магистърска програма.

Откритата лаборатория „Артър Кларк“ за космически изследвания във ВВВУ е спонсорирана изцяло от фирма „Ендуросат“, която е един от най-бързо развиващите се производители на наносателити в света и е от основните работодатели в космическата индустрия на България. Тя е със 12 работни места, оборудвани с компютърни системи, и 8 места за практическа работа със сателити, които ще подпомагат обучаемите по новата магистърска програма. Още при откриването ѝ създателят и главен изпълнителен директор на „Ендуросат“ Райчо Райчев заяви, че на ВВВУ е предоставено последно поколение компютърни системи, оборудвани с всички възможни софтуери за създаване на цялостна космическа мисия, от инженеринга на космическия апарат – сателит до операциите в орбита.

Лабораторията обогати материалната база на катедра „Електроника, Навигация и Комуникация в Авиацията“ (ЕНКА) с началник полковник доц. д-р инж. Пеньо Пенев. Това е стъпка в посока на повишаване на качеството на съвременното образование в космическия сектор и ще подобри теоретичното и практическото обучение в магистърската програма.

Срокът на обучение на програма КИТ е два семестъра (1 година), а формата на обучение е редовна. Ръководителят на програмата полковник Пенев сподели, че випускникът от специалността КИТ трябва да се фокусира върху три ключови области на познанието, всяка от които е от решаващо значение за космическата индустрия – проектиране и системна архитектура на космически апарати, изпитване, проверка и осигуряване на качеството на космически апарати и управление на космически мисии, както и оперативна експлоатация. Завършилият магистърската програма трябва да притежава комплексна и специализирана подготовка, включваща познания по математика, фундаментална физика, астрономия, сателитни комуникации и навигация. По време на обучението се придобиват нови знания за динамиката на орбитата и положението на космическите апарати, системното им проектиране, използването на числени симулации с космически приложения, свойствата на космическата среда и нейното въздействие, комуникационните системи за космическите апарати и оперативните аспекти на космическите мисии. Създали сме условия, казва полковник Пенев, за развиване на професионални и социални компетенции, като проектиране и управление, работа в екип и адаптация.

Координаторът по магистърска програма КИТ старши лейтенант асистент инж. Милен Симеонов заяви: „Като естествено продължение на образователните ни усилия тази програма има за цел да изгради по-нататъшно бъдещите космически експерти на Балканите, като предлага достъп до практическо и актуално космическо образование. Звезден екип от гостуващи лектори ще преподават, като един от тях е и професор д-р Кай Уве Шрогл – президент на Международния институт по космическо право (ИИСЛ).

В рамките на своето обучение завършилите програма КИТ придобиват познания в използването на космически методи за изследвания и анализ, за материалите с аерокосмическо приложение, аеродинамиката, орбиталната динамика, проектирането и анализа на космически мисии, проектирането на изработването на малки космически апарати и техните двигатели, навигацията, телеметрията, енергоподдържането, както и оборудването на аерокосмическите апарати и приложенията им в космическите мисии. Изучават се въпроси от интегралната схемотехника, микровълновите комуникационни устройства и системи, безжични мрежи, антени, антенни решетки и др. „Трябва да отбележа, че програмата е само за студенти с бакалавърски специалности, в които са изучавани дисциплини от областите инженерна физика, техническа електродинамика и електроника, комуникационни и информационни технологии, оптика, космическо инженерство, космически науки, авиационна техника и други подобни. Програмата е само в редовна форма на обучение“, посочи старши лейтенант Симеонов.

Завъшилите магистърската програма КИТ са подговени за практическа работа по проектиране, създаване, комплектуване, оборудване и поддържане на малки космически апарати и комуникационните съоръжения към тях. Ползите от космическите дейности се проявяват основно извън космическия сектор и са за всички – от индивидуалните граждани до компании и институции на държавата, като: създаване на нови услуги, базирани на данни, гененрирани от космическата инфрастуктура, и използване на космически технологии с некосмически приложения.

Магистрите – инженери по КИТ, могат да работят като специалисти в Комисията за регулиране на съобщенията, комункационни мрежи и предаване на данни в телекомуникационни компании и в други фирми, могат да рабоят на управленски длъжности към държавни институции, свързани с комуникационните и информационните технологии, както и в областта на науката и изследователската дейност.

„Надяваме се това да бъде първа стъпка към изграждането и на новите космически войски в Българската армия“, каза още старши лейтенант асистент инж. Милен Симеонов.