Тази година фестивалът ще се проведе освен в София и в още шест града – Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново, Габрово и Стара Загора. Подробности за филмите на кинофестивала тепърва ще публикуваме, а цялата му програма е на cinelibri.bg
Документалното кино набира скорост
Фестивалът за актуално документално кино за пети път (28 септември–6 октомври) събира любителите на този жанр кино. На голям екран филмите на Sofia DocuMental могат да се гледат в София, а в цялата страна онлайн – в Neterra TV+ 7 под мотото „Излез от балона”. Организатор е Балканският документален център, а събитието е като платформа за дебати за човешките права. Ще бъдат представени 30 премиерни за българските зрители документални филма, носители на международни награди. Филмите се фокусират върху наболели обществени проблеми. Лентите ще се представят в Софийското ларго, Дома на киното, Филмотечното кино „Одеон”, Чешкия, Полския и Френския културен център, Гьоте институт, Клуб ДОМ и новооткритата културна сцена в Централни хали.
Силно е присъствието на жени режисьори. Фестивалът се открива с филма „Без посока” на гръцката режисьорка Елина Псику – за преплетените пътища на три жени, които се борят срещу рестриктивни закони в своите страни. В Италия, Гърция и Швейцария те търсят съответно начини да извършат легален аборт, инвитро процедури и отговори за достойна смърт.
Закриването е с „Нови новини от друго вкъщи”, в който режисьорката и художничка Боряна Венциславова пристига в Манхатън с идеята да посети всички места от творчеството на вдъхновилата я авторка на филма Шантал Акерман с филма си „Новини от дома” (1976), за да покаже промените в Ню Йорк от нейното време.
Акцент в програмата е филмът за най-издирваната от Интерпол жена – Ружа Игнатова. „Криптокралицата: Вселена от лъжи” разказва за финансовата пирамида One Coin. Интересен е и филмът „Сбогом, Тиберия” за историята на Хиам Абас, напуснала на 23 г. селото си в Палестина, за да стане актриса във Франция.
Филмът „Границите на Европа” на Аполена Ричликова е за разследване под прикритие на чешката журналистка Саша Ухлова 2 години, за да разкрие истината за нископлатения мигрантски труд в Западна Европа – от бране на аспержи в Германия през почистване на хотелски стаи в Ирландия и грижа за възрастни хора във Франция. И още много други филми предлагат неочаквани сюжети, които не оставят спокойна гражданската ни съвест.
Фестивалът за актуално документално кино за пети път (28 септември–6 октомври) събира любителите на този жанр кино. На голям екран филмите на Sofia DocuMental могат да се гледат в София, а в цялата страна онлайн – в Neterra TV+ 7 под мотото „Излез от балона”. Организатор е Балканският документален център, а събитието е като платформа за дебати за човешките права. Ще бъдат представени 30 премиерни за българските зрители документални филма, носители на международни награди. Филмите се фокусират върху наболели обществени проблеми. Лентите ще се представят в Софийското ларго, Дома на киното, Филмотечното кино „Одеон”, Чешкия, Полския и Френския културен център, Гьоте институт, Клуб ДОМ и новооткритата културна сцена в Централни хали.
Силно е присъствието на жени режисьори. Фестивалът се открива с филма „Без посока” на гръцката режисьорка Елина Псику – за преплетените пътища на три жени, които се борят срещу рестриктивни закони в своите страни. В Италия, Гърция и Швейцария те търсят съответно начини да извършат легален аборт, инвитро процедури и отговори за достойна смърт.
Закриването е с „Нови новини от друго вкъщи”, в който режисьорката и художничка Боряна Венциславова пристига в Манхатън с идеята да посети всички места от творчеството на вдъхновилата я авторка на филма Шантал Акерман с филма си „Новини от дома” (1976), за да покаже промените в Ню Йорк от нейното време.
Акцент в програмата е филмът за най-издирваната от Интерпол жена – Ружа Игнатова. „Криптокралицата: Вселена от лъжи” разказва за финансовата пирамида One Coin. Интересен е и филмът „Сбогом, Тиберия” за историята на Хиам Абас, напуснала на 23 г. селото си в Палестина, за да стане актриса във Франция.
Филмът „Границите на Европа” на Аполена Ричликова е за разследване под прикритие на чешката журналистка Саша Ухлова 2 години, за да разкрие истината за нископлатения мигрантски труд в Западна Европа – от бране на аспержи в Германия през почистване на хотелски стаи в Ирландия и грижа за възрастни хора във Франция. И още много други филми предлагат неочаквани сюжети, които не оставят спокойна гражданската ни съвест.
Накратко
Симфоничният оркестър на БНР открива новия си сезон с концерт на 27 септември. Диригент е главният диригент маестро Константин Илиевски. В програмата ще прозвучи Сюита за гъдулка и симфоничен оркестър „Земя на рози” на композитора Георги Андреев, а солист ще бъде авторът му. Произведението е победител в конкурса „Симфонично произведение в 7/8”. Новият сезон на оркестъра започва в 19,00 ч. в зала „България”. За пръв път българската публика ще чуе пианиста Дмитрий Юдин. Едва 23-годишен, той е носител на световни музикални награди. Ще чуем „Концерт за пиано и оркестър в ла минор” от Шуман и Първата симфония на Брамс, която е в Топ 10 на най-великите симфонии на всички времена, избрани от 151 диригенти в допитване на Би Би Си.
Излезе новият, втори брой на тримесечното списание „Български артист”, издавано от оперната дива Соня Йончева и продуцентската ѝ компания SY11 Events. То е на пазара, а от тази седмица вече и онлайн. Списанието е разширено, обогатено и променено в сравнение с пилотния брой, издаден на 24 май. По един или друг начин, материалите в списанието анализират обединяващата сила на културата за нацията ни, връзката между изкуството и образованието, ролята на артистите за индивидуалната и колективната ни свобода в обществото. С мнение в броя излизат министърът на културата Найден Тодоров, оперната режисьорка с европейска кариера Вера Немирова, актьорът, продуцент и активист Алексей Алексиев, визуалният артист и преподавател Чавдар Гюзелев и др. А лице на втория брой на „Български артист” е писателят Георги Господинов. В интервюто си той представя виждането си за развитието на обществото и ролята на литературата за изграждане на националните памет и идентичност, за мисията на писателите да са будна съвест и коректив спрямо политиката на разделение и изгубен смисъл. Сред другите представени имена е и актьорът Самуел Финци, който редовно пътува от Германия, за да участва в спектакъла на Народния театър с режисьор Явор Гърдев „Венецианският търговец”.
Изложби
Поредната си, 10-а изложба, откри режисьорът художник Петринел Гочев. И този път – в nOva art (на „Съборна” 3, зад БНБ в София). И картините му, както и спектаклите са ярки и запомнящи се. Запомнящото се детство блика пъстро от картините на автора. Творбите с маслен пастел не са умилителни, те рисуват шареното време на детството, времето на въпросите към света и на откриването на живота с всичките му чудеса. Най-много зрители привлича картината с Ослето, детето на бялата магарица. Но на излизане разбираш, че всъщност си запомнил очите на всички деца, застанали пред статива на този толкова талантлив творец и развълнували и зрителя. Можем да видим изложбата до 5 октомври.
В Софийска градска художествена галерия можем да надникнем във всекидневието на бившата ГДР през обектива на световноизвестната фотографка Хелга Парис (1938–2024), запечатала моменти от всекидневието на Източна Германия. До 24 ноември около 130 черно-бели фотографии ни показват хора и вещите им, животни, къщи, улици и пейзажи от живота в тази страна отсам Желязната завеса от 60-те до 90-те години на ХХ век. Самоуката фотографка преживява Втората световна война и се вдъхновява от следвоенното време на свобода и бурно развитие на културата.