МО на Дания сключи договор с Rheinmetall Air Defense за доставка на 16 купола Skyranger 30 за мобилната противовъздушна отбрана (ПВО) и оборудване за интеграцията им на БМП Piranha V 8×8. Поръчката заедно с боеприпасите е за четирицифрена сума в милиони евро. Доставката на куполите ще е в периода 2027-2028 г., а 4 прототипа ще бъдат доставени още в края на 2026 г.
Skyranger 30 предлага оптимална комбинация от мобилност, защита, гъвкавост и прецизност, за да отговори на нарастващите изисквания на ПВО среще въздушни заплаха на близко и много близко разстояние. Куполът съчетава мощното револверно оръдие 30×173 mm KCE, управляеми ракети „земя-въздух“ и необходимите сензори на една платформа. Добре обмислената комбинация от различните оръжия и сензори позволяват както автономни, така и мрежови операции. Боеприпасите с въздушен взрив с програмируема точка на детонация са особено подходящи за противодействие на дронове.
Няколко държави от НАТО и ЕС планират да закупят системата:
-Австрия, като стартов клиент, поръча 36 купола Skyranger 30, интегрирани на БТР Pandur EVO 6х6;
-През декември 2023 г. Унгария възложи на Rheinmetall да представи концепцията за интеграцията на Skyranger 30 в бъдещия ПВО вариант на верижното БМП Lynx KF41;
-През януари 2024 г. Rheinmetall получи договор за разработване за Bundeswehr-а на система за близка и много близка ПВО в която Skyranger 30 да е централен компонент. През февруари 2024 г. Bundeswehr-ът поръча 19 купола Skyranger 30 (1 прототип и 18 серийни), интегрирани на БТР Boxer 8х8. Прототипът ще бъде доставен още в края на 2024 г.
Основни тактико-технически характеристики на купола Skyranger 30:
Маса, т 2,5 – 3,4
Дължина, м 5,175
Широчина, м 2,568
Височина, м 1.444
Калибър на оръдието, мм 30×173
Скорострелност:
-1200 изстр./мин. (номинална скорост)
-200 изстр./мин. (по единично)
Начална скорост на снаряда, м/сек. 1050
Максимален обсег на стрелба:
-на оръдието, км 3,0
-на ракетите, км 5,0 – 8,0
Първи полет на Typhoon с новия радар ECRS Mk2
Прототипът на бъдещата общоевропейска радарна система Mark 2 (ECRS Mk2) се издигна на борда на EF2000Typhoon на Кралските военновъздушни сили (RAF) на Обединеното кралство за първи път на 27 септември 2024 г. Изтребителят излетя за изпитателен полет от пистата на завода на BAE в Уортън (графство Ланкашир).
Полетът бе последната стъпка в текущата програма за развитие на флота от изтребители Typhoon на RAF. Радарът ECRS Mk2 с активната електронно сканирана решетка (AESA) може да изпълнява както традиционни радарни функции като търсене и насочване, така и да предоставя усъвършенствани възможности за електронна война, което прави самолета мощно въздушно оръжие. Изтребителите Typhoon с ECRS Mk2 ще могат да откриват и заглушават радара на противника с мощно електронно заглушаване, като същевременно остават извън обсега на неговите ракети.
Първият полет на изтребител с прототипа на ECRS Mk2 е част от програмата след интеграцията чрез наземни тестове. Те са плод на успешното сътрудничество между МО на Обединеното кралство, неговата организация за отбранително оборудване и поддръжка (DE&S), RAF и индустрията. Производителите BAE и Leonardo обявиха, че са инсталирали първия ECRS Mk2 на тестов изтребител Typhoon през януари 2024 г., а през юли 2024 г. приключиха наземните тестове на радара.
BAE получи договор на стойност 870 млн. паунда за разработването и интегрирането на ECRS Mk2 на флота от Typhoon през юли 2023 г.
„Развитието на способността за въздушен бой на Typhoon е от първостепенно значение, за да се гарантира, че той ще продължава да възпира потенциални агресори и да побеждава противниците ни, където и да трябва да летим и да се бием, независимо дали за Обединеното кралство или за НАТО”, каза въздушен комодор Ник Лоу, ръководител на Отдела за доставка на способности за бойна авиация на RAF и старши отговорен офицер за програмата Typhoon.
Тим Бънги, главен инженер за ECRS Mk2, заяви: „Успоредно с изпитанията, производството на серийния радар също напредва бързо. През последните няколко месеца процесорът, приемникът, захранването на антената и контролните блокове бяха преработени спрямо тези на прототипа, за да подобрят допълнително капацитета, възможностите и производителността на системата Mk2 в съответствие с новата антена и интегрираната способност за електронна война”.
Според BAE и Leonardo ECRS Mk2 е най-модерния AESA радар в света. Докато кувейтските и катарските Typhoon летят с радари ECRS Mk 0, а германските и испанските Typhoon са оборудвани с радари ECRS Mk 1, и двата радара са по същество с теснолентови решетки. Това означава, че въпреки че имат много от конструктивните предимства на високоскоростна електронно сканирана антена, те все още са проектирани да откриват предимно въздушни цели.
ECRS Mk 2 е пълноценен широколентов радар, който не само ще открива ехото от собственото си излъчване и така ще открива цели, но също така пасивно ще открива и други емисии през много по-широк диапазон от честотния спектър.