3D анимация, виртуална реалност, мултимедия, интерактивни станции и видеовъзстановки разкриват неизвестния свят на цепелините в Ямбол
Дирижаблите от миналия век – огромни конструкции с дължина по 240 метра, които плуват в небето като огромни динозаври от отдавна отминали епохи оживяваха в Ямбол. „Нерде Ямбол, нерде Стамбул!“, както казва народът. Но, точно неголемият български град и неговият Регионален исторически музей станаха домакин на уникална изложба, в която буквално оживяват балони-мастодонти с аеродинамична форма и двигатели, които достигат величието си между 20-те и 50-те години на 20-ти век. Пионери са германците, а граф Фердинанд фон Цепелин използва стар проект на хърватина Давид Шварц, за да започне през 1909 г. промишлено производство на дирижаблите във Фридрихсхафен на брега на Боденското езеро. Наименованието „цепелин“ става масово название на германските дирижабли – почти същата история като откриването на Америка от Колумб, която взима името на Америко Веспучи.
Дирижаблите се използват масово от германците през Първата световна война, като построяват над 120 апарата за морско патрулиране, разузнаване за флота и нощно бомбардиране.
Ямбол е избран през 1915 г. като място за най-южното летище на германските дирижабли, като те патрулират над Черно, Бяло и Средиземно море и стигат чак до Италия на запад и Малта и северните брегове на Африка на юг. Преди да дойдат цепелините от Фридрихсхафен, германците построяват хангар. Размерите му са внушителни. Той бил с дължина 240 метра, широк 70 и висок 52 метра – колкото днешен 18-етажен жилищен блок. Заемал площ от 17 декара. Край него построили още жилища и столова за обслужващия персонал, който наброявал 180 германски и 400 български войници от дирижабълното отделение на Балонната ни рота, скадове, работилници, газодобивно отделение, метеорологична станция, помпена станция, електроцентрала – цял град.
Първият цепелин „SL 10“ пристига в Ямбол през юни 1916 година. Задачата му е да извършва разузнавателни полети над Черно море и Румъния, но още на 2 юли аварира и пада в морето при опит да атакува руската военноморска база в Севастопол.
Ямбол се гордее с величието на цепелин „L59“, познат и с позивните си „LZ 104“. Бил е истинско „чудовище“ – дълъг 226,5 метра, с диаметър от почти 24 метра в най-широката си част и обем на балоните 68 500 куб. метра. Можел е да носи до 52 тона полезен товар и да стигне скорост от 103 км/час, осигурена от 5 двигателя „Майбах“, всеки от които с мощност по 240 конски сили. Горивото му било до 25 тона.
Този цепелин бил построен през 1917 г. с 30 метра по-дълъг от всички дирижабли до тогава със специална цел – да достави храна, медикаменти и боеприпаси на германските колониалисти в Източна Африка. От помощ се нуждаел полковник Паул фон Летов-Форбек, който с 2-3 хиляди бойци водел успешна партизанска война срещу близо 130 хиляди противникови войници и удържал единствената колония на Германия в Африка. Той бил военен комендант на Дар-ес-Алам и на цяла Германска Източна Африка, днес Танзания.
През 1917 г. гeрманският цепелин L59 излита от летището край с. Кабиле, където се намира огромен хангар върху бетонна основа и поема на мисия с официалното име „Китай“, за да достави храна, медикаменти и и боеприпаси за германските войски в Танзания. Цепелинът лети до Хартум в Судан, когато германският Генерален щаб получава фалшива радиограма от британското разузнаване, че германският командир Паул фон Летов-Форбек е убит и операцията се прекратява. Цепелинът, който трябва да остане в Африка поема по обратния път и поставя световен рекорд като след кацането отново в Ямбол е установено, че е изминал близо 6900 км.
Всичко за дирижаблите по света, техните мисии до Северния полюс и през Тихия океан и величието на Ямбол през първите години на 20 век може да се види в уникална мултимедийна изложба. Тя е дело на световноизвестния италиански изследовател на дирижаблите проф. Масимилиано Пинучи. „Подобна хайтек експозиция се поставя в България за първи път“, твърдят музейни експерти.
Досега изложбата тя е представена в няколко италиански музея, но истинският ѝ център е музеят в Ямбол, където тя ще бъде представена до февруари. След това изложбата ще бъде представена в Националния исторически музей в София, преди да поеме към Франция и Испания. Накрая отново ще се върне в Ямбол и ще остане за постоянно. През есента градът ще стане център на световна конференция за дирижаблите.
Изложбата на проф. Пинучи представя чрез мултимедийни проекти и 3D анимация и интерактивни точки историята на дирижаблите, размерите, височината, скоростта на тези въздушни кораби. Зрителят е активна част от пърформънса и сам управлява различните слайдове и видеопрезентации в специално създадената „стая за потапяне в преживяването“.
По време на откриването командирът на авиобаза Безмер и началник на Ямболския военен гарнизон полковник Милен Димитров прочете нарочен поздравителен адрес от командира на българските Военно-въздушни сили генерал-майор Димитър Петров. „Изразявам нашето дълбоко уважение към всички, които с активното си участие, идеи, усърдие помагат за промяната и развитието на Ямбол превръщането му в едно по-добро място за живеене и град с бъдеще,такъв, какъвто е бил в първата половина на 20-ти век – балканска столица на модернизма,единственото на Балканите футуристично списание „Кресчендо“ и център на анархизма“, заяви командирът на 2-ра авиобаза в Безмер полковник Милен Димитров.
След като изведнъж изчезват като динозаврите, сега дирижаблите преживяват ренесанс. Докато е в Ямбол проф. Масимилиано Пинучи научава чудесна новина от Калифорния. „Вчера проектът на основателят на Гугъл Сергей Брин направи своя първи полет на нов прототип, чиято крайна цел е до достигне нова непостигано предизвикателство – да кацне на Южния полюс с около 100 пасажери“, заяви за в. „Българска армия“ италианският изследовател.
Проектът на Регионалния исторически музея в Ямбол е осъществен с подкрепата на Националния исторически музей и фондация „Америка за България“