Наличният брой самолети и вертолети във Военновъздушните сили, които са за оперативно използване, не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка. Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов по време на официалното представяне на резултатите от вътрешната проверка във военната авиация след катастрофата с учебно-боен самолет L-39Z през месец септември, при която загинаха двама пилоти.
Министър Запрянов уточни, че голяма част от информацията в доклада е класифицирана.
Пет проблема във Военновъздушните сили е установила вътрешната проверка, която министърът на отбраната Атанас Запрянов нареди да се извърши във Военновъздушните сили. Министърът обоснова своето решение заради това, че за три години се случиха три катастрофи при които загинаха трима пилоти и то в различнти бази.
Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи – изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети „Спартан“. Същото се отнася за вертолетите „Кугър“ и особено за вертолетите Ми-17.
Липсата на изправна техника води до това, че пилотите нямат достатъчно часове въ въздуха. Това пък веднага се отразява на подготовката на младите пилоти, които заради липсата на опит не могат да изпълняват мисисята по Еър Полисинг например, която все още се извършва от по-опитните, които в момента са в щабовете, обясни министърът.
Наличието на стари нормативни документи и недостатъчно командно-организационна работа в структурите на военно-въздушните сили също е била отчетена.
Атанас Запрянов вече е разговарял с финансовия министър Людмила Петкова по предложението в новия бюджет да бъдат съкратени разходите, които предвиждаха увеличение на заплатата на военните от 2025 година.
Докладът не цели да се търсят хора за уволнения, той не е наказателна акция, обясни още министърът на отбраната, но намекна, че ще има кадрови промени и много скоро те ще станат ясни.