Наскоро пилоти от Военноморските сили на САЩ, седнали удобно зад пултовете, демонстрираха как работи новият център за управление на безпилотни летателни апарати, създаден от една от най-големите американски отбранителни компании. Утвърждава се нова професия – пилот на безпилотни летателни апарати. Този тип центрове за управление ще бъдат базирани на самолетоносачи и от тях ще се управляват на хиляди километри разстояние военноморските дронове от висок клас MQ-20 Avenger („Отмъстител“). Този тест, който беше направен в началото на ноември, е част от усилията както на Военноморските, така и на Военновъздушните сили на САЩ „за усъвършенстване на технологията на съвместните бойни полети на безпилотни и управляеми летателни платформи“. Тази комбинация се счита от експертите за „бъдещето на въздушното превъзходство“. Тестовете са окачествени като „огромна стъпка за безпилотната морска авиация“.

Тестът на полет на ВМС UMCS на MQ-20 Avenger, проведен в началото на ноември, представлява „част от усилията за усъвършенстване на технологията за бъдещи съвместни бойни полети на безпилотни и управляеми самолети (CCA)“, заявяват от командването на военноморските авиационни системи. В морската авиация CCA (Carrier Control Area) е зона около самолетоносач, в която се координират и управляват въздушните операции. Тази зона е от съществено значение за безопасността и ефективността на полетите на летателните апарати, които излитат и кацат на самолетоносача.

Тестът с MQ-20 демонстрира за първи път управление на живо с помощта на UMCS на безпилотно летателно средство и е ключова част от историята на бъдещите съвместни полети на управляемата и безпилотната бойна авиация. По този начин екипът от ВМС проправи пътя за интегриране на критични безпилотни способности в съвместните сили за борба с настоящи и бъдещи заплахи от висок клас.

UMCS (Unmanned Maritime Control System) е важна система, свързана с безпилотни летателни апарати (БПЛА), като например MQ-25 Stingray. MQ-25 е предназначен за обслужване на военноморски самолети, предоставяйки възможности за презареждане на гориво във въздуха и разузнаване.

Значението на UMCS в морската авиация включва и увеличаване на оперативния обхват. MQ-25 може да удължи обхвата на пилотирани бойни самолети, като им позволява да останат по-дълго време в зоната на действие. Подобрява логистиката и разузнавателните способности. Позволява на военноморските сили да оптимизират логистичните операции, като намалят нуждата от наземни бази и ресурси, а MQ-25 може да извършва и разузнавателни мисии, предоставяйки данни за ситуацията в реално време, което е от съществено значение за вземането на решения. Системата е много важна за безопасността на екипажите, защото използването на безпилотни летателни средства намалява риска за пилотите в опасни мисии, като същевременно осигурява необходимата въздушна поддръжка. UMCS позволява интеграция с други военни платформи и системи, осигурявайки по-добри координация и ефективност на операциите.
Нов изтребител стелт носи десет тона боеприпаси
През тази година новият боен изтребител TAI TF Kaan извърши втория си успешен тестов полет. Самолетът от пето поколение е разработен изцяло от турската отбранителна индустрия според изискванията за бойни самолети на командването на турските военновъздушни сили. Изтребителят е с два двигателя, многоцелеви, стелт, носи десет тона боеприпаси и действа при всякакви метеорологични условия. Планирано е до 2028 г. да бъдат произведени 20 броя изтребители Kaan.

Новият многоцелеви изтребител ще се произвежда в два варианта – с една и две пилотски кабини. Той има дължина 21 м, размах на крилата 14 м и височина 6 м. Максималното му излетно тегло е 27,2 т. Достига максимална скорост Мах 1,8. Има таван на полета 17 000 м. Носи управляеми ракети „въздух–въздух“ и „въздух–земя“ с радарно и лазерно насочване, има разширена навигация и може да води електронна война.
Превръщат самолет за ранно предупреждение в универсален
Самолетът E-2D Hawkeye („Ястребово око“), първоначално създаден за ранно предупреждение за Военноморските сили на САЩ, е усъвършенстван във времето до такава степен, че вече може да се използва успешно за гъвкаво и ефективно въздушно командване и контрол по време на морски, сухопътни и съвместни операции. Експертите казват, че този самолет би бил особено полезен и за европейските държави, които нямат излаз на море.

E-2D е подходящ за подкрепа на най-различни мисии. Може да поддържа отбранителна и настъпателна противовъздушна отбрана, интегрирана противовъздушна и противоракетна отбрана, електронна война, контрол на въздушното движение, бойно търсене и спасяване, гранична сигурност и операции по борба с трафика на наркотици.
За самолетоносачите „Ястребово око“ е подходящ, защото излита и каца от къси писти. А за европейските страни без излаз на море е много пригоден, тъй като може да открива малки цели далеч преди други подобни на него въздушни платформи, и освен това предлага широко по мащаби наблюдение. Има стабилен комуникационен пакет, предоставя данни в реално време и обща оперативна картина за съюзническите войски.