Румънците загърбват вестниците и телевизията, вярват на социалните мрежи
Шокиращата победа на ултранационалистически, проруски кандидат в първия тур на президентските избори в Румъния се превръща в определящ тест за отговорност за платформата TikTok, пише в свой анализ сайтът „Политико“. В продължение на години приложението за социални медии, притежавано от китайска компания, отхвърля опасенията, че може да бъде използвано за масова манипулация.
Медийните регулатори и наблюдателите на изборите се фокусират върху това, как Калин Джорджеску – слабоизвестен, крайно десен фен на Путин и скептичен към НАТО, беше внезапно катапултиран от неизвестност в това, което някои политици и експерти подозират, че е тайна операция, проведена чрез хиляди фалшиви акаунти.
За TikTok – собственост на ByteDance, компания със седалище в комунистически Китай – това е момент на равносметка. Запомнящите се клипове на TikTok, които задвижиха неочаквания скок на Джорджеску, бяха придружени от драматична музика и субтитри. Той беше показан как едва се поти на пистата за бягане, как катурва опонентите в джудо схватки в стил а’ла Путин или язди бял кон в традиционна румънска риза.
Нередностите
Властите в Букурещ отбелязаха „различни нередности“ относно общото отношение на TikTok към изборите, непрозрачност относно това, кой е платил за онлайн кампанията на Джорджеску, и разочарование от TikTok заради бавните отговори на приложението на исканията на властите.
Върховният съвет по отбраната на Румъния установи, че кибератаки са целели да провалят изборите, и предположи, че Русия може да е изиграла роля в това отношение. По-конкретно, съветът каза в изявление, че TikTok не е маркирал един неназован кандидат – за когото се предполага, че е Джорджеску – като участник в изборите, което означава, че неговите видеоклипове не са категоризирани според изборния кодекс, както се изисква от румънския закон. Това увеличи значително видимостта му, каза съветът, и оказа влияние върху крайния резултат в нарушение на правилата. Съветът по отбраната настоява правоприлагащите органи да разследват допълнително TikTok за нарушения на румънския изборен закон, както и обвиненията, че Джорджеску е бил третиран по различен начин. „Категорично невярно е да се твърди, че акаунтът му е бил третиран по различен начин в сравнение с който и да било друг кандидат“, каза говорителят Паоло Ганино, добавяйки, че крайнодесният победител е бил третиран „по същия начин като всеки друг кандидат в TikTok и подлежи на точно същите правила и ограничения.“
Други наблюдатели предполагат, че Джорджеску просто е следвал конвенционалната схема на твърдата десница, според която през изминалата година популистите бият управляващите центристи в страни от Франция до Австрия и САЩ, отчасти, като заобикалят основните медии и се насочват към избирателите с директни съобщения в социалните медии и други платформи.
Тестът за Брюксел
Пренасяйки битката на европейската сцена, румънските власти призовават за подкрепа регулаторите на социалните медии на Европейския съюз. Така случаят се превръща в тест за новите регулаторни правомощия на Брюксел върху социалните медии. През 2022 г. блокът от 27 държави прие Закона за цифровите услуги (DSA), мощна правна рамка, изискваща онлайн платформите да се борят със „системни рискове“, включително дезинформация и намеса в изборите.
Най-големите подобни платформи като Фейсбук, YouTube, Инстаграм и TikTok попадат под надзора на Европейската комисия. Изпълнителният орган на ЕС има властта да глобява фирми, които не отговарят на изискванията до 6% от глобалния им оборот – и дори да блокира съответното приложение в цяла Европа. „Ако Комисията подозира нарушение въз основа на доказателствата, с които разполагаме, тя може да започне производство, за да провери дали TikTok спазва задълженията на DSA“, каза говорителят Томас Регние.
В същото време „Комисията не се намесва в националните избори и се стреми да осигури в рамките на своите компетенции равни условия за всички кандидати“, подчерта Рение.
Вирусната популярност на Джорджеску
За румънските политици TikTok беше твърде голям, за да бъде игнориран, когато провеждаха президентската си кампания през 2024 г. Приложението има цели 8 млн. потребители в страната. Това е важно, защото онлайн медиите са по-голям източник на новини от телевизията или печата. Повечето румънци като цяло са недоволни от отразяването на новините: само 27% се доверяват на новините, спад от нивото от 42% през 2021 г., според института „Ройтерс“.
Политическите партии „се опитаха да използват факта, че много интернет потребители вече не четат традиционните медии“, каза Богдан Маноле, изпълнителен директор на Асоциацията за технологии и интернет, базирана в Румъния неправителствена организация. Джорджеску използва тази сила най-добре. Той беше „ефективен“ в използването на TikTok „за предаване на опростени националистически послания, които резонираха сред избирателите по отношение на недоволството от основните политически групи“, каза Кийт Кийли, координатор на българско-румънската обсерватория на цифровите медии. В TikTok той засегна това чувство на разочарование, особено сред младите хора.
И четиримата основни кандидати имаха значителен брой последователи в TikTok, но финалният спринт на Джорджеску предизвика тревога. Особено през последните два месеца популярността му нарасна рязко, което му донесе 120 млн. гледания, съобщи финансираната от ЕС Европейска обсерватория за цифрови медии. Властите, наблюдателите и самият TikTok сега преглеждат данните, за да определят дали този скок е бил легитимен.
Ботове и инфлуенсъри
Но дали възходът на Джорджеску се дължи само на интригуващото съдържание на неговите клипове?
Изследователи и неправителствени организации посочиха две съмнителни тактики, на които Джорджеску би могъл да разчита, за да бъде прихванат акаунтът му от алгоритъма на TikTok: или фалшиви акаунти са били разгърнати в координирана кампания за прокарване на акаунта му, или на инфлуенсъри е било плащано, за да популяризират директно акаунта му.
Експертът по дезинформация Феликс Карте, който е работил в звеното за дезинформация на Европейската служба за външна дейност, каза, че са били забелязани 5000 „привидно координирани акаунта“, отбелязвайки, че те „твърдят, че са свързани с Джорджеску и изглеждат доста подозрително“. От TikTok яростно отхвърлят тези твърдения и казват, че са премахнали над 150 акаунта за самоличност, свързани с Джорджеску, и повече от 650 акаунта, свързани с други кандидати. Втората линия на опасения е свързана с това, дали инфлуенсърите са изиграли роля в усилването на посланията от акаунта на Джорджеску, както и дали са били платени и от кого. Избирателният орган вече е поискал от полицейските следователи да проучат внимателно финансирането на кампанията на Джорджеску, отбелязвайки подозрителния факт, че крайнодесният кандидат не е докладвал никакви разходи.
Тайнствен милионер плащал за политическа реклама
Кампанията му е нетрадиционна. Рядко могат да се видят плакати с неговия лик по улиците на Букурещ. Той няма щаб и отказва да участва в телевизионни дебати. С медиите комуникира чрез предварително записани видео послания, изпращани в специално създадена за целта „УотсАп“ група. С избирателите си общува през социалните мрежи и платформи, откъдето предава опростени послания, пише Мартина Ганчева от БТА.
Най-масовото му послание е за „мир“ – че Румъния трябва да спре военната помощ за Украйна, за да свърши войната. В други клипове Джоджеску пуска кратки откъси от свои интервюта в румънски подкасти. Има и видеа, които показват как кандидат-президентът ходи на църква, тренира джудо, язди кон или спортува. Клиповете му имат средно над 1,3 млн. гледания, профилът му е с над 4 млн. харесвания.
С тази своя стратегия Джорджеску успя да привлече уморените и разочарованите от познатите партии, но си навлече и много омраза. В своя публикация по темата румънският вестник „Гъндул” написа, че зад кампанията му всъщност стои „анонимен“ милионер, собственик на Ай Ти фирми от гр. Брашов, известен с инициалите BOGPR, който е разработил мащабна мрежа за дигитална реклама и който се сравнява с Илон Мъск. Въпреки че умело избягваше публичност, местните медии успяха да разкрият самоличността му. Той се казва Богдан Пещир и е прехвърлил над 2 млн. евро на някои от най-известните инфлуенсъри в Румъния, така че да си създаде добра репутация в онлайн средите и името му да се произнася все по-често, а впоследствие и това на Джорджеску, пише „Гъндул“.