Автор: Светломира ДИМИТРОВА
Супергероят на „Сатиричния театър” се казва Михаил Сървански и можем да го видим в моноспектакъла „Бушон за смяна”. И не защото има физическа или интелектуална свръхсила, а просто защото си върши работата. Той е обикновен електротехник, който обаче е толкова енергичен, че никога „не прегаря”, каквото и да се случи. Не се бои от електричеството, но оценява посещенията си в домовете на хората по деветстепенна скала. Като се започне от баба Груда, мине се през ниво на риск 5 – четири кучета и три котки, и се стигне до среща с мутри.
Както го описва режисьорът Елица Йовчева: „Събужда се. Закусва на крак. Битка в градския транспорт. Тича на адрес. Няма добро утро. Няма заповядай. Действай! Бачкай! Мълчи си! Никой не го пита кой е, в какво вярва. Пропуска обяда. Няма време. Поглежда към небето. Блъска се във… Някой го псува. Втори адрес. Ниво на риск – 9. Няма шанс да се защити, ако нещо се обърка. Действа! Бачка! Мълчи! Напада го зло куче. Настъпва парче пица или прясно… Изпуска тролея. Тича на трети адрес. Ток по тялото. Бой с бастун по китката. Колко може да понесе, преди да му гръмне бушонът?”. Оказва се, че може още. И накрая среща едно момиче, което му се усмихва и разбира се, се казва Храбра.
„Бушон за смяна” е троен дебют. В него за пръв път се изявяват авторът Михаил Тазев, драматург в театъра, режисьорът Елица Йовчева, която за пръв път поставя пиеса в Сатирата, и Михаил Сървански, който за пръв път играе в моноспектакъл и успешно прескача високата му летва. И тримата са се справили прекрасно с най-трудното според мен театрално представление – моноспектакълът. Да привлечеш и задържиш вниманието на зрителите, когато си сам на сцената, не е постижимо за всеки актьор. По скалата на пиесата – нивото на риск е 9. Но пък дава чудесна възможност за всякакви превъплъщения, които не зависят от партньори на сцената. Сървански и екипът не само успяват да го направят, но и карат публиката да следи със затаен дъх всяка ситуация, жест, мимика, всяка остроумна реплика на героя. В този смисъл няма да е далеч от истината, ако кажем, че и те като техния герой са супергерои, просто като си вършат работата. Това ниво на риск са поели и останалите членове на творческия екип – сценографът Александра Йотковска, драматургът Богдана Костуркова и Мартин Каров, осигурил музикалната среда.