Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Малките реактивни двигатели с все по-голямо приложение

[post-views]
[post-views]
Малките реактивни двигатели с все по-голямо приложение
Favicon_File

Михаил Григоров

Малкият турбореактивен двигател TJ-150-3 е проектиран за използване в различни военни и цивилни приложения. Той е дело на чешката авиокосмическа индустрия. Основното му предназначение е да задвижва безпилотни летателни апарати, ракети, въздушни мишени, както и малки учебни или бойни самолети. Обикновено се монтира в задната част на самолета. Има висок въздушен дебит, което осигурява необходимата мощност за летене. Двигателят е лек, което е важно за малките летателни средства. Някои варианти тежат само 20 кг. Двигателят е надежден и има дълъг експлоатационен живот. TJ-150-3 е високопроизводителен, еднороторен, с висока компресия едностепенен турбореактивен двигател. Тягата на двигателя при излитане е 152, 4 кг, изходната електрическа мощност е 600 вата и напрежението – 28 волта. Двигателят е с външен диаметър 27,2 см, дължина 64 см, и тегло 20,5 кг. Развива максимална дозвукова скорост Мах 0,9. Работната му височина е 10 000 м.

Реактивният двигател, пуснат на пазара от производителя преди TJ-150-3, е известен като PBS TJ80. Той има максимална тяга от 92 кг. Специфичната особеност на този двигател е липсата на маслена система, което драстично намалява теглото и външния му диаметър.

Главното превъзходство на най-новия член на семейството реактивни двигатели PBS TJ150-3 е отличното съотношение на тягата към теглото, което позволява и малък външен диаметър. Това, според производителите, са най-важните параметри в тази категория авиационни двигатели.
Друго предимство на двигателя е и неговият компактен дизайн, интегрираният стартер-генератор и надеждността на стартирането при трудни климатични условия, включително възможността за стартиране по време на полет с висока скорост и голяма надморска височина.

Този двигател работи в температурен диапазон на околната среда от -50° до +45° по Целзий. Горивото му е JET A1. Това гориво има ниска температура на замръзване (около -47° по Целзий). Това го прави подходящо за полети на високи надморски височини, където температурите могат да бъдат много ниски. Двигателят е с интегрирана електронна система за управление.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани