Благодарение на осигурените средства от МО и комуникацията между логистични структури и дирекции в министерството бяха подписани споразумения и договори за доставки, казва заместник-началникът на Щаба на ВМС по ресурсите
– Г-н капитан І ранг, ВМС изпратиха успешна 2024 г., като достоен дял в постигането на положителни резултати имат логистичните флотски формирования. Кои от тях бихте отличили?
– Да, въпреки сложната военнополитическа обстановка в региона и наложените в тази връзка ограничения ВМС изпълниха поставените им задачи. Голяма заслуга за това имат нашите логистични формирования. Но преди да отговоря конкретно на въпроса, искам да споделя някои предизвикателства, които стоят за решаване от логистичните формирования от ВМС. Усложняването на военно-политическата обстановка в периода 2022–2024 г. и значителният ръст на инфлацията се отразиха негативно върху цялостните поддръжка и ремонт на корабите, въоръжението и техниката на ВМС, рефлектирайки върху ценообразуването и сроковете при извършването на необходимите доставки и услуги.
Поддържането на корабната и бреговата техника в добро техническо състояние и използването им по предназначение става все по-трудно и по-скъпо поради изчерпване на запасите от резервни части в складовете на ВМС и липсата на специалисти за извършване на полагащите се регламентни прегледи и ремонти.
Корабната техника и въоръжението на фрегатите клас Е-71 и минните ловци клас „Трипарти“ се поддържа и обслужва само от фирмите производители или от оторизирани за такава дейност фирми извън територията на България срещу заплащане. Поради липса на подписани двустранни споразумения между МО на България и фирмите, оторизирани да извършват ремонт и поддръжка на оръжейните, навигационните и комуникационните системи и боеприпаси на тези кораби, препоръчителните дейности и ремонти се извършват със затруднения.
Тук е мястото да изкажа своята благодарност към личния състав от логистичните формирования от ВМС, който в условията на сериозни предизвикателства и благодарение на високия професионализъм, старание и настойчивост постигнаха високи резултати. Трудно ми е да направя равносметка и да определя кои са се справили най-добре, но въпреки това искам да отлича Ремонтна работилница –Бургас, с началник капитан III ранг Красимира Гаджева. Благодарение на нейния дългогодишен опит и професионални умения беше организиран и успешно изпълнен ремонта на главен двигател на корветата „Бодри“. Такъв вид ремонт е специфичен и сложен за изпълнение и се извършва от кораборемонтни заводи. За период от два месеца специалистите от Ремонтна работилница – Бургас, завършиха ремонта на двигателя, като по този начин икономисаха десетки хиляди левове от бюджета на ВМС.
– Кои от корабите и катерите преминаха доков ремонт във „Флотски арсенал?“
– Доковите ремонти на корабите на ВМС до 200 т доково тегло се извършват от Ремонтна работилница – Варна, а тези над 200 т – от български търговски фирми съгласно подписани Рамкови споразумения по Закона за обществени поръчки (ЗОП).
Благодарение на осигурените финансови средства от страна на МО и добрата комуникация между логистичните структури на ВМС и специализираните дирекции в министерството бяха подписани Рамкови споразумения и сключени конкретни договори за изпълнението на необходимите доставки и услуги в интерес на ВМС. За периода 2021–2025 г. има подписани две Рамкови споразумения за докови ремонти на корабите от ВМС с „ТЕРЕМ КРЗ Флотски арсенал“.
През 2024 г. бяха извършени: доков ремонт на корветите „Решителни“ и „Бодри“, както и на танкера бункеровчик „Балчик“; авариен доков ремонт на рейдов буксир № 212 и на моторен катер № 221; доков ремонт и преоборудване на малкия военен транспорт „Антарес“ в минен заградител; доков ремонт и ремонт на валолиниите на фрегатата „Горди“. През 2024 г. започна доковият ремонт на базовия миночистач „Шквал“ по сключен през 2023 г. договор. В хода на ремонта се установиха допълнителни дейности, което наложи сключване на нов договор с краен срок през 2025 г.
– Какъв е приносът на ремонтните формирования в двете военноморски бази за поддържане на способности на корабите, катерите и бреговата техника?“
– Логистичната поддръжка на корабите, въоръжението и техниката на ВМС се извършваше в три направления: със силите и средствата на личния състав; със силите и средствата на ремонтните работилници на ВМС; от фирми и дружествата, регистрирани по Търговския закон, на основание на утвърдения финансов план за материално-техническо осигуряване на БА за съответната година, наличните рамкови споразумения и след възлагане на обществени поръчки съгласно Закона за обществените поръчки.
Тук ще се спра само на второто направление, а именно ремонтните и услугите, извършвани в ремонтните работилници на двете военноморски бази. Голям е приносът на ремонтните работилници на двете военноморски бази за поддържане на способностите на корабите, катерите и бреговата техника. Съгласно утвърдените годишни графици в тях се планират и се извършват периодичното техническо обслужване, навигационните ремонти, планово-предупредителните прегледи и ремонти на корабите, въоръжението и техниката. Освен тези планирани ремонти в там се извършва и текущо поддържане на корабите, въоръжението и техниката, аварийни ремонти на излязла извън строя материална част, както и услуги по утвърдени от Щаба на ВМС заявки от корабните и бреговите формирования.
През 2024 г. в ремонтните работилници на ВМС са извършени 175 планово-предупредителни прегледа и ремонта, 31 навигационни ремонта и 10 докови ремонта. Освен това в тях се извършват и ремонти и услуги по заявка от корабните и бреговите формирования от ВМС, като за периода са изпълнени общо 610 броя. Трябва да се отбележи фактът, че тези ремонти се извършват в условията на ограничените наличности от материали, консумативи и резервни части, което в още по-голяма степен увеличава приноса на работилниците в поддържането на корабите и катерите в техническа готовност.
По-голямата част от корабите на ВМС са руско производство. Поради дългогодишната им експлоатация за част от тях е спряно производството на резервни части, а за друга част има проблеми в доставката им поради наложеното ограничение за внос от Руската федерация. Ремонтът на материалната част на тези кораби е усвоена от ремонтните работилници, но липсата на ЗИП затруднява поддържането им в техническа изправност.
В голяма степен материалната част на фрегатите проект Е-71 и минните ловци не е усвоена от ремонтните работилници, защото липсва специализирана техническа документация за корабните техника и въоръжение. Това налага необходимите периодични прегледи и ремонти и възстановителните ремонти по необходимост да се извършат от фирмите производители или оторизирани за такава дейност фирми срещу заплащане след проведени процедури по ЗОП. Производителите на наличните въоръжение и техника на фрегати клас Е-71 и минните ловци клас „Трипарти“ не участват в процедурите за сключване на рамкови споразумения с мотивите: Не се поддържат остарелите модификации техника; сложните административни процедури.
– И през 2025 г. българските ВМС ще бъдат домакин на учения с международно участие. Разполагате ли с необходимите ресурси, за да се представят нашите военни моряци за пореден път на високо ниво?
– Основните усилия и ресурси на ВМС са насочени към осигуряване на участието на корабите в мисии, операции, международни учения и сертифицирането на тези от декларираните сили. Искам да припомня, че за първи път през 2024 г. ВМС бе домакин на четири военноморски учения с международно участие за една година.
През тази година ВМС ще бъде домакин на националното военноморско учение на ВМС с международно участие „Бриз 2025” и националното водолазно учение на ВМС с международно участие „Triton 25”. Те са планирани, финансово осигурени и за тях вече започна предварителна подготовка.
– Какво трябва да бъде извършено, за да приемете в строя първия модулен многофункционален кораб?
– Към момента са извършени необходимите организационни и административни действия от страна на ВМС, осигуряващи приемането на корабите. Трябва да приключи обучението на екипажи и специалисти от ремонтните органи на ВМС на борда на кораба и в производствените бази на изпълнителя в чужбина, предстои още: извършване на приемни изпитвания в пристанище и приемни изпитвания на море.
За окончателно получаване на първия кораб в състава на ВМС се счита Държавното приемане, планирано за ноември, извършено на базата на протоколите от приемните изпитания в пристанище и на море. Усилено се работи и по подготовката на необходимата инфраструктура. С цел базирането и обслужването на новопридобитите кораби, както и съответното оборудване, е изготвен проект и предстои ремонт на пристанищната инфраструктура и удълбочаване на акваторията на Военноморска база Варна. Във връзка със съхранението и обслужването на боеприпаси за новопридобитите платформи са изготвени проекти и ще бъде извършен ремонт на четири хранилища.