Капитан II ранг Радко Муевски, командир на научноизследователския кораб „Св. св. Кирил и Методий“ НИК 421, даде кратък навигационен брифинг, свързан с преминаването на пролива „Дрейк“ и цялостния преход от остров Ливингстън до Комодоро Ривадавия, което е първото пристанище при започването на третия етап – завръщането към България на експедицията на плавателния съд.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2025/02/Screenshot-2025-02-16-075227.png)
Капитан Муевски обясни, че според прогнозата за хидрометеорологичните условия, сравнително подходящото време за преминаване на пролива „Дрейк“ ще започне на 16-и февруари, като планираният час за отплаване от залива „Емона“ пред българската антарктическа база „Св. Климент Охридски“ е в 18:00 часа местно време. Пасажерите от базата ще бъдат транспортирани към кораба около 14:00 часа. Веднага след слизането им на борда ще се проведе инструктаж и обучение за използване на индивидуалните и колективни спасителни средства и ще има кратка тренировка във връзка с инструктажите. След това корабът ще вдигне котва и ще започне прехода за навлизане към пролива Дрейк.
„Както споменах, ако започнем прехода по план в 18 часа на 16 февруари, към 00:00 часа или ранните часове на 17-и около 01:00 – 02:00 часа, започваме вече да навлизаме в пролива „Дрейк“. След това в рамките на около два дни и половина, при скорост около 9 – 9 и половина възела, към късните часове на 18-и или ранните часове на 19-и февруари ще сме на пролива „Лемер“, който е изходната точка на цялостния пролив „Дрейк“. От там ще навлезем в Аржентинско море и по-скоро в т.нар. залив „Баия Гранде“, откъдето ще подходим вече със северен курс към Пуерто де Сеадо и от там със северозападен курс към Комодоро Ривадавия“, обясни капитан Муевски.
Той допълни, че пристигането на пристанището в Комодоро Ривадавия се очертава в ранните часове на 22-ри февруари. Според прогнозата се очаква времето в пролива „Дрейк“ да е благоприятно, с вълнение около пет – шест бала и височина на вълната около три – три и половина метра, с постоянни ветрове от около 10-12 възела, с пориви до около 15 – 16 метра в секунда. Капитанът поясни, че северно от остров Тиера дел Фуего е възможно да има по-силни ветрови явления. Там е възможно вятърът да достигне по-високи стойности с пориви от около 25 до 30 метра в секунда, но за кратко. Това ще генерира и вълни, но в тази връзка планирането на маршрута към момента е да се премине максимално близо и навигационно безопасно покрай брега на остров Тиера дел Фуего, за да се избегнат тези лоши хидрометеорологични условия, обясни в заключение капитан II ранг Радко Муевски – командир на научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ НИК 421.
Източник: bta.bg