Марина ЮНГ – „Дойче веле“
Аналитичните способности са ваксина срещу дезинформацията.
Digital Natives – така на Запад наричат младите хора, които в света на социалните мрежи се чувстват в свои води. Те обаче често не успяват да разпознаят фалшивите новини.
Кой е особено податлив на дезинформацията в интернет? Германският институт „Макс Планк“ е провел изследване по темата, в рамките на което са били анализирани данните от 31 експеримента, осъществени в САЩ между 2006 и 2023 г. с 11 500 участници. Най-неочакваният извод, направен от учените, е следният: че хората с по-високо образование са точно толкова податливи на фалшиви новини, колкото и останалите.

Защо учените се интересуват от този проблем? Почти 5 млрд. души в света получават информация и новини от социалните мрежи. Влиянието на дезинформацията, особено по време на предизборни кампании и на избори, предизвиква сериозни опасения у мнозина. Изследванията по въпроса са много, но и до днес няма ясен отговор кой е най-податлив на дезинформация. Затова от берлинския Институт за човешко развитие „Макс Планк“ са направили анализ на наличните данни от САЩ, за да установят влиянието върху възприемането на дезинформациите в интернет на фактори като възрастта, образованието, пола, политическата позиция, аналитичните способности и т.н.
Образование, възраст, политически пристрастия
Учените стигат до извода, че образователното равнище няма съществено влияние върху способността да бъдат различени достоверните от лъжливите информации. Това противоречи на разпространеното убеждение, че по-образованите хора са по-малко податливи на дезинформация, най-вече поради това, че висшето образование допринася за критичното мислене.
Изследователите са проверили и предположенията за влиянието на възрастта върху възприятието на дезинформацията. И макар да се смята, че възрастните по-лесно се поддават на фейкове, анализът на учените установява, че всъщност те показват по-добри резултатите в разпознаването на правдиви и лъжливи заглавия, отколкото младата аудитория.
По-възрастните имат и по-скептичен подход
спрямо оценките на заглавията от гледна точка на дезинформацията.
Що се отнася до влиянието на политическите възгледи, учените от „Макс Планк“ стигат до следния извод: Привържениците на Републиканската партия в САЩ са по-податливи на дезинформацията от тези на Демократическата партия. Републиканците са били и по-малко точни в оценката си за качеството на новините във връзка с достоверността на информацията, докато демократите са били по-скептични.
Като цяло – колкото по-високи са аналитичните способности на човека, толкова по-критична е неговата оценка за достоверността на информацията. И още един извод, до който са стигнали учените: Хората вярват повече на новините, които отговарят на техните политически възгледи. Този феномен е известен като „партийно предпочитание“, т.е. става дума за склонност към потвърждението на собствената гледна точка.
Оказва се обаче, че хората с по-развито аналитично мислене са по-податливи на потвърждението на предпочитанията си. Тази тенденция е известна като „мотивиран размисъл“ – когнитивен процес, при който аналитичното мислене работи срещу преценката на индивида, за да защити неговите съществуващи убеждения, ценности или политически възгледи.
В направения анализ като най-важен фактор се определя начинът, по който се научава дадена информация. Казвайки, че вече са виждали заглавието на определена новина, анкетираните вярвали, че това е истина. Т.е., колкото по-често им попадала една или друга новина, толкова повече се е повишавала достоверността ѝ в техните очи. Този извод потвърждава опасността от масираното разпространение на фейкове, особено в социалните мрежи.
През 2024 г. дезинформацията и лъжливата информация за първи път са се оказали на водещо място в списъка с
най-големите краткосрочни глобални рискове в света
Затова и изследването на учените от „Макс Планк“ е изключително актуално.
Най-вече във връзка с все по-голямото разпространение на десния популизъм от дружеството „Макс Планк“ подчертават и необходимостта от повишаване на медийната грамотност и от засилване на аналитичните способности. Както изтъкват учените, именно младото поколение, израснало с новите технологии, проявява дефицит в разпознаването на лъжливите сведения. За германските учени е важно да бъде привлечено вниманието към проблема с дезинформацията и да се повиши осведомеността на населението по отношение на заплахите от фейкове.