Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

И висшисти се подвеждат от фалшиви новини

[post-views]
[post-views]
И висшисти се подвеждат от фалшиви новини

Марина ЮНГ – „Дойче веле“

Аналитичните способности са ваксина срещу дезинформацията.

Digital Natives – така на Запад наричат младите хора, които в света на социалните мрежи се чувстват в свои води. Те обаче често не успяват да разпознаят фалшивите новини.

Кой е особено податлив на дезинформацията в интернет? Германският институт „Макс Планк“ е провел изследване по темата, в рамките на което са били анализирани данните от 31 експеримента, осъществени в САЩ между 2006 и 2023 г. с 11 500 участници. Най-неочакваният извод, направен от учените, е следният: че хората с по-високо образование са точно толкова податливи на фалшиви новини, колкото и останалите.

FILE PHOTO: A local resident walks by a street market destroyed by military strikes, as Russia’s invasion of Ukraine continues, in Saltivka, one of the most damaged residential areas of Kharkiv, Ukraine September 6, 2022. REUTERS/Viacheslav Ratynskyi

Защо учените се интересуват от този проблем? Почти 5 млрд. души в света получават информация и новини от социалните мрежи. Влиянието на дезинформацията, особено по време на предизборни кампании и на избори, предизвиква сериозни опасения у мнозина. Изследванията по въпроса са много, но и до днес няма ясен отговор кой е най-податлив на дезинформация. Затова от берлинския Институт за човешко развитие „Макс Планк“ са направили анализ на наличните данни от САЩ, за да установят влиянието върху възприемането на дезинформациите в интернет на фактори като възрастта, образованието, пола, политическата позиция, аналитичните способности и т.н.

Образование, възраст, политически пристрастия

Учените стигат до извода, че образователното равнище няма съществено влияние върху способността да бъдат различени достоверните от лъжливите информации. Това противоречи на разпространеното убеждение, че по-образованите хора са по-малко податливи на дезинформация, най-вече поради това, че висшето образование допринася за критичното мислене.

Изследователите са проверили и предположенията за влиянието на възрастта върху възприятието на дезинформацията. И макар да се смята, че възрастните по-лесно се поддават на фейкове, анализът на учените установява, че всъщност те показват по-добри резултатите в разпознаването на правдиви и лъжливи заглавия, отколкото младата аудитория.

По-възрастните имат и по-скептичен подход

спрямо оценките на заглавията от гледна точка на дезинформацията.

Що се отнася до влиянието на политическите възгледи, учените от „Макс Планк“ стигат до следния извод: Привържениците на Републиканската партия в САЩ са по-податливи на дезинформацията от тези на Демократическата партия. Републиканците са били и по-малко точни в оценката си за качеството на новините във връзка с достоверността на информацията, докато демократите са били по-скептични.

Като цяло – колкото по-високи са аналитичните способности на човека, толкова по-критична е неговата оценка за достоверността на информацията. И още един извод, до който са стигнали учените: Хората вярват повече на новините, които отговарят на техните политически възгледи. Този феномен е известен като „партийно предпочитание“, т.е. става дума за склонност към потвърждението на собствената гледна точка.

Оказва се обаче, че хората с по-развито аналитично мислене са по-податливи на потвърждението на предпочитанията си. Тази тенденция е известна като „мотивиран размисъл“ – когнитивен процес, при който аналитичното мислене работи срещу преценката на индивида, за да защити неговите съществуващи убеждения, ценности или политически възгледи.

В направения анализ като най-важен фактор се определя начинът, по който се научава дадена информация. Казвайки, че вече са виждали заглавието на определена новина, анкетираните вярвали, че това е истина. Т.е., колкото по-често им попадала една или друга новина, толкова повече се е повишавала достоверността ѝ в техните очи. Този извод потвърждава опасността от масираното разпространение на фейкове, особено в социалните мрежи.

През 2024 г. дезинформацията и лъжливата информация за първи път са се оказали на водещо място в списъка с

най-големите краткосрочни глобални рискове в света

Затова и изследването на учените от „Макс Планк“ е изключително актуално. 

Най-вече във връзка с все по-голямото разпространение на десния популизъм от дружеството „Макс Планк“ подчертават и необходимостта от повишаване на медийната грамотност и от засилване на аналитичните способности. Както изтъкват учените, именно младото поколение, израснало с новите технологии, проявява дефицит в разпознаването на лъжливите сведения. За германските учени е важно да бъде привлечено вниманието към проблема с дезинформацията и да се повиши осведомеността на населението по отношение на заплахите от фейкове.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани