Летателните часове са повече от миналата година, нальотът също ще е повече, заявява командирът на 24-та авиационна база

Фото авторът
Бригаден генерал Димитър Павлов е командир на 24-та авиационна база от 12 септември 2024 г. Роден е на 12 август 1970 г. в Хасково. Завършва ВВВУ „Георги Бенковски“ през 1993 г., Военна академия „Георги C. Pаковски“ през 2010 г. и пак в нея – „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ през 2018 г. Започва офицерската си служба през 1993 г. като младши пилот на Летище „Узунджово“. От 1994 г. е в 24-та авиационна база и последователно е заемал длъжностите младши пилот, старши пилот, щурман на звено, заместник-командир и командир на звено, щурман и началник-щаб на ескадрила, началник на отделение, заместник-командир по летателната подготовка и заместник-командир на базата. Летец-пилот I клас. Има над 3000 летателни часа на самолети L-29 и L-39 и вертолети Ми-17 и „Кугар”.
– Господин бригаден генерал, наскоро бяха наградени участници в потушаването на пожарите през миналата година. Хора от авиобазата получиха ли признание за тази дейност?
– Ние имаме награда – специален знак на президента на България, който ми беше връчен като командир на 24-та авиобаза за цялостното изпълнение и участие в гасенето на пожарите през миналата година. Аз присъствах на тази церемония в президентството. Този почетен знак е признание за цялата база. А наскоро министърът на вътрешните работи награди наши пилоти и екипажи.
– Получихте ли компенсация за изразходваното гориво от вертолетите при гасенето на пожарите?
– Винаги е имало компенсация не само за изразходваното гориво при потушаването на пожарите, но и за всички средства, изразходвани по линия на третата мисия – подпомагане на населението в мирни условия. А те са свързани със задачите ни по търсене и спасяване, с Министерството по здравеопазването, с МВР. След изпълнението на такива задачи изготвяме протоколи, които се разписват от двете страни и се предават на Министерството на отбраната за връщане на използваните средства.
– Как приключи сертификацията в Унгария в края на миналата година?
– В Унгария бе извършена сертификация на един вертолет „Кугар“ с два екипажа и с медицински лица от ВМА–София. Мога да кажа, че в последните седмици преди заминаването на екипажите за сертификацията се летеше денонощно и аз бях удовлетворен от това, че стандартите бяха постигнати въпреки краткото време, което имахме за подготовка. Сертификацията премина на високо ниво, нашите екипажи се представиха много добре и получиха оценка „боеготов“ за изпълнение на авиомедицинска евакуация. Естествено, имаме няколко ограничения и те не са следствие на състава, а на самия вертолет. Имаме необходимост от бърза модернизация на вертолета, за да можем да покрием всички стандарти и изисквания на НАТО.
– Кои по-важни изводи направихте в анализа за подготовката през миналата година? Имате ли достатъчно изправни хеликоптери за изпълнението на задачите?
– Най-важният извод е, че задачите, които бяха поставени пред 24-та авиобаза през 2024 г., бяха изпълнени. Недостатъчен бе ресурсът за вертолетите „Кугар“, Ми-17 и Ми-24. Очаквахме в нашите редици да се влеят вертолети, завърнали се от ремонт в Румъния и Полша. Трябваше два вертолета „Кугар“ да пристигнат при нас още миналата година, но има съществено забавяне на ремонта. И първият вертолет „Кугар“, който очаквахме през лятото на 2024 г., дойде при нас през януари т.г. Ще приемем скоро и втория „Кугар“ от Полша. Но това са първите два хеликоптера, очакваме още три, за които забавянето е голямо. Имаме и други вертолети „Кугар“, но те са вече с доста намален ресурс. Големи са проблемите с поддържането на старите хеликоптери. И това е голямо предизвикателство за нас. Но пък в крайна сметка тези вертолети допринасят като цяло за нашата подготовка, особено по третата мисия на въоръжените сили – в помощ на населението при бедствия, аварии и катастрофи и най-вече при гасенето на пожари. Ми-17 наистина е незаменим помощник при гасенето на горски пожари и разчитаме на този тип хеликоптери и през тази година. Моята амбиция е да увеличим екипажите, които изпълняват такава задача. Наистина, трудни са условията и за хората, и за техниката. Но благодарение на нашите специалисти и на инженерно-техническия състав успяваме да държим тези вертолети в добро състояние. Мога да заявя, че всеки вертолет, който излита от нашата авиобаза, е напълно изправен, без никакви забележки по него. Няма значение, че някои вертолети са на въоръжение над 30 години, те са абсолютно годни за експлоатация.
– Участвахте през февруари т.г. в учението на НАТО Steadfast Dart-25. Какви са впечатленията ви от взаимодействието с испанските ви колеги?

– В учението екипаж на наш „Кугар“ изпълни съвместни задачи с екипажи на два испански хеликоптера NH-90. Впечатленията ми от взаимодействието са наистина много добри. Обменен бе опит с пилотите и екипажите от Испания, за което им благодарим за съвместната работа. Вижда се, че нашите екипажи са подготвени и покриват заложените стандарти.
– На учението Steadfast Dart-25 изпълнихте задачи във взаимодействие със Специални сили от България и Испания. По-специална ли е подготовката за тази дейност?
– Има определени изисквания и към екипажите, и към вертолетите. Предстояща е сертификацията на два вертолета за изпълнение на задачи на Силите за специални операции. Тя ще бъде през октомври в Унгария. И трябва да придобием доста нови способности – за полети с очила за нощно виждане, за полети нощем в група и полети за инфилтрация и ексфилтрация на групи нощем, също с очила за нощно виждане. Очакваме трима инструктори от Словения, с които ще летим на територията на нашата база и в България с наш вертолет „Кугар“ за придобиването на тези способности на екипажите. Също така ще проведем съвместна подготовка на екипажи в Центъра за обучение на пилоти за специални операции в Задар (Хърватия). Даже и сега там имаме хора, които са в звено за полети за специални операции. Бордни инженери, стрелци и спасители преминават такива курсове за специални операции. По този начин се учим и покриваме стандартите и процедурите, които трябва да прилагаме.
– А има ли изисквания към използваните хеликоптери за задачи на Специалните сили?
– Очакваме да имаме въоръжение, поставено на „Кугар“ от двете страни – отляво и отдясно по една картечница. Работим съвместно с Института по отбрана за създаването на лафет, който да държи картечниците ПК-47. Имаме достатъчно муниции за тях. Естествено, в един бъдещ етап на модернизации трябва да закупим съвременно въоръжение – западен образец, такъв, какъвто имат испанските вертолети. Това е стандарт, който наистина трябва да постигнем, и съм убеден, че това ще стане в най-скоро време. Вече проведохме летателни изпитания на този лафет и стреляхме от борда на вертолета с картечница. Ще започнем да изпълняваме такива задачи на полигон „Елена“, за да покриваме пълните изисквания към вертолет „Кугар“. Картечниците ПК-47 стандартно ги използваме за стрелба от Ми-17 и Ми-24. Така че бордните стрелци проведоха такива стрелби от борда на Ми-17, за да ги допуснем до летателни изпитания на „Кугар“. Очаквам да получим лафети, за да изпълняваме с „Кугар“ задачи за стрелба по земна цел. Но, разбира се, тези картечници са за самозащита, а не за да превърнем вертолета в боен.
– За какво е необходим този лафет?
– Лафетът представлява стойка, към която се прикрепва картечницата. Така се осигурява периметър, който е безопасен, за да не се засегне самият вертолет. Ограничението е в определени градуси, но е напълно достатъчно за водене на стрелба по земни цели. Водим подготовка, стрелците са преминали обучение на тренажор в Унгария, реално са изпълнявали задачи и са спазвали процедурите в различни етапи на полета. И през тази година сме предвидили един екипаж с бордни стрелци да отиде на триседмичен курс в Унгария. Ще получим лафети, ще извършим оборудване и от началото на пролетта ще провеждаме стрелби. Защото, както казах, през октомври ще участваме в сертифицирането на два вертолета „ Кугар“ с четири екипажа за изпълнение на специални операции.
– Какви други по-важни събития предстоят на авиобазата?
– За тази година всички учения, тренировки и подготовки с видовете въоръжени сили са някъде около с 30% повече, отколкото през миналата година. За нас това е много добре, защото все пак ние се подготвяме да изпълняваме бойни мисии. Това означава, че все повече задачи трябва да изпълняваме в условия на бойни мисии, да планираме заедно с колегите от видовете въоръжени сили и СКСО. Много важно за нас е да можем наистина съвместно да покриваме стандартите и изискванията на НАТО при изграждане на целите за способности. Поддържаме всяка една подготовка, включително и морската, която е два пъти в годината, с всички типове хеликоптери без БеЛ-206. Ще проведем специални курсове за оцеляване в планинска и в морска среда. Екипажи ще се обучават на „Кугар“ за извличане от морска среда. Два курса са планирани за търсене и спасяване на пилоти в планинско-гориста местност. Тази година имаме голяма амбиция да постигнем нови способности при екипажите на „Кугар“. Съвсем наскоро направихме стая за планиране на мисиите. В нея има оборудване, необходимо за планиране и изпълнение на задачи, както и за съвместно планиране с другите видове въоръжени сили. Имаме американска система за планиране на мисии, която е от изключителна полза за нас при подготовката на екипажите.
– Осигурени ли са летателните часове за задачите през годината? Готови ли сте за лятото, ако се налага да гасите пожари?
– Летателните часове ще бъдат повече от миналата година. Планирали сме повече нальот на всички типове вертолети. Залагаме да имаме повече изправни вертолети и дано се спазят сроковете по ремонтите. А как ще се включваме в дейността по гасене на пожари зависи от това, каква авиационна техника ще имаме. Важно е за тази задача да имаме повече подготвени екипажи и повече изправни вертолети.
– Осигурена ли е приемствеността в авиобазата? Очаквате ли да пристигнат млади пилоти лейтенанти?
– Наскоро ни напусна опитен пилот поради навършване на пределна възраст. Предстоят още хора с голям опит да преминат в запаса. За да ги заместят, сме заложили повече летателни часове на по-младите пилоти. През миналата година изпълнихме задачи за гасене на пожари общо над 400 летателни часа, които ни бяха необходими за подготовка и на млад летателен състав. Но ако имаме повече ресурси и изправни вертолети, мен не ме притеснява това, че ще подготвим нови пилоти за изпълнение на такива сложни задачи. Ще ни бъде трудно, но смятам, че ще се справим. През миналата година 18 курсанти се обучаваха на БеЛ-206 и всеки от тях направи приблизително по 30 летателни часа. За тази година очакваме 12 курсанти да преминат първоначално обучение на БеЛ-206. Но и през тази година, както е през последните няколко години, няма випуск на пилоти на вертолети. Надявам се през следващата година вече да пристигнат лейтенанти, випускници на военновъздушното училище, те да се влеят в нашите редици и да се развиват във вертолетната авиация.