Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Уникална подводница за морските тюлени

[post-views]
[post-views]
Уникална подводница за морските тюлени
Favicon_File

Михаил Григоров

При първия режим на работа, когато плава по повърхността на водата, достига максимална скорост до 60 км/ч и има обхват до 370 км.

В Швеция строят уникални подводници, известни с наименованието Carrier Seal. Това са осемместни подводници, предназначени да доставят тайно на местоназначението малки бойни водолазни групи от шест души. Останалите двама са екипажът на подводницата. На повърхността подводницата се движи с дизелов двигател, а под вода – с два електрически двигателя. Когато е напълно потопена, подводницата е много трудна за откриване.

Уникални подводници се строят в шведския град Ваксхолм. Тези подводници имат три режима на работа – на повърхността на водата, полупотопени и потопени изцяло. Наименованието Seal Carrier означава „Носач на тюлени“. Експертите казват, че поради уникалните си характеристики подводницата се продава по целия свят, независимо че компанията производител не е от известните. Освен това е много скъпа. За разлика от други подводници тя транспортира екипажа от осем души напълно открито.

При първия режим на работа, когато плава по повърхността на водата, подводницата достига максимална скорост до 60 км/ч и има обхват до 370 км. При втория режим на полупотапяне подводницата изпразва баластните си резервоари от въздуха и плава непосредствено под повърхността на водата, като при това положение се виждат само главите на водолазите. При този режим на работа тя се движи с дизеловия двигател или с електрическите в зависимост от ситуацията. Скоростта ѝ е до 9 км/ч.

При третия режим подводницата пълни баластните резервоари с вода и се потапя напълно, като се движи със скорост до 9 км/ч. При този режим обхватът ѝ е 55 км. Крейсерската ѝ скорост е 7,5 км/ч.

С тези си характеристики и способности подводницата придвижва по-бързо и безшумно морските тюлени до мястото на бойната им мисия за разлика отпреди. Това поддържа и високия интерес към нея от страна на военните флотилии от цял свят. Преди „да излезе на пазара“, Seal Carrier е тествана много усилено по цялото огромно крайбрежие на Швеция. Това предизвиква и медиен интерес, но така или иначе, за нея се знае твърде малко, както и за компанията производител. От компанията обясняват този факт с това, че подводницата се продава на въоръжените сили на различни държави, но никога на частни лица. И поради тази причина производителите са приели по-сдържано поведение относно известността на сделките.

Това „шведско чудо“, което вози морски тюлени на бойни мисии и плава бързо под и над водата, има дължина 10,45 м, ширина 2,21 м, височина до кабината 1,65 м и височина с изтеглен нагоре шнорхел 2,65 м. Дизеловият двигател е с мощност 350 к. с., двата електрически мотора имат мощност по 10 kW, а батерията на подводницата е с мощност 38 kWh. Разполага с животоподдържаща система. Подводницата може да носи допълнително сензори и радиооборудване, боеприпаси и експлозиви, както и средства за оцеляване и консумативи. За по-дълги операции може да носи резервно гориво и батерии.

Seal Carrier може да се използва и като „хост платформа“ и да носи автономни подводни дронове с различно назначение. Във военен контекст „хост платформи“ се наричат кораби, подводници или самолети, които носят и поддържат други системи, оръжия или оборудване. Бойният кораб може да е хост платформа за хеликоптери, безпилотни летателни апарати или различни сензори. Подводницата може да е хост платформа за специални сили или подводни дронове.

„Носачът на тюлени“ лесно се превръща в боен кораб с бърз монтаж на няколко допълнителни оръжейни системи. Притежава дистанционна оръжейна станция. Може да служи като пристанищен патрулен кораб, да води борба с пиратството и да участва в операции по обезвреждане на мини. Бордовите сензори и навигационните системи работят заедно, за да осигурят на Seal Carrier безопасно преминаване и точно позициониране през деня и нощта, над или под повърхността на водата независимо от скоростта ѝ или условията на околната среда.

Микровълнова система топи рояци дронове във въздуха

Морската пехота на САЩ получава нова система за унищожаване на рояци от дронове Epirus, монтирана на колесни платформи. Забележителното при нея е това, че тя е мощна, микровълнова и модулна. Системата може да променя мащабите си при необходимост. От компанията производител казват че, „това е система, която топи дроновете във въздуха“. Предишните предложения на компанията са микровълнови антидронови системи, които се монтират на бойни машини „Страйкър“ и на дронове. Разработени са по т. нар. дългоимпулсна микровълнова технология Leonidas. Това е най-мощната фазирана решетка HPM в света.

Фазираната решетка HPM (High-Power Microwave) на микровълновата антидронова система е усъвършенстван компонент, който насочва и фокусира високоенергийни микровълни към вражески дронове. Тя се състои от множество малки антени, всяка от които излъчва микровълни. Чрез прецизно контролиране на фазата на сигнала, излъчван от всяка антена, се формира и насочва силен микровълнов лъч. Този фокусиран микровълнов лъч е предназначен да наруши или унищожи електронните компоненти на дроновете, като ги извади от строя или ги накара да паднат. Технологияга Leonidas има способността да унищожава и мобилни платформи, и морски плавателни съдове.Микровълнова система топи рояци дронове във въздуха.

Морската пехота на САЩ получава нова система за унищожаване на рояци от дронове Epirus, монтирана на колесни платформи. Забележителното при нея е това, че тя е мощна, микровълнова и модулна. Системата може да променя мащабите си при необходимост. От компанията производител казват че, „това е система, която топи дроновете във въздуха“. Предишните предложения на компанията са микровълнови антидронови системи, които се монтират на бойни машини „Страйкър“ и на дронове. Разработени са по т. нар. дългоимпулсна микровълнова технология Leonidas. Това е най-мощната фазирана решетка HPM в света. Фазираната решетка HPM (High-Power Microwave) на микровълновата антидронова система е усъвършенстван компонент, който насочва и фокусира високоенергийни микровълни към вражески дронове. Тя се състои от множество малки антени, всяка от които излъчва микровълни. Чрез прецизно контролиране на фазата на сигнала, излъчван от всяка антена, се формира и насочва силен микровълнов лъч. Този фокусиран микровълнов лъч е предназначен да наруши или унищожи електронните компоненти на дроновете, като ги извади от строя или ги накара да паднат. Технологияга Leonidas има способността да унищожава и мобилни платформи, и морски плавателни съдове.

Тестват нов изтребител от пето поколение с качества и от шесто

Турция осъществява програма, наречена  KAAN, чиято цел е създаване на стелт многоцелеви основен боен изтребител от пето поколение. В програмата са заложени и някои качества, характерни за изтребител от шесто поколение. Наскоро беше извършен и вторият успешен тестов полет с прототип на самолета. Тестовете на пистата започват още през 2023 г.

Този национален боен самолет е създаден за превъзходство във въздуха при всякакви метеорологични условия. Има два двигателя, максималната му скорост е Мах 1,8.

Изтребителят е дълъг 20,3 м, има размах на крилата 13,4 м и е висок 5 м. Излетното му тегло е 27 216 кг. Таванът на полета е 16 764 м. Въоръжението му включва 30-мм оръдие, управляеми ракети „въздух–въздух“ и „въздух–земя“, както и бомби с прецизно насочване, разрушители на бункери, микро и плъзгащи се бомби, противокорабни бомби. Изтребителят притежава и високотехнологична система за комуникации, навигация, ранно предупреждение и защита, както и за водене на електронна война. Пилотската кабина е с усъвършенстван интерфейс, осигурен е дисплей за каска и дисплей с голяма площ.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани