• И сред офицерите, и сред войниците има личности с творчески потенциал и подготовка

Фото: Николай Иванов
Наскоро на учебния полигон „Корен“ завърши батальонното тактическо учение с бойни стрелби Bulwark-25. Участваха около 400 военнослужещи, а Трето бригадно командване се включи с механизиран батальон заедно с формирования от Националната бойна група и ротата за ЯХБЗ от 59-и батальон. Беше интегрирано участието на страна съюзник – Италия, а щабът на Трето бр. командване сформира група за планиране и подготовка на учението.
– Г-н полковник, вие като командири планирате учението, обаче при реална бойна обстановка стълкновението на терен крие изненади и се случват непланирани неща. Какво ново ви донесе учението на полигон „Корен“?
Макар и да се стремим в ученията да пресъздадем среда, близка до бойната, учението е различно от реалния бой – и ръководството, и обучаемите осъзнават, че това е учение в мирна среда, в мирни условия. Риск можем да създадем сами за себе си, ако някъде с непремерени действия или в нарушение на мерките за безопасност направим нещо непредвидено. Не знам дали има операция, която да се проведе изцяло съгласно плана. В процеса на планиране трябва да виждаш факторите, действията или събитията, които могат да изменят плана. А на терен да предприемеш необходимите действия с щаба, да въведеш промени и да отговориш на новите предизвикателства. Тези неща се случват на всяко едно учение.
Например планираш оттегляне, но по време на бойната стрелба машина, изпратена в състава на бойното охранение, излиза от строя. Загря, скъса водно съединение, изтекоха ѝ водите – не подлежи на ремонт за половин-един час. Това може да спре бойната стрелба на батальона. По предложение на командира на батальона и с одобрение от ръководството личният състав се пренатовари между другите машини, а на обездвижената затвориха люковете и остана на позицията, на която е до края на учението. Личният състав се изтегли с останалите машини.
Въпреки това планирането е и всичко, защото в процеса на планиране предвиждаш и различни ситуации – какво би се случило и как би реагирал. Планирането не приключва с изготвянето на плана. То е непрекъснат процес, продължава през цялото време на бойните действия. Всичко, което се случва съгласно нашия план или извън него, съответно го анализираш и решаваш: Ще промениш ли плана, или ще се придържаш към него?
– Проявяват ли се инициативата, отговорността на по-нисшите командири при променените условия. Вземат ли решения или отиват в наготово разположени укрития според плана?
– Ще ви дам пример – проведена организация на боя, очертан преден край, на карта и на мястото за организиране на боя нещата изглеждат добре, но след заемане на позицията от едно от формированията, командирът на взвода – сержант, вижда, че естествената растителност възпрепятства наблюдението и воденето на огън – иска разрешение за промяна на позицията, за да може успешно да изпълни задачата. Има недостиг на офицери. Сержантът правилно оцени обстановката, правилно взе решение да придвижи едното отделение вляво, другото вдясно и да разположи средствата така, че едновременно да води наблюдение и да въздейства върху потенциалния противник на максимално дълга дистанция. Ако четем планираното буквално, се стига до оправдания: Казаха ми да легна тук и аз лягам… Но това не върши работа. Трябват ни мислещи и разсъждаващи хора не само на ниво командири, а включително и сред войниците.
– Какъв е изводът: Разполагаме ли с такива хора? Бяхте ли успешни партньори с италианците? Няма ли опасност от „приятелски“ огън?

Фото: Виолета Николова
– Винаги, когато няколко нации работят заедно и майчиният им език е различен, няма как командването и управлението да протичат със същата бързина както при нация, която ръководи собствените си формирования. В Българската армия през последните повече от 10 години много се набляга на езиковата подготовка. Навремето се изискваше само от офицерите, сега вече езикова квалификация се търси и от сержантския, и от войнишкия състав. Имаме войници със STANAG двойки и по-високо по английски език, което им позволява свободно да водят комуникация – разговорно, писмено, по радиосредства и т. н. Когато работят контингенти от различни нации, и едните, и другите се отнасят с разбиране към системата за командване и управление. И едните, и другите определят подходящи хора, които могат да осъществяват комуникация и координация. Няма полза от италиански военнослужещ, който знае само италиански език, ако го изпратят в щаба като офицер за свръзка или друга длъжност – не можеш да общуваш с него. Това не се случва. Всяка нация се подготвя, знаейки, че ще работи в многонационална среда. В Бригадното командване знаем кой от Командването знае език, в батальона знаят кой от състава им е подготвен, в ротата – също. Тези хора биват изпратени на съответните места.
Не сме имали проблеми с комуникацията и координацията на това учение. Италианската бойна група, която в случая беше 155-мм гаубична батерия, е специфично формирование Тя изпълнява огневи задачи от закрити позиции. Те са далеч назад и встрани, с тях нямаме директна видимост. Не общуваме вербално. Огневите системи, които те използват, са с изключително голям радиус на поразяване – една грешка би била с тежки и фатални последици. В учението има не само офицери за връзка, но и групи за контрол. Благодарим на колегите от 4-ти артилерийски полк – Асеновград, които осигуриха групи за контрол. Когато италианската батерия беше подготвила данните за стрелба и се приготви да стреля, тези хора направиха проверка на данните – че наистина мястото на целите е безопасно за другите участници. В реална бойна обстановка не всички от тези мерки за безопасност са приложими – изискването траекторията на изстрелите на артилерията да не преминават върху собствените формирования в редица случаи ще е неизпълнимо. Но при учение това правило се спазва на 100%. Няма компромис, мерките за безопасност са написани с кръв. Някога назад във времето нещо се е случило и хора са загинали – дали поради дефектен боеприпас, дали поради дефект на системата, или неправилно въведени данни, някога нещо се е случило. Затова на ученията компромис не се допуска. Колегите от артилерийския полк бяха изцяло обвързани със 155-мм италианска гаубична батарея и си свършиха перфектно работата, така че да не допуснем инциденти.
– Гледам на руско-украинския фронт – там, където се струпват 5–6 бронемашини една до друга, веднага ги удрят дронове. На кадри от вашето учение забелязах, че на определени места са струпват машини. Това не е ли много уязвим момент? Имаше ли участие на дронове, които да ни покажат по-съвременен аспект в учението?
Важно в едно учение е да познаваме сценария и темата – какво и при какви условия се тренира. Сценарият на Bulwark-25 (част от голямото учение на НАТО- Steadfast Dart-25) беше адаптиран и се свеждаше до провеждане на отбранителна операция на територията на страната. По сценарий започваме подготовка за отбранителна операция във все още мирни условия, няма агресия, т.е. войната още не е започнала. По сценарий (и плана на учението) тя започва в деня на бойните стрелби – тогава противникът извършва няколко нальота с авиация и пресича държавната граница. Това е моментът, в който съгласно сценария се предприе агресия срещу нас (България) започнаха бойните действия. Предварителното предислоциране, заемане на райони, както и съпътстващите ги построяване на колоните и маршове, макар и все още в мирна среда, имаха назначени необходимите охранителни елементи на колоните. Струпването преди началото на марша при инклонирането (запечатано на една от снимките) вече беше отчетено като слабост.
В Сухопътни войски периодично постъпват анализи относно войната какви са средствата, какви са безпилотните летателни апарати (БЛА) и дроновете, които се употребяват. Също и какви средствата и методи за противодействие се използват. Този анализ пристига във формированията в достатъчен обем. Не всичко достига до най-ниското ниво, но тук е ролята на командирите, които работят с тези документи. Те трябва да извличат необходимите поуки, необходимите прийоми и тактики, с които да повишат защитата на силите, така че нашите хора да оцелеят, да бъдат предпазени, да се съхранят техните маневреност и способност за водене на бойни действия. В учението не само симулативно участваха реални БЛА, с които 3 БрК разполага. Те бяха с минимални способности – предимно за наблюдение. Използвахме ги не само по време на батальонното учение, но и по време на ротните. Имитираше се прелитането на БЛА с разузнавателна цел. Отработваха се наши действия – по прикритие и противодействие. В момента активни системи за защита и противодействие от БЛА нямаме. Тоест средство, с което да му въздействаш, да го приземиш и т. н. В реални бойни действия би се използвал включително и обстрел на БЛА. Но на учението няма как да стреляш по собствените си БЛА.
В днешно време, ако противникът те види, след малко най-вероятно ще те порази. Беше необходимо военнослужещите да се научат, че при сигнал за забелязан БЛА, всякакви дейности трябва да се прекратят, хората – да се укрият. Широко се използваше оборудването на лъжливи позиции, следи, водещи към нищото. Виждаш стъпки в снега, които водят към една точка, и там се губят. Предполагаш, че са се събрали хора или има блиндаж, укритие. Умишлено военнослужещите маркираха места встрани от районите за разполагане и от района за съсредоточаване и оборудваха лъжливи цели, укрития, опъваха маскиращи мрежи за заблуда. Целта ни е: Всеки военнослужещ да разбере поне част от способите за противодействие на БЛА. Ние в момента имаме предимство да се учим от един съвременен конфликт, да се учим от грешките на другите. Защото ако се учим от собствените си грешки, това означава, че държавата е във война и грешките са и загуба на човешки животи. В Сухопътни войски се извършва анализ на войната в Украйна, поуките се изпращат към формированията и това стига и до Трето бригадно командване. Наша функция е да го сведем до батальоните, до младите офицери и отивайки на местността, да маскираме позициите, да оборудваме укритията така, че да знаят – може би не всичко, но голяма част от това, как се прави в момента, за да се предпазиш от БЛА.
– Каква е вашата цялостна оценка на учението?
– Учението, не само по мое мнение, беше успешно. Трето бригадно командване се подготвя и по 3-те мисии на Въоръжените сили. Целенасочена подготовка по мисия отбрана, и реално участие по мисии – принос към националната сигурност в мирно време и подкрепа на международните мир и сигурност. Тази седмица ще изпратим поредната мисия. Миналата година в продължение на месеци се борехме с пожари, участваме в ротации на границата. По тези две мисии имаме постоянни участия и се справяме на изключително високо ниво. По мисия „Отбрана“ са ученията – ротни, батальонни, щабни тренировки, командно-щабни учения. Тази мисия е най-важната за Въоръжените сили. Подготвя ни да можем в утрешния ден да защитим собствената си държава, нашите близки и това, в което сме се клели. При нея е необходимо да се преминат всичките етапи на предварителната подготовка – да си минал индивидуална подготовка, подготовка на отделение, взводни и ротни учения, за да достигнеш нивото на сглобеност за батальона.
Предизвикателство се явява постоянният поток от новоназначени кадри, който през последната година не е малък. Ако имаме 40–50 новоназначени военнослужещи от 400, това не е малък процент. Част от тези военнослужещи не са минали през всичките етапи на колективната подготовка – отделение, взвод, рота. След минимална подготовка вече се включват на ниво батальон. Нормално е да има известна неувереност. Но попаднали в такова учение, където колегите около теб, командирите ще ти помогнат да наваксаш, да навлезеш в проблемите и да си изпълниш задачите – утре този войник, макар и млад, макар и само на 4–5 месеца служба, връщайки се от такова учение, той вече има укрепнало самочувствие, каквото има един стар войник. Той се е справил с голямата задача и когато се върне в етапа за подготовка – отделение, взвод, рота, на него му е много по-лесно. Ще овладее отделни детайли на тази по-специфична подготовка, но общата картина, голямата, на него вече в известна степен му е ясна.
Естествено, не трябва да се подценяват индивидуалната подготовка и първите етапи от колективната. Не е правилно ти да си усвоил едва А и В на военната служба и те да те хвърлят направо на Й – на батальонно учение, случва се но това поражда допълнителни отговорности за непосредствените командири. Заради некомплекта, заради притока на млади кадри това се случва. Но този факт ме радва, защото ако в това учение някои от тях са били неуверени, в следващите вече ще са със самочувствие, а на по-следващото вече ще са перфектно сглобена структура, която ще действа като часовник.