
Във военната ни авиация се случва нещо, за което са мечтали поколения пилоти и техници
През дългата си кариера генерал о. з. Константин Попов е преминал от младши пилот в изтребителна ескадрила до командир на ВВС и началник на отбраната на Република България. Пилотирал е различни типове самолети от Л-29 до МиГ-29. В актива му са над 1200 летателни часа.
– Г-н генерал, какво означава за българските ВВС придобиването на нов тип боен самолет?
– За мен придобиването на съвременен многоцелеви боен самолет, какъвто е F-16 Block 70, означава, че България има и ще има военна авиация. Второ – означава, че градим технологично нови ВВС, стъпвайки здраво на традициите на поколения славни военни авиатори.
– Наслушахме се на какви ли не „експертни” мнения от рода, че този самолет го има само на чертеж или машината е на 37–40 години. Какво е това – обикновена неграмотност или типична злобарщина?
– Тези твърдения са взаимно изключващи се. Което показва що за експерти са тези, които ги изказват.
– Възможно е да се търсят и политически дивиденти?
– Възможно е. Вижте, аз приемам и това е нормално да се критикуват слабостите не само във ВВС, но и в цялата армия. Но нека тези, които критикуват, да предлагат решения – при това аргументирани решения. А злобарщината в името на обикновено заяждане изобщо не я приемам – тя е деструктивна, безсмислена.
Въпреки това смятам, че нашите ВВС са достатъчно силни и ще преминат и през тези оплювания. Защото нека кажем – тези момчета и момичета в сини униформи не защитават само себе си или само своите семейства. Те рискуват живота си, за да защитават България.
– Наистина никой от критикуващите не предлага други решения – примерно да бяхме взели на въоръжение по-нов модел МиГ или Су. Защото всички видяхме какви проблеми породи невъзможността да поддържаме наличните мигове заради войната, която Русия започна срещу Украйна. Какво е личното ви мнение като пилот за качествата на F-16 Block 70?
– Тук му е мястото да кажа от позицията на човек, чийто съзнателен живот е минал във военната авиация, че F-16 Block 70 отговаря напълно на изискванията за съвременен модерен боен самолет. Първо, защото той идва директно от производствената линия. Второ, в него са интегрирани много нови технологии. И трето – той дава на българските ВВС нови бойни способности. Всъщност на този етап този самолет е най-добрият на Балканския полуостров като бойни способности.
– Четем, че южните ни съседи, гърците, планират да модернизират техните F-16 Block 50 до нивото на нашите Block 70.
– Да им пожелаем успех.
– Имаше и спекулации, че американците нарочно са забавили доставката на нашите F-16 Block 70. Каква всъщност бе причината?
– Има логично обяснение на забавянето. И то се видя от целия свят, когато ни налетя епидемията от COVID 19. Заради епидемията бе нарушена ритмичната работа не само в завода в Грийнвил, но и в цялата световна икономика.
– Има критики и за забавянето на ремонта и модернизацията на Трета авиобаза?
– Според мен основната причина за това забавяне трябва да се търси в честите смени през този период на политическите ръководства на Министерството на отбраната. Нима не помните, че през този период на всеки 6 месеца МО получаваше нов министър и като че ли при всеки всичко започваше отначало. Тук държа да отбележа, че модернизацията на БА и на ВВС в частност не е дело на един човек, на една политическа сила, а на екипи, които имат за цел да издигнат авиацията на по-високо ниво. И ако не могат да свършат нещо полезно, то поне да не пречат.
– Имаше спекулации и затова, че на 2 април България получи само един F-16 Block 70, а Словакия – 2.
– Това са приказки от незнание. Словакия просто бе преди нас на опашката за нови американски машини. И е нормално да ползва някакви предимства. Има си процедури, които трябва да се спазват.
– Министърът на отбраната заяви, че ремонтът и модернизацията на Трета авиобаза вървят по план, единствено закъснява сградата, в която трябва да се помещава тренажорът за F-16 Block 70? Според вас това само технически проблем ли е?
– Не виждам друга причина и смятам, че много скоро авиаторите ще имат и модерен тренажор. Вижте, дайте да свалим черните очила и да прогледнем, че в нашите ВВС се случва нещо добро, нещо много добро. Нещо, за което са мечтали поколения пилоти и техници в сини униформи.
– Вие самият сте летели на F-16. Кога и къде бе това и какво бе първото усещане от полета?
– Това бе доста отдавна – през 2008 или 2009 г. За първи път летях на борда на F-16 в авиобаза Тусон в САЩ. Тогава бях зам.-командващ ВВС, а с мен бяха сегашният президент Румен Радев като командир на авиобазата в Граф Игнатиево и сегашният командир на ВВС ген.-майор Николай Русев, който в онзи момент бе един от най-добрите пилоти на МиГ-29. Самият полет бе доста специфичен, защото за продължително време трябваше да изпитам максимално претоварване 9 G. Уникално преживяване! По-късно посетихме и авиобаза Люк, така че освен уникалното преживяване от полета събрахме и опит в подготовката на пилотите и в експлоатацията на машините.
– Какво е личното ви мнение като пилот за качествата на F-16?
– Тогава, в Тусон, летях на F-16 Block 40, по-стара модификация от нашите Block 70. Помня, че първото ми впечатление бе от сериозните тяговъоръженост и маневреност на американската машина. Второ – направи ми силно впечатление много добрият обзор на кабината. Трето – особеният наклон на седалката позволява много по-леко да се понасят претоварванията. Нямаше как да не отбележа и една друга особеност – че лостът за управление не се намира по средата, а от дясната страна на пилота и по-скоро наподобява джойстик. Въпреки различията с управлението на самолета се свиква доста бързо и лесно, буквално за минути.
– Добре. А най-новата модификация – F-16 Block 70, с какво е по-различна от машината на първия ви полет?
– О, те са много различни самолети. И като двигател, и като оборудване… Има много нови елементи, включително и изкуствен интелект е интегриран в новия F-16 Block 70. Разбирам въпроса ви, но все пак не съм летял на тази модификация, не я познавам в дълбочина и нека оставим това сравнение на истинските авиационни експерти. Само ще кажа, че няма как да убедиш онзи, който не иска да бъде убеждаван.
– С пристигането на първите самолети F-16 Block 70 започва процес на технологичното обновяване на българските ВВС. Какви са основните предизвикателства през този процес?
– Сигурно нашите ВВС ще се сблъскат с редица предизвикателства. Това е неизбежно. Не ми е работата да навлизам в детайли. Но не мога да не отбележа едно – особено важно е да се синхронизират системите за доставка на резервни части и за поддръжка на самолетите. Става дума да имаме летящи самолети, а не машини, които да стоят в хангарите. България има нужда от летящи бойни самолети. Точка.
– Има ли някаква символика във факта, че първият наш F-16 Block 70 пристигна в момента, когато Европа стартира процес на модернизация на своята отбрана?
– Ако трябва да се търси някаква символика, аз бих посочил факта, че първият български F-16 Block 70 кацна у нас на 2 април – на тази дата преди 21 години в главната квартира на НАТО бе издигнат българският флаг. И още нещо – символика има и във факта, че официалното приемане на новия самолет е насрочено за 12 април – Международният ден на авиацията и космонавтиката.
А колкото до вашия въпрос – смятам, че е добре, че ние не чакахме Европа да се събуди за модернизацията на своята отбрана.
– Появи се мнение, че нашите ВВС са осигурени с техника за следващите 35–40 години. Но за да не изпадаме пак в закъснения, не е ли време още отсега да мислим какво ще е нужно на родните ВВС за следващите 40–50 години?
– Така е, защото технологиите днес се развиват с бясна скорост, особено в сферата на нови оръжейни продукти и системи. И е естествено, че отсега трябва да мислим за бъдещето, а не да оставяме решенията за утре.
– Както знаем, засега само един пилот е взел „книжка” за F-16 Block 70, до края на годината очакваме да се дипломират още 9. Има ли някакъв проблем в усвояването на тази машина?
– Най-добре на този въпрос могат да отговорят летците и техниците, които овладяват новия самолет. На тези хора им трябва подкрепа от всички нива. Подкрепа и доверие!
– Смятате ли, че придобиването на новия самолет ще увеличи броя на кандидатите за ВВВУ „Г. Бенковски”?
– Категорично. Кандидатите вече се увеличават. Съвременната модерна техника е магнит за младите хора независимо за коя област става дума.Тук му е мястото да отбележа, че решението за повишаване на заплащането в Българската армия бе абсолютно правилно и скоро ще усетим положителните резултати.