Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

F-16 и синдромът на буферната държава

[post-views]
[post-views]
F-16 и синдромът на буферната държава
Favicon_File

Димитър Недялков

Изборът на нов боен самолет е проблем от стратегическа важност

Защо превъоръжаването на армията ни с нов тип многофункционални изтребители е проблем от стратегическа важност?

Защото все повече въздушното пространство е средата, където се решава крайното състояние на всяка война. А нека да напомним, че геостратегическото положение на България винаги е определяло положението ѝ на буферна държава. Така беше при Варшавския договор, така е и сега, бидейки част от НАТО. Преди 1990 г. обаче разполагахме в армията заедно с резервите с над 700 самолета и вертолета и 960 подготвени пилоти. Да не говорим за интелекта и подготовката на нашите инженери и механици. Какво правим и трябва да направим сега, когато сме държава „от предната линия“. Не е нужно президентът Байдън да ни го каже, защото е видно. Парадоксът е ние да го осъзнаем и политиците ни да прозрат, че са нужни системно мислене и единение по въпросите на сигурността и отбраната на страната.

Какво наблюдаваме сега в една наглед частна ситуация, каквато е изборът на нов основен боен самолет? Заливат ни потоци от негативизъм, в повечето случаи на примитивно ниво, и то след получаването на първия самолет F-16 Block 70. Сигурен съм, че подобна риторика щеше да има и при каквато и да било друга сделка в това направление. Нека да припомним, че авторите на методиката, по силата на която изборът клонеше към шведския „Грипен“, бяха наричани путинисти и русофили от подобна кохорта  „експерти“. Всъщност изборът на подобна техника не е уестърн, в който добрите са само добри, а лошите пак така. Във всяко подобно решение има достойнства, рискове и негативи.

Моята първа среща с F-16 беше през далечната 1997 г. по време на учението „Кооператив Зенит-97“, провеждано на полигона край Тусон (Аризона – САЩ). Там управлявах стрелби на F-16 и А-10, а преди това ни допуснаха да се запознаем с оборудването и въоръжението им. Седях в кабината на машина с доста различна ергономия от тази, с която бях свикнал. Макар и военен пилот с опит, трудно си представих летенето с нея и начина на функциониране на оборудването. Скоро непосредственото запознанство се случи по времето на учения в България както от кабината на американския самолет в две от модификациите му, така и от кабините на наши МиГ-21 и МиГ-29. Впечатленията ми са от преките учебни въздушни боеве на средни и близки дистанции.

Всъщност F-16 и МиГ-29 са бойни самолети от 4-то поколение, появили се вследствие от поуките и практиката на Виетнамската война. На базата на резултатите от непосредствените въздушни боеве между F-4 и МиГ-21 американците решават, че им е нужен подобен на съветския евтин еднодвигателен фронтови изтребител, а руснаците пък предпочитат двудвигателна машина, но с усилено бордово оборудване. Първо се появява F-16, а след него МиГ-29, т.е. и двата самолета като идея са на около 50 години. Това означава ли, че самолетите са стари? За съжаление, подобен литературен етикет е „дъвка“ от години на хора, които се опитват да опишат собственото си ниво на грамотност, или определена позиция, зад която стоят скрити или явни интереси. В действителност съвременните технологии могат да превърнат оръжия от времето на Първата световна война в истински снайпери. Такива примери от настоящите военни конфликти са в изобилие – конвенционалните авиобомби, превърнали се в планиращи високоточни, минохвъргачките, спрегнати с дронове за целеуказване, „кукурузникът“ Ан-2 – превърнат в безпилотен разпределител на дронове „камикадзе“ и т. н.

Във военната авиация процесите на развитие са още по-интересни. Новото 5-о поколение се оказа не толкова успешно. Проблемите с внедряването на новите технологии в предложените различни аеродинамични компановки, съчетано с рестрикциите на консервативния човешки фактор и разбира се, високата себестойност в производството и експлоатацията, доведоха до вземането на важни решения. Първото е отказ от заложените количества за сметка на модернизацията с бордни технологии от 5-о поколение на вече съществуващи и усвоени в производството и от състава авиационни платформи. Второто е ускорена роботизация и създаване на 6-о поколение военна авиация, чиято практическа себестойност е значително по-ниска и относително по-независима от човека. Има и други, но те са по-встрани от темата. Така остават на въоръжение както B-52 и Ту-95 например, създадени през 50-те години на миналия век. Разбира се, в САЩ и Русия няма толкова „умници“, които да ги кръщават стари.

Така летят все още самолети като F-16, F-18, МиГ-29, Су-25, та дори и МиГ-21, който бразди небето вече повече от 60 години. Освен това за пореден път се доказва един всеизвестен парадокс – последните модификации от предходните поколения са в много отношения по-добри и надеждни от първите образци от новото поколение. И това не важи само за авиацията. Да не говорим за показателя цена/ефект, който винаги е в полза на „старата“ генерация. Така и F-16 Block 70 на практика е отработвана конструкция, на която са преодолени всички „детски болести“ на предходните модификации с фабрично внедрени технологични модули от  F-35. Темата за въоръжението на самолета е голяма тема с подобна логика.  Това е многофункционален изтребител с най-големия боен потенциал от всичко в разположение на Балканите. И това е важното, което трябва да имаме предвид, когато го споменаваме. Другото е празнословие, което издава патологични неграмотност и неспособност да бъдат насочени разсъжденията ни как тези машини могат да бъдат оптимално използвани в интерес на българските държава, нация и авиация. Защото ескадрила F-16 Block 70 означава нови тактики, оперативни процедури и стратегии в рамките на бъдещото ни военно строителство. Това не е лозунг! В голямата си част тези самолети решават основни оперативни задачи не само в интерес на ВВС, но и на Сухопътните и Военноморските сили. Могат да изпълняват задачи в интерес на други министерства и ведомства освен МО, могат да прикриват въздушното пространство на съседни държави, към които имаме значим стратегически интерес. Всичко това е постигнато от американците за сметка на рационално, технократско мислене, добър маркетинг и способността да се абстрахират от лепенето на етикети.

У нас обаче не е така.  Доказано е с поголовното унищожаване на нова авиационна техника след 1945 г. и след 2000 г. Последната можеше още да ни служи на същия рационален принцип. За съжаление, не съм сигурен дали голяма част от хората, които стоят зад избора на F-16 Block 70, си дават сметка как той трябва рационално да бъде експлоатиран в интерес на държавата в стратегически план. Нека да напомним, че сме предплатили 12 000 ч експлоатационен ресурс. Нормално, ако всеки един от договорените самолети лети изискуемите приблизително по 300 ч на година, за да могат, както е по стандартите на НАТО, българските 30–35 пилоти от ескадрилата и командването да поддържат стандартна подготовка, то е ясно, че бъдещата експлоатация е за не по-малко от 40 години. За този период трябва адекватна логистика за техника, която представлява нова философия за Българската армия в рамките на въздушното и земното противоборство.

Освен това новите самолети имат специфични изисквания към инфраструктурата. И тук не става дума само за Трета авиобаза, а за още две летища – едно в Северна България и още едно в Южна България, които да могат да приемат и обслужват тези машини при изпълнение на специфични задачи, при влошаване на метеорологичните условия и при откази на техниката във въздуха.

Не искам да напомням стандартите на НАТО, а само да кажа като бивш инструктор, че 100 ч на година за един пилот трябва да бъдат санитарният минимум. И това се отнася не само за тези, които летят на F-16.

Другата тема са храната и спортът. Организмът на човека не изисква нормални калорийни нива само на старта, а и в процеса на възстановяване. Трябва да се върне практиката от миналото, която беше разработена от Авиомедицинския институт към ВМА, а не от счетоводители. Трагедията е пълна при курсантите във ВВВУ „Г. Бенковски“, а там е мястото, където трябва да се осигури ресурсът на бъдещата бойна авиация в следващите 20–30 години. Освен интелекта все още трябва и здрава физика, а в бившата спортна зала вече са пораснали дървета.

И не на последно място: Винаги съм се чудел кой е определил количеството на новите самолети на 16. Защо не 15 или 17?! Винаги подобни числа трябва преди всичко да са свързани с конкретни математически разчети. Оптималните числа за една бъдеща ескадрила отдавна са сметнати както в редица западни държави, така и у нас. И те варират между 22 и 24 самолета заедно със спарките. Толкова са необходими според мен и сега в Трета авиобаза, за да могат да осигурят нормална подготовка на състава и поддържане на бойни дежурства. Спазвайки и изискванията на Алианса за 70% поддържане на изправна техника, всъщност тези 16 самолета трябва да са винаги на разположение на командира на базата. И това е тема за бъдещи решения, свързани с избора на поддържащ изтребител, необходим за прехвати и въздушни боеве срещу малоразмерни и малоскоростни цели, каквито са все повече в небето на войната. В Израел например все по-успешно в това направление се използват италианските М.346, чиято часова себестойност на мисията е в пъти по-ниска от тази на F-16.

 А изявленията и анализите нека оставим на специалистите, защото в потоците от хейтърско говорене освен неграмотността личи и синдромът на буферната държава, чието население винаги очаква да бъде „освобождавано“.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани