Шведското разследване не откри убедителни доказателства, че китайският товарен кораб „И Пън 3“ умишлено е влачил котвата си по дъното на Балтийско море, за да повреди два подводни оптични кабела, предаде Ройтерс, позовавайки се на изявление на шведския орган за разследване на произшествия, въпреки че продължава да се води отделно разследване.
Срещу товарния кораб „И Пън 3“ се води разследване за това, че на 17 – 18 ноември е влачил котвата си по дъното на Балтийско море и вследствие на това е прекъснал два подводни оптични комуникационни кабела в изключителната икономическа зона на Швеция – единия свързващ Финландия и Германия, а другия – Швеция и Литва.
„Не може да се определи със сигурност дали китайският кораб умишлено е повредил кабелите за пренос на данни в Балтийско море“, се казва в изявление на правителствения орган, който разследва цивилни и военни произшествия и инциденти.
Шведският прокурор Хенрик Сьодерман заяви пред Ройтерс, че все още разследва случая в рамките на отделно разследване, като отказа да предостави повече подробности.
Разследващите се сблъскаха с някои ограничения, тъй като китайските власти запазиха юрисдикцията си над плавателния съд, забранявайки наказателни разследвания и записване на интервюта на борда, се казва в изявлението.
През декември Китай заяви, че е предоставил информация и документи за разследването на прекъсването на кабелите, докато съюзникът му Русия отрича да е замесен в каквито и да било инциденти с балтийската инфраструктура, отбелязва Ройтерс.
Регионът на Балтийско море е в състояние на повишена готовност след поредица от прекъсвания на електропроводи, телекомуникационни връзки и газопроводи след нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г., а НАТО, от своя страна, засили присъствието си с фрегати, самолети и безпилотни морски апарати.
Източник: bta.bg