Договор за 35 електрически мотрисни влака беше подписан днес в Министерския съвет. Това е най-голямата поръчка за последните 20 години, която ще направи българската държава и най-голямата инвестиция като парична стойност в подвижния състав, правена досега, съобщи министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който подписа договора.
Мотрисите ще бъдат с шест вагона и 351 места – 51 места в първа класа и 301 във втора.
Успяхме „да хванем последния влак“ от това да не изгубим ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост и да осигурим сложното финансиране, посочи премиерът Росен Желязков.
Росен Желязков, министър-председател:
„По този начин правителството не само работи за обновяването на материалната база на железопътния транспорт в страната, но също спасява ресурс по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). 12 от влаковете ще бъдат финансирани от НПВУ на стойност 363 млн. лева, а 23 влака на стойност над 696 млн. лева ще бъдат включени в Социалния план за климата на Република България“.
Премиерът подчерта, че предстоят сложни задачи, свързани с бенефициентите, с преструктурирането на БДЖ, осигуряване на необходимия ремонтен капацитет и навременната доставка на влаковете, защото има срокове, които ще ни притискат.Изпълнител е консорциумът „Булему“, в който участва френската компания „Алстом“. Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева.
Габриел Станчу – изпълнителен директор на „Алстом“
„Това е исторически договор за 35 мотриси, 15 години поддръжка и с възможност за удължаване до 40 години. Проектът е изключително важен за България и за нас, защото осигурява устойчива свързаност. Нашата компания оперира в Европа през последните 35 години и е продала 4000 влака от този модел, доказали своята ефективност“.
Влаковете предлагат комфорт и намаляват въглеродния отпечатък, което допринася за опазването на околната среда.
Гроздан Караджов – министър на транспорта и съобщенията:
„влаковете са оборудвани с най-високото ниво на сигурност и ще обслужват не само регионални направления, но и такива от средно разстояние, в които времепътуването е около 4-5 часа. Всеки влак е с шест вагона и с по 351 места“.
Първите 12 влака ще дойдат в рамките на август 2025 г., съобщи министър Караджов и специално благодари на Европейската комисия за проявената гъвкавост, давайки възможност тези 12 да са 100% за сметка на европейските средства.
С тази инвестиция ще се реши две трети от необходимите нужди на България от нов подвижен състав за БДЖ.