Агенцията за напреднали изследователски проекти в отбраната (DARPA) на САЩ пусна на вода нов прототип на военен кораб за Военноморските сили, в който не само няма моряци, но няма и помещения, в които евентуално да се настанят. Корабът е дълъг 55 метра, с водоизместимост 240 тона и не се нуждае от екипаж. На пръв поглед този плавателен съд изглежда малък за конвенционален военен надводен кораб, но външният му вид лъже. В него са спестени моряшките каюти, коридорите, вентилаторите, стълбите, пътищата за достъп и работните пространства за екипажа, но има всичко за един пълноценен военен кораб, но с по-малки размери и с много по-малки разходи. Корабът засега е обозначен с наименованието USX-1 „Defiant“(Непокорен)

Корабът „Непокорен“ не е първият военен плавателен съд от типа „Морски ловец“. Преди време DARPA построи една надводна платформа без екипаж, за да докаже, че може да се създаде надводен кораб, на една десета от цената на конвенционален надводен кораб за лов на подводници. На тази платформа все пак има кабина за шкипер, който да наблюдава какво се случва, когато платформата плава автономно по време на изпитанията.
„Непокорен“ е среден по размери безпилотен кораб, стелт, който в момента преминава докови изпитания. След това е предвидено далечно плаване за месеци наред, за да се установят основните му качества. Проектиран е да плава без никакви хора на борда и за масово производство. След изпитанията на ДАРПА корабът ще бъде предаден на Военноморските сили за още тестове.

На практика „Непокорен“ е многоцелеви кораб, макар че първоначалният замисъл е да бъде основно за борба с подводници. Той е създаден да действа в бойни условия в открито море и да притежава способности за оцеляване и при най-опасните мисии. Освен това функцията на такива автономни кораби е да освобождават пилотираните големи надводни бойни кораби на военноморските сили за по-важни мисии, поемайки рутинните задачи или действайки като мултипликатори на силата на флота. Вероятните бъдещи мисии на кораба включват морско патрулиране, охрана на кораби и разузнавателни дежурства, борба с подводници, екскорт на самолетоносачи или да изпълнява функцията на кораб-арсенал. Корабите-арсенали са плаващи бази за оръжия като ракети, торпеда и боеприпаси. Могат да се оборудват и с пускови ракетни установки и да стрелят. Осигуряват и техническа поддръжка на оръжия и оборудване. Имат стратегическо значение за всеки морски флот в бойните ситуации.
След като завърши монтажа на оборудването, „Непокорен“ ще проведе морски изпитания за няколко седмици. От ДАРПА очакват корабът да може да плава една година без да се прибира в пристанище, да е по-бърз и по-евтин за експлоатация и да развива скорост 37 км в час при „Sea State 3“. Този термин описва условията в морето. Според скалата на Бофорт, „Sea State 3“ означава корабът да плава безпрепятствено при скорост на вятъра около 18 км в час и средна височина на вълните до 60 см. При „Sea State 3“ обикновено височината на вълните е между 0, 5 и 1, 25 м. Корабът „Непокорен“ ще увеличава способностите си след преминаване на тестовете. Най-вероятно той ще разполага на палубата си с четири адаптивни системи за изстрелване (ADL) на ракети „земя-земя“ и „земя-въздух“. Това са системи, изстрелващи ракетите под фиксиран ъгъл. Освен това той е проектиран и да може да се зарежда с гориво в открито море, без да се прекъсва мисията, която изпълнява.
Самоходна гаубица изстрелва три снаряда за 12 секунди
През март холандската отбранителна индустрия показа официално колесната самоходна гаубица 8х8 АРВЕ 155. Самоходната гаубица е разработена да отговори на търсенето на повишена мобилност в системите за непряк огън. Далекобойните артилерийски системи гарантират много по-добре оцеляването, като се имат предвид увеличените заплахи, пред които са изправени войниците на днешното бойно поле. Мобилните далекобойни артилерийски системи трябва да заменят или да допълнят теглените гаубици от предното поколение като 155K 98. Тази 155-мм гаубица е монтирана на тактически камион, който е на служба във финландската армия. Камионът е 8х8, има защитена кабина и двигателят му е с мощност 455 к. с., с шестстепенна автоматична скоростна кутия. Може да носи 20 т полезен товар и е много подходящ за новата си роля.

Оръдието е взето от съществуващата финландска гаубица 155 K98 и може да изстрелва боеприпаси до 28 и до 40 км. При ръчно зареждане изстрелва от шест до десет снаряда в минута. Може да изстреля три снаряда за 12 сек. От компанията производител казват, че АРВЕ може да бъде оборудвана и с механизъм за автоматично зареждане. От значение са и оперативните способности на системата, която преминава от движение към спиране и стрелба за 90 сек и след това потегля отново след 45 сек. Това показва добро ниво на автономност. Тестовите стрелби с гаубицата са насрочени за лятото на тази година.
Сонарна мрежа с изкуствен интелект срещу подводници
Наскоро американска отбранителна компания представи първата по рода си лека, разгръщаща се сонарна система, наречена Sea Spear („Морско копие“), която да предостави по-добри способности за откриване на подводници. В съвременния свят подводниците стават все по-трудно откриваеми, а безпилотните подводни дронове стават все по-многобройни. По тези причини е разработена и системата. През тази година ще се състои и демонстрацията на пълните ѝ възможности. Sea Spear по форма и функция е подобна на кабелните сонарни масиви, теглени зад надводни кораби. Представлява уникална разтегателна мрежа, приличаща на метална ферма, която се разгъва и се прибира обратно на сонарно устройство, наречено Seabed Sentry (Страж на морското дъно). Това устройство е разработено от друга компания.

В основата на системата Seabed Sentry е набор от цилиндрични устройства, подобни на шамандури, които са с диаметър 54 см и дължина около 2,5 м. Всяко от тях има модулен отсек за полезен товар и котва, за да го държи на морското дъно. Системата издържа месеци и години на дълбочина 500 м. Полезният ѝ товар е над половин кубически метър. Дизайнът е модулен за многократна употреба. Seabed Sentry е създадена, за да превъзхожда съществуващите решения за наблюдение на морското дъно. „Морско копие“ и „Страж на морското дъно“ ще работят в мрежа като „безкабелни“ дълбоководни системи за автономно морско наблюдение, които усещат, обработват и предават критична подводна информация в реално време.
„Страж на морското дъно“ съвместно с „Морско копие“ е модулна, задвижвана от изкуствен интелект мрежа от дълбоководни сензорни възли, предназначени за постоянен мониторинг в реално време на подводната среда. Тази авангардна система има за цел да революционизира подводната осведоменост и комуникациите както за военни, така и за търговски цели, като преодолее дългогодишните ограничения на настоящите технологии за наблюдение на морското дъно.