Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Бойната авиация иска по-евтини и по-бързи ракети с голям обсег

[post-views]
[post-views]
Бойната авиация иска по-евтини и по-бързи ракети с голям обсег
Favicon_File

Михаил Григоров

Предназначени са за дронове, които ще летят съвместно с пилотирани изтребители.

Военновъздушните сили на САЩ търсят евтина ракета „въздух–въздух“, два пъти по-малка от известната AIM-120 AMRAAM, която тежи 161, 5 кг и е дълга 3, 65 м. Има диаметър 178 мм и размах на перките 484 мм. Теглото на бойната ѝ глава е 20 кг.

ВВС искат новата ракета освен да е наполовина по-малка по размери и тегло, да е евтина, по-скоростна и с удължен обсег на действие. С нея в бъдеще ще се въоръжават предимно безпилотни летателни апарати, предназначени за съвместни полети с пилотирани изтребители. Тези дронове от ново поколение се наричат съвместни бойни самолети.

С оглед на бъдещето ВВС осмислят като цяло изискванията към ракетите „въздух–въздух“, като се фокусират върху по-малки ракети, които могат да се носят във вътрешността на съвместните самолети. Това е първото конкретно изискване към тях.

В тази връзка се проучва потенциалът на индустрията за доставка на евтина скоростна ракета „въздух–въздух“ в два различни размера. Едната да е с параметри, подобни на  AIM-120 AMRAAM, с която ще се въоръжават изтребителите  F-16 и F-15E.

По-интересна може би е втората ракета, която също е евтино оръжие, но наполовина по-малка от AIM-120 AMRAAM. Тя заема по-малко място в самолета и е подходяща да се носи във вътрешността на фюзелажа, в пространството, което обикновено се нарича „бомбен отсек“. Има голямо значение колко зенитни ракети може да носи един боен самолет независимо дали е за съвместна работа с пилотираните самолети, или е за големите многоцелеви изтребители. Това е важно, особено когато става дума за по-опасен противник. Засега становището на ВВС е, че по-малката ракета ще е по-подходяща за въоръжаване на съвместните бойни самолети, включително и за такива дронове като „Далечен удар“. Той е разработен от ДАРПА (Американската държавна агенция за напреднали технологии в отбраната). „Далечен удар” е специално създаден като самолет без екипаж, способен да стреля с противовъздушни ракети. Обмисля се и вариант за малки ракети с наземно изстрелване.

В американските Военновъздушни сили съществува процедура, наречена Заявка за информация (RFI). Това е предварително търсене на информация от индустрията относно определени възможности или решения. Заявката за информация не обвързва с покана за оферти и се стреми да оцени интереса и възможностите на пазара. Отговорите на Заявката могат да включват демонстрация на сигурност и планове за усъвършенстване. Тя е ключова стъпка за проучване преди официални процедури за закупуване и прилагане на нови технологии. По отношение на целите Заявката за информация ги определя предимно като самолети от четвърто поколение, както и големи самолети като платформи за ранно предупреждение и управление във въздуха, бомбардировачи и танкери.

Това показва, че ракетите, които ВВС търсят, ще дадат приоритет на обхвата (както и на ниската цена), а не на най-високото ниво на маневреност. Освен това производственият капацитет, който трябва да има индустрията, е 1000 ракети, напълно завършени, за 24 месеца след възлагането на поръчката на изпълнителя. Ракетите трябва да са доставени сглобени с изключение може би на някои бързо закрепващи се компоненти като крила и перки. Целевата цена на една ракета е около $250 000. Това наистина е в контраст с $1 млн. за една ракета   AIM-120D AMRAAM или с $450 000 за ракета  AIM-9X Sidewinder с малък обсег на действие.

AIM-9X Sidewinder е усъвършенствана инфрачервена ракета и най-новата от семейството ракети „въздух–въздух“ с малък обсег, носени от най-различни изтребители. Тази ракета тежи 85,3 кг, има дължина 3,02 м и диаметър 127 мм. Размахът на перките ѝ е 279 мм. Бойната ѝ глава тежи 9,4 кг. Има работен обхват до 35 км, работи с твърдо гориво и развива скорост мах 2,5. Може да се изстрелва от самолети, кораби, стационарни пускови установки и наземни мобилни платформи.

В сегашната процедура за Заявка за информация се посочва, че предложените проекти за нови ракети трябва да имат отворена архитектура, модерен хардуер, усъвършенствана технология на търсене на целта, както и връзка със самолета, който изстрелва ракетата. Това означава, че бъдещите ракети с удължен обсег трябва да имат възможност за двупосочна връзка за обмяна на данни с изстрелващия ги самолет, което позволява ракетата да получава „заповеди“ по време на полет за промяна на курса или пълно пренасочване.

Американските военновъздушни и военноморски сили вече разработват нови варианти на съществуващите ракети „въздух–въздух“, които да изпълняват най-новите изисквания за по-ниска цена и по-голям обхват. Обхватът на най-новия вариант на AIM-120D-3 на AMRAAM е засекретен, но се смята, че е около 180 км в зависимост от начина на изстрелване и други фактори.

Започват наземни тестове на нови съвместни бойни самолети

Военновъздушните сили на САЩ започват наземни тестове на съвместен боен самолет, наречен YFQ-44A. Това е полуавтономен дрон, който може да полети във въздуха още това лято. От компанията заявяват, че заедно с ВВС на САЩ са пионери в използването на ново поколение полуавтономни изтребители, които фундаментално ще променят въздушния бой.

YFQ-44A ще бъде с високи способности, масово произвеждан и по-достъпен, но с достатъчни скорост и мощ, необходими за изпреварване на новите възникващи заплахи. Съвместните бойни самолети YFQ-44A ще използват автономен софтуер, за да летят самостоятелно с много малки указания от страна на пилотите на придружаващите ги пилотирани изтребители. Те ще изпълняват задачи за въздушни удари, събиране на разузнавателна информация, за електронна война или ще служат като примамки за вражеската авиация, далеч от самолетите с екипаж на борда.

Пускат на вода първия американски ударен морски дрон, разработен в „черноморски стил”

В началото на април се появиха първите снимки на американски ударен морски дрон, разработен в „черноморски стил”.  Морският дрон MUSKIE M18 според компанията производител е революционен морски ударен дрон. Той е евтин, автономен, развива забележителна скорост, има голям капацитет за полезен товар и осигурява асиметрично предимство в съвременните морски сражения. „Черноморски стил“ означава, че при разработката му конструкторите са ползвали уроците на войната в Украйна.

Дронът е абсолютно иновативен продукт от семейството на автономните плавателни съдове. Той е еднокорпусен с дължина 5,5 м,  може взривно да развие скорост от над 90 км, има обсег на действие над 900 км и капацитет за полезен товар от 450 кг.

Последните разработки в Черно море показват, че въвеждането на безпилотни надводни малки дронове променя характера на съвременните морски операции. Те са високоефективни и създават асиметрично предимство срещу конвенционалната морска отбрана. Рояци от тези системи при координирани атаки са неуловими и могат да осигурят непредсказуем възпиращ ефект върху военноморските действия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани