Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Кремълски фонд за пропаганда раздал $486 000 в България

[post-views]
[post-views]
Кремълски фонд за пропаганда раздал $486 000 в България
Favicon_File

Пламен Димитров

22 хил. документа са изтекли към Датското обществено радио.

Датското обществено радио (DR) е получило от конфиденциален източник повече от 49 000 имейла и над 22 000 документа, принадлежащи на държавно подкрепена руска организация, наречена Фонд за подкрепа и защита на правата на съотечествениците, живеещи в чужбина, съобщава сайтът за разследваща журналистика Bird.bg. Фондът, създаден през 2011 г. с президентски указ, често се нарича Правфонд. Според предишно разследване на DR, както и според няколко европейски разузнавателни агенции Правфонд е идентифициран като инструмент на Кремъл за провеждане на пропаганда, дезинформация и други операции за влияние в цяла Европа.

Датското обществено радио сподели документите с Проекта за разследване на организирана престъпност и корупция (OCCRP), който организира съвместно разследване заедно с 28 медийни партньори, включително Bird.bg. Проектът получи названието „Скъпи съотечественици” (Dear Compatriots). Имейлите обхващат периода от началото на дейността на Правфонд през 2012 г. до ноември 2024 г. и съдържат електронни писма, изпратени и получени от поне 21 043 души.

Сред документите се откриват над 360 договора за грантове, като поне 260 от тях са  предоставени между 2020–2024 г. Правфонд е предоставил най-малко 6,6 милиона долара на грантополучатели в Европа и други държави. Системата за номериране на грантовете предполага, че може да са били предоставени още 713 гранта, които не се появяват в архива.

Точни числа от теча на информация от Правфонд: 49 262 имейла и 22 355 документа, сред които поне 367 договора. В допълнение към тази информация Балтийският център за разследваща журналистика Re: Baltica получи повече от 35 000 имейла и почти 2300 документа, произхождащи от базиран в Латвия и финансиран от Кремъл рускоезичен сайт за мнения IMHOclub.

Българските контрагенти на Правфонд са получили над $486 000 за периода 2014–2024 г. Това прави около 7% от субсидиите, раздадени от Правфонд. В имейлите има данни и за още грантове, но документите за тях не се появяват в архива, пише в публикацията на Bird.bg. Финансирани са основно медии и организацията на събития, пропагандиращи кремълските политика и идеология. Много по-скромни са грантовете за адвокати, оказващи правна помощ на руски граждани, а това всъщност би трябвало да е основната дейност на Правфонд. 

Основни бенефициенти на грантовете, изплащани по банков път в евро или в долари, са следните юридически лица, регистрирани в България:

  • Федерация „Съюз на съотечествениците” на Марина Дадикозян – организация на конференции и събития;
  • Национално сдружение „Заедно с Русия“ на Марина Дадикозян – организация на конференции и събития;
  • Сдружение „Интеррос Медия“ на Марина Дадикозян – издател на рускоезичния портал „Всемирная Россия” www.vseruss.eu;
  • БРИП ООД („Българско-руски информационен пул“) на Светлана Шаренкова – издател на седмичника „Русия днес” и организатор на конференции и събития;
  • Сдружение Форум „България–Русия“ на Светлана Шаренкова – организация на конференции и събития.

600 млн. евро годишно харчи Москва за информационна война

600 млн. евро годишно харчи Кремъл за мащабна информационна война срещу Украйна, ЕС и САЩ. Това сочи доклад на университета „Лунд“ в Хелзингборг (Шв), който разкрива подробни данни за руската инфраструктура за цифрова война, въз основа на над изтекли документи от Агенцията за социален дизайн (SDA), работеща в тясно сътрудничество с Кремъл. Обстойният анализ на документите е направен от Джеймс Памент и Дарежан Цурцумия от Института за изследване на психологическата защита към университета. Според данните това е най-усъвършенстваната и мащабната операция за информационна война от 2016 г. Между януари 2023 г. и април 2024 г. Центърът SDA е произвел: 139 293 единици съдържание; 10,29 млрд. глобални точки на контакт с аудиторията; 57 млн. автоматични и живи коментари; 1,6 млн. телефонни обаждания, насочени към украински абонати.

SDA функционира като хибрид между дигитална рекламна агенция и военно звено за психологически операции. Нейните кампании са разработени с маркетингова изтънченост и шпионска прецизност. SDA не действа самостоятелно, а координира действията си с други формирования като „Диалог“ и „Структура“ – всички в рамките на пропагандната мрежа, управлявана от Сергей Кириенко, бивш премиер на Русия, а сега първи зам.-ръководител на администрацията на президента Владимир Путин. И всичко това струва 600 млн. евро годишно.

Техническата поддръжка се възлага на фирми като Brand Analytics (мониторинг на социалните медии) и Fasttrack/Masterbot (инструменти за автоматизация).

Стратегията на SDA е изградена около три стълба: Фабрика за съдържание – масивна, индустриална система за производство на статии, мемета, видеоклипове и дийпфейкове, включително съдържание с добавена реалност; мрежа за доставка – координирана система, включваща армии от ботове, таргетирани реклами, „спящи групи” в социалните медии и клонирани уебсайтове; Психологическа война – с индекс за проследяване на емоционалните реакции с цел адаптиране и засилване на психологическото въздействие.

Основните цели включват: подкрепа на крайно десни субекти като партиите „Алтернатива за Германия“ и „Национален съюз“ във Франция; накърняване на морала и ръководството на украинската армия; влияние върху избирателите на републиканците в САЩ и изборите през 2024 г.; оформяне на наративи преди изборите за Европейски парламент.

Техниките на въздействие са: локализирани и хиперлокализирани послания (напр. в конкретни германски региони); демографско сегментиране (напр. руска диаспора в съответните държави, малцинствата); специфични стратегии за платформите „ТикТок“, „Телеграм“, „Фейсбук“; активиране в реалния свят (протести, петиции, графити).

Злоупотребата с „първопричините“ за войната в Украйна.

Докато в Истанбул се провеждаха първите от три години насам преки преговори между Русия и Украйна, а президентите на САЩ и Русия Доналд Тръмп и Владимир Путин разговаряха по телефона, една позната нишка продължава да доминира в прокремълската риторика: Мистериозната необходимост да се обърне внимание на „първопричините“. Този привидно разумен дипломатически език крие далеч по-зловещ дневен ред, който няма нищо общо с мира и е свързан изцяло с подчиняването на Украйна, констатират експертите от групата за борба с руската дезинформация към Европейската служба за външни действия в своя редовен седмичен доклад.

Когато Москва многократно настоява, че мирните преговори трябва да се фокусират върху „първопричините“, тя всъщност използва кодиран език за предварително определен набор от максималистични искания. Често виждаме множество примери за тази манипулативна тактика с твърдения, че „Русия иска да реши първопричините на украинския конфликт“, докато Западът „иска да саботира мира“.

Кремъл целенасочено проектира тези наративи, за да създаде погрешно впечатление, че Русия е разумната страна, търсеща решение, като същевременно крие действителните си цели. В действителност, както вече споменахме, определението на Москва за „първопричини“ неизменно включва искания Украйна да се откаже от суверенитета си, да приеме териториални загуби и да се подчини на контрола на Кремъл.

Може би най-цинично е, че тази риторика се опитва да позиционира Русия като жертва , а не като агресор. Като обвинява разширяването на НАТО, предполагаемия „нацизъм“ в Украйна или западните „провокации“, Кремъл се опитва да пренапише историята и да заличи основната си отговорност: започването на непровокирано пълномащабно нахлуване в суверенна съседна държава.

Наративът на Кремъл за „първопричините“ обслужва множество стратегически цели в манипулативната му игра. Първо, той създава объркване относно това кой носи истинската отговорност за продължаващата война. Като замъглява водите относно произхода на войната, Кремъл се надява международната публика да забрави, че Русия вече е нарушила териториалната цялост на Украйна през 2014 г., преди едностранно да започне пълномащабното нахлуване през 2022 г.

Второ, той установява невъзможни предварителни условия за мир. Когато Русия говори за справяне с „първопричините“, тя всъщност изисква капитулация на Украйна, прикрита като дипломация. Кремъл на практика казва: „Ще имаме мир, когато приемете нашето имперско господство над вашата страна“. Нека бъдем ясни. Това не е условие за мир. Това е умишлена непреодолима преграда по пътя към мира. Трето, това печели време. Тъй като Русия продължава да се сблъсква с предизвикателства на бойното поле, този наратив осигурява дипломатическо прикритие, докато армията ѝ се прегрупира, набира нови войници и се подготвя за подновени офанзиви.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани