Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Когато музиката е по-силна от артилерията

[post-views]
[post-views]
Когато музиката е по-силна от артилерията
Favicon_File

Венцислав Жеков

В навечерието на професионалния празник на военните духови оркестри – 31 май

Когато музиката е по-силна от артилерията
Д-р Галя Грозданова-Радева

В навечерието на Празника на военните духови оркестри и военната духова музика в България – 31 май, се появява и научен труд за Гвардейския оркестър. Неотдавна излезе от печат и първата монография със заглавие „Създаване на първите професионални оркестри в България”. Това по исторически и обективни причини са именно военните духови оркестри на Българската армия.

„Това е един успешен опит да се интегрира в научния корпус знание за заслугите на военните оркестри и в най-голяма степен на Гвардейския оркестър за изграждането на българската музикална култура от Освобождението насам”, твърди авторът Галя Грозданова-Радева – независим учен и изследовател, доктор на науките. Тя работи като преподавател в музикалнообразователни институции. Главен учител е в Националното музикално училище „Любомир Пипков” в София.

Досега военните оркестри не са били обект на такъв задълбочен научен труд и изследване. Има само две дисертации по темата, но те използват много малко първичен архивен материал. „Това, което е важно и ценно в новото изследване, е, че то е изградено изцяло върху ведомствената документация на БА, съхранявана в Държавния военноисторически архив във Велико Търново, както и в Централния държавен архив в София, Военноисторическата библиотека на Военната академия „Георги С. Раковски”, Научният архив на БАН и мн. др.

Това е първото, изцяло базирано на документални източници научно изследване. Читателят може да види много голяма част от документите, върху които е изграден текстът, като факсимилета, които доказват тезите”, твърди авторът.

Следващата книга от това монументално изследване, както стана ясно, трябва да излезе всеки момент под заглавие „Гвардейският оркестър на България – началото”, а разглежданият период е от 1878 г. до 1944 г. Исторически този оркестър съществува от над 130 години, но досега не е обръщано никакво внимание на него нито в кратки научни текстове и публикации, особено пък в по-мащабно научно изследване.

„Историческият период е разделен на няколко части. Предстои представянето на този труд в няколко архива, библиотеки, а отдел „Култура” на Столичната община ще организира специална изложба за представянето на тази монография и много архивни документи, върху които се гради тази история на гвардейския оркестър”, казва още д-р Грозданова-Радева.

Като изследовател интересът ѝ към Гвардейския оркестър е провокиран преди много години, докато работи върху други научни изследвания. „Бях подготвила научно изследване, което да реализирам в БАН, където кандидатствах за „главен асистент” с тази тема. Научното жури прецени, че Гвардейският оркестър няма съществен принос за културата на България, и решиха, че такова изследване няма място в българската наука. Това ме амбицира и за няколко години изследвах огромен масив от документи, за да съградя тази история и да я представя на българското общество, за да се види, че това е един достоен държавен културен институт, който е музикална емблема на българската държава  и заслужава внимание. Целта ми беше този оркестър и всички останали военни оркестри да заемат достойно място в българската наука и най-вече в българското музикознание”, сподели пред военния вестник авторът.

Това са първите професионални оркестри в България и първите създадени като утвърдена система професионални музикални състави, така че те са тези, които градят облика на българската музикална култура. Те запознават българската публика с европейската култура и музикалните постижения на композиторите от различни музикални национални школи. Те прокарват и пътя на българското музикално образование, защото организират школи и обучение на български младежи за музиканти, не само за военните оркестри.

Военните капелмайстори са първите професионални диригенти и композитори, защото те имат завършено европейско образование в елитни музикални консерватории. Те са тези, които създават и първите български произведения, и по този начин полагат основите на българската композиторска школа, на българския национален музикален стил и на всичко, което се създава и остава и до днес в нашата музикална култура.  Тогава военната музика може да се окаже по-силна дори и от артилерията, защото винаги е била в авангарда на историческите събития.

По повод на Празника на военните духови оркестри трябва да знаем, че те изпълняват важна културна мисия в услуга на българското общество и издигат престижа на БА, както и защитават професионализма на военния музикант за утвърждаване на статута му на мисионер в българската музикална култура.

Нови изследвания за капелмайсторите и репертоарите

Фото: Николета Райдовска

Предстоят още изследвания и за военните капелмайстори. Ще бъдат разгледани подробно и репертоарът на гвардейския оркестър, мястото му в обществото и неговият статут.

„Това е необходимо, защото има опити за присвояване на неговата история и на неговите исторически заслуги и за заличаване на приноса му като държавен културен институт в цялостното развитие на третата българска държава.

Обществото ни трябва да уважава военните капелмайстори и военните духови оркестри. Именно това е институцията, която е най-големият меценат на българската музикална култура от Освобождението насам и е направила най-много в кадрово, професионално, ресурсно и финансово отношение  за изграждането на модерния облик на съвременната българска музикална култура”, отбеляза д-р Галя Грозданова-Радева.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани