Полковник Ярослав Вешин е първият главен художник към военното министерство

Над 30 картини и много фотографски репродукции на Ярослав Вешин са част от изложбата „Един колоритен чех в България”, представена в Националния военноисторически музей (НВИМ). Тя е посветена на 165 години от рождението и 110 години от смъртта на художника, който свързва трайно живота си с нашата страна.
„Ангажиментът ни към представянето на този художник са наша дълготрайна амбиция и цел”, заяви при откриването на изложбата директорът на НВИМ доц. д-р Соня Пенкова. Тя подчерта, че когато идва в България, Вешин вече е доказано име в Европа. Назначен е за един от първите преподаватели в Българското рисувално училище, а негови ученици са имена със сериозно място в българското изкуство. Впоследствие става първият главен художник на Министерството на войната, а творбите му с военна тематика поставят началото на баталната живопис в България и са в основата на колекцията с изкуство на НВИМ – една от най-богатите в страната. Неговите картини са с разнообразна тематика, но ги отличава тяхната прецизна композиция, многопластовост, ефирност, въздействие и достоверност.
Доцент Пенкова изрази благодарност към Софийска градска художествена галерия и Регионален исторически музей – София, чиито картини са част от изложбата, и към Национална галерия на Чехия, Националната галерия на Словакия, Художествената галерия в Острава, Западночешка галерия в Пилзен и Замъка Малеч, които предоставиха дигитални изображения на картините на Ярослав Вешин, които те съхраняват.
На събитието присъстваха представители на политическото ръководство на Министерството на отбраната и структури на пряко подчинение на министъра на отбраната, представители на партньорите в изложбата, представители на Държавна агенция „Архиви”, преподаватели във висши учебни заведения, творци, колеги и приятели на Музея.

Ярослав-Франтишек-Юлиус Вешин е чешки художник, майстор живописец, живял и творил в България, един от създателите на българското изобразително изкуство в края на XIX и началото на ХХ век.
Започва да учи в Пражката художествена академия, но през 1881 г. се прехвърля в Художествената академия в Мюнхен, която завършва през 1883 г. След дипломирането си живее и твори в Мюнхен и в Словакия, като създава предимно картини, свързани със селския бит в Словакия.
Вешин пристига в България през 1897 г. по покана на министъра на народната просвета Константин Величков. От идването си до 1904 г. е преподавател в Държавното рисувално училище (днес Национална художествена академия) и твори предимно в областта на битовата живопис. Основна тема в творчеството му от този период са животът и трудът на българския селянин.

През 1904 г. постъпва като художник към Министерството на войната и макар че не изоставя останалите теми, става известен с шедьоврите си в баталната живопис.
По време на Балканската война (1912–1913) е военен художник с чин полковник. Той е единственият, който се числи като „военен художник” към Главната квартира. По това време създава „Атака”, „На нож” (1913), „Отстъплението на турците при Люлебургас” (1913), „Люлебургас–Чаталджа” (1913) и цяла серия ескизи и готови творби от обсадата на Одрин – „Бивак пред Одрин” (1913), „На почивка след 13 март 1913” (1913), „Царят наблюдава боевете” и др. През 1914 г. завършва „Обоз край р. Еркене”.
Директорът на Дирекция „Връзки с обществеността” – МО, Стоян Марков подчерта значението на художника в българското изкуство и изтъкна, че младите хора трябва да търсят и да откриват национално значимите символи и традиции именно в най-богатия български музей – Националният военноисторически музей. Тук е мястото на всичко безценно от българската военна история и славното ни минало, каза още Стоян Марков, който поднесе поздрави от името на министъра на отбраната Атанас Запрянов и политическото ръководство на МО.

Ярослав Вешин умира внезапно на 9 май 1915 г., поради което някои от картините остават недовършени и нахвърляни само с въглен, молив и акварел.
Ученици на големия художник са Никола Петров, Атанас Михов и други български художници. Голяма част от картините на Вешин се съхраняват в Националната художествена галерия в София.
Високи цени за безценни картини

Картината на Ярослав Вешин „Лов на сърни край София” (1912) беше продадена неотдавна за рекордните 65 000 евро. Прогнозната оценка на творбата беше 30 000–50 000 евро, но тя значително беше надскочена, което още веднъж утвърди автора като рекордьор на родния арт пазар. Предишният пик в достигнатите продажни цени за произведения на Вешин беше 40 000 евро – за платното „Разходка с шейната”, закупено през 2024 г. Цената 65 000 евро превръща „Лов на сърни…” в най-добре продадената картина на българския пазар на изкуство изобщо.
На същия търг са били продадени картини на обща стойност 500 000 евро. Досегашният рекорд за най-добре продадена творба на местния пазар беше държан от „Хермин Давид и нейните приятелки”, подписана от Жул Паскин – 60 000 евро.