Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Карта на катастрофите спасява човешки животи

[post-views]
[post-views]
Карта на катастрофите спасява човешки животи

Трябва да се промени манталитетът на шофьорите и никой да не си мисли, че е богопомазан, казва ученикът Мартин Атанасов.

сhernapista.com. Този сайт генерира стотици хиляди посещения броени дни след пускането му в интернет. Хайпът беше толкова голям, че веднага бе налазен от хакери, които му спретнаха т. нар. DDOS атака (генериране на невероятно голям брой фалшиви заявки за посещения, който блокира сайта) и той излезе от строя. На него е публикувана интерактивна карта на автомобилните катастрофи у нас – къде е станал ударът, колко са ранените, убитите, каква е причината. Ако сте си мислили, че на всеки друг може да се случи, но не и на вас, смъртта на пътя е вече до вас, на улицата ви, в двора ви. Дори да нямате памет за това, статистиката неумолимо ви напомня, че на 10–15 м от дома ви, от работното ви място, от вас е имало удар между две коли, скърцащи ламарини, писък на линейки и вероятно смърт.

„Трябва да се промени манталитетът на шофьорите и пешеходците у нас. Може да има индивидуални единици, които си мислят, че са богопомазани, нищо не може да ги спре и да карат с 200 безконтролно. Ние като общество заедно с институциите – трябва да ги гоним, но

това не означава, че трябва да имаме още 50 000 полицаи, които да ги вардят

каза 18-годишният ученик от XI клас на 127-о училище в София Мартин Атанасов пред в. „Българска армия“. – Ако мисленето се промени, няма нужда да харчим милиарди на държавата за контрол, пари, които могат да отидат най-малкото за ремонт на пътищата. Не ми звучи като адекватно решение да имаме полицаи през 5 километра, за да могат хората да карат със съобразена скорост. Трябва да има манталитет и обществено самосъзнание за това, че безопасността зависи от всеки един от нас.“

Мартин стана абсолютен герой в новините, след като за 2 месеца след смъртта на пътя на 12-годишната Сияна създаде интерактивна карта на автокатастрофите у нас. В нея влизат данни за над 177 хил. автопроизшествия за периода от 2021 до 2025 г. В тях са

ранени 24 278 души, а 1478 души умират

Всеки инцидент е отбелязан с точни геолокация, дата и час. Платформата позволява филтриране по различни критерии – инциденти с фатален изход или с ранени участници.

Идеята за „Черна писта“  се ражда в главата му след трагичния инцидент на пътя Телиш–Радомирци през март 2025 г., при който загива 12-годишната Сияна. „Запитах се защо няма достъпен начин да се види пълната картина на пътните произшествия и състоянието на пътищата в страната“, казва Мартин. – Данните нали са публични, защо не служат на хората, когато става дума за живота и сигурността им?“

 Мартин започва да чете за Географски информационни системи (ГИС), като търси начин как да трансполира данните върху картата. Намира кой предлага софтуера и отива да говори с фирмата Esri Bulgaria, която му го предоставя безплатно. Друга компания – ICDSoft, е силно впечатлена от писмото му, в което няма нито една грешка, и му регистрира безплатно сайта, както и му предоставя хостинг.

Мартин пише писмо до МВР и те

му дават екселски файлове с катастрофите и дори геолокациите

Оказва се, че те също имат подобна карта, но не е оптимизирана и не може да бъде качена в сайт.

„Тези екселски файлове се конвертират в специфичен вид файл, с който работят ГИС системите. Това отне най-много време. На практика тези данни в момента са визуализирани върху картата в сайта chernapista.com“, казва Мартин Атанасов.

Но идва и сериозен препъникамък. Чиновниците от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отказват да му дадат информацията кога е извършван последен ремонт на всяка отсечка от републиканската пътна мрежа, като се мотивират, че „обработката ще отнеме прекомерно време и ресурс“. Мартин изчаква 3 дни, за да навърши 18 години и пуска жалба срещу отказа на АПИ пред Административен съд – София-град.

„Нямах проблеми с комуникацията, защото от доста време съм доброволец към Младежкия червен кръст, освен това от 2 години работя във ПР компанията „Янев и Янев“ на половин ден, разказва Мартин. „Всъщност освен помощта в полза на всякакви анализи, които могат да бъдат използвани за изработване на стратегии и конкретни мерки, които да доведат до по-малко катастрофи и спасени животи, най-важното е мотивацията, която давам на младите хора у нас. А поуката от всичко това е, че

всеки, който иска да направи нещо, да има своя идея, може да я осъществи

И да получи признание за това от обществото – като новатор, като артист, като активен гражданин.“

В агенцията, в която работи, Мартин се занимава със стратегически комуникации – бизнеси, които искат да постигнат някаква цел. За да го сторят, те трябва да дефинират целите си, както и начините, по които да ги постигнат. От друга страна, още малък, макар да няма военнослужещи в семейството и рода си, той е силно впечатлен от военното дело – униформите с тяхната напетост, редът, дисциплината. „Като по-малък, на 14–15 години, четях в. „Българска армия“, по-късно –

имам запазени всички броеве на кампанията „Стани войник“

Имах силен афинитет към специалните сили – командосите в Пловдив. Дори и сега, макар да нямам още ясна представа какво ще кандидатствам след година, една от идеите ми е да уча „Национална сигурност“ във Военната академия“, разказва Мартин.

Картата и данните в нея тепърва ще покажат потенциала си. На практика тя е BigData модел, а данните в нея могат да бъдат използвани за всякакъв тип анализ. Мартин Атанасов признава, че вече има обаждания от много IT компании, които предлагат анализ на данните, както и от неправителствените организации, свързани с безопасността на движението по пътищата.

„Ако трябва да отправя призив: Един шофьор, като се качи в колата, наистина трябва да знае, че е потенциален убиец и наистина отговаря за собствения си живот, но и за този на околните.“

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани