В САЩ една малка, наскоро създадена авиационна компания (стартъп), разработва самолет с форма на сълза.

Стартъп (startup) наричат новоосновани предприятия с иновативна идея или концепция с насоченост към бърз растеж и успех на пазара. Терминът „стартъп“ е свързан със сектора на технологичните и иновативните компании, които се стремят към разработване на новаторски продукти, услуги или бизнес модели. Компанията вече пусна на пазара един модел, наречен Celera 500L. Този самолет обаче е витлов и витлото се задвижва от бутален двигател с вътрешно горене. Новият вариант на самолета като сълза се нарича „Фантом 3500“, с два реактивни двигателя. Първият му самостоятелен полет е предвиден за 2027 г.
От компанията изказват много смели твърдения за качествата на новия самолет„Фантом 3500“, които още не са постигнати, но ако това стане, те могат направо да променят авиационната индустрия, включително и за военни приложения. Самолетът лети на голяма височина и може да се използва за различни военни мисии като наблюдение и разузнаване.

В продължение на десет години компанията упорито изгражда първия си самолет, приличащ на сълза, известен като Celera 500L. Цялата информация и натрупаният опит при създаването му се използват за усъвършенстването на всички технологии и инструменти за изграждане на втория самолет, наречен „Фантом“.
Целта на създаването на революционния самолет Celera 500L е да се наруши авиационният пейзаж с дизайн на витлов самолет, който лети със скоростта на реактивен и има по-голям обхват. След като самолетът излиза от сянката и е показан официално, компанията очертава намерението си за създаване на иновативен, високоефективен самолет с възможни безпилотни варианти и военни версии, конфигурирани за наблюдение и разузнавателни мисии. Celera 500L има крейсерска скорост от 833 км/ч и пробег от 8334 км. Освен това е много икономичен, с разход на гориво от 3,8 л на 46 км. Традиционен самолет, подобен на Celera 500 L, с 6 пътници на борда изгаря 3,8 л гориво за 5,5 км. Този самолет с впечатляващата си скорост, с удължен обхват и икономичност има голям потенциал за военни мисии като превозване на персонал и товари, включително и за наблюдение и разузнаване. Вероятната му безпилотна версия, оборудвана с произволен брой сензори, може да се превърне във впечатляваща платформа за наблюдение и комуникация. И за дълги периоди от време да покрива огромни участъци от бойното поле от голяма височина.

„Фантом 3500“ е значително по-различен като дизайн от Celera 500 L, тъй като той е с два турбовитлови двигателя, разположени в задната част на фюзелажа. Неговият предшественик се задвижва от едно витло, монтирано на опашката на самолета. „Фантом“ също така е с по-различна конфигурация на крилото и опашката. Крилата на реактивния самолет са много по-големи и широки в основата си. Има и Т-образен вертикален стабилизатор, а „Селера“ има два хоризонтални стабилизатора в задния край на фюзелажа. Общата характеристика на „Фантом“ и „Селера“ е, че имат формата на сълза, притежаваща способността да се движи в ламинарен поток. Това е основното в разработките на компанията. Най-общо казано, ламинарният поток се отнася до течности и газове, включително и въздух, течащи в гладки, правилни слоеве, с малко или никакво смесване между тях. В традиционните самолети въздушният поток над фюзелажа и крилата бързо става турбулентен, завихря се, създавайки съпротивление и увеличавайки разхода на гориво. Ламинарният поток поддържа плавно движение на въздуха по повърхността на самолета, намалявайки съпротивлението и подобрявайки аеродинамичната ефективност. При проектирането на самолети има едно понятие, наречено „добродетелен цикъл“. Добродетелният цикъл е цикълът на проектирането на самолети. Взема се един ламинарен поток, прилага се към дизайна на самолета и съпротивлението на въздуха намалява. Когато съпротивлението намалява, разходът на гориво се понижава. Това съответно води до по-малки двигатели, по-лека конструкция на самолета и в крайна сметка до по-високопроизводителен самолет. В резултат на тези си качества от компанията очакват „Фантом 3500“ да изгаря по 430 л гориво на час. Средната скорост на изгаряне на гориво при други подобни на „Фантом“ самолети е около 1140 л/ч. Разликата е впечатляваща. Допълнителна ефективност се очаква и от това, че „Фантом 3500“ ще лети на височина 15 300 м. Компанията освен това прогнозира, че самолетът ще достигне максимален пробег от 6500 км, както и максимална скорост от 850 км/ч на височина 15 000 м надморска височина.
Подводният дрон „Маричка“ е за атака и логистика
В Украйна е разработен подводен дрон, наречен „Маричка“, който може да атакува морски цели на големи разстояния и да изпълнява тайни логистични мисии. Този нов безпилотен подводен апарат все още е забулен в тайна, но е известно, че той може да служи основно като дрон камикадзе за поразяване на кораби и морска инфраструктура.

„Маричка“ плава малко под повърхността на водата, има дължина около 6 м и диаметър приблизително 1 м. Още не е ясно каква енергия използва дронът, но експертите предполагат, че витлото на подводния безпилотен апарат се задвижва от електрическа енергия.
Едно видео в социалните мрежи показва как по сушата придвижват „Маричка“ до водата с шестколесно ремарке. След като е спусната във водата, безпилотната подводница тръгва на собствен ход малко под повърхността. Апаратът има форма на тръба. Задвижва се от витло на кърмата с четири или шест перки. На носа има хоризонтални стабилизатори и два допълнителни стабилизатора на кърмата. От оскъдната информация се знае още, че подводницата „Маричка“ има обхват от 1000 км. Прогнозната цена на дрона е около $430 000.
Разработиха ракета, която ще замести „Стингър“

В САЩ разработиха нова ракета за преносим зенитно-ракетен комплекс, наречена Quad Star, която трябва да замени най-сетне „почитаемата“ „Стингър“ според израза на експертите. Новата ракета е прехващач, наречена „Миниатюрен Hit-to-kill, което говори за особено усъвършенствана технология за търсене на цели, позволяваща по-аеродинамично ефективен дизайн.

Hit-to-kill означава един изстрел – едно поражение. Ракетата е разработена по искане на армията с условието да бъде с качествата на „Стингър“, но да е по-малка и лека, по-евтина и ефективна, както и да се справя с безпилотни летателни апарати от Група 3 и Група 2. На езика на американските военни дроновете от Група 2 тежат между 10 и 25 кг и могат да летят на височина 1050 м при максимална скорост от 460 км/ч. Дроновете от Група 3 тежат между 25 и 600 кг, имат таван на полета между 1050 и 5400 м и максимална скорост между 185 и 470 км/ч. Миниатюрният Hit-to-kill на практика е 40-мм снаряд.