Конвертируемите летателни апарати излитат и кацат вертикално като хеликоптери, но във въздуха летят хоризонтално като конвенционалните самолети. Те са известни още като конвертоплани или тилт (наклонени) ротори. Концепцията за конвертопланите позволява на витлата заедно с роторите да променят положението си на 90 градуса спрямо фюзелажа на самолета. С една дума, от вертикално да преминават в хоризонтално положение и обратно. Затова конвертопланите могат да се движат в два режима – като хеликоптери или като конвенционални самолети с фиксирани крила. Този тип въздухоплавателни средства са известни под съкратеното наименование VTOL (Вертикално излитане и кацане).
Развитието на новото въздухоплавателно средство за вертикално излитане и кацане е предизвикано от необходимостта да се съкратят огромните писти, самолетът да може да каца и излита „на“ и „от“ всякакви терени, когато няма никаква писта, както и на палубата на самолетоносачи в открито море.
Компаниите „Ролс Ройс“ и „Бел“ се обединиха, за да създадат задвижваща система от следващо поколение за въздухоплавателните средства V-280 тип конвертоплан. Тези самолети се разработват на конкурентен принцип от различни компании по програмата за модернизация на американската армия, известна като FLRAA. Това е програма за нови самолети с вертикално излитане и кацане, за извършване на изненадващи атаки срещу противника на големи разстояния. Програмата трябва да приключи до 2030 г. и да замени бойните хеликоптери от класически тип като „Блек Хоук“.
Задвижващата система, която разработват компаниите, включва изпитания през годините газовотурбинен двигател на „Ролс Ройс“ AE 1107F, който задоволява напълно високите изисквания за задвижването.
Новата задвижваща система, състояща се от двигател, ротор и витло революционизира възможностите на въздухоплавателното средство и повишава ефективността на всяка мисия. Конвертопланът V-280 е несравнимо по-маневрен, предлага много по-голям обсег на действие, бързо излитане и кацане, тоест намален престой на земята, и повишена безопасност за екипажа и бойния състав. Движи се с два пъти по-голяма скорост от досегашните бойни хеликоптери, като достига над 550 км/ч и над 200 ч тестови полета. Двигателите на „Ролс Ройс“ от фамилията AE са събрали досега над 80 млн. летателни часа. Въздушната флотилия от тилт-роторни самолети на „Бел–Боинг“ – V 22, които от години служат във Военновъздушните сили и Морската пехота на САЩ, досега са натрупали 500 000 летателни часа с предишната модификация на двигателя на „Ролс Ройс“ AE 1107C.
Новият конвертоплан на „Бел“ V-280 Valor (Доблест) има екипаж от 4 човека. Пренася до 14 бойци. Има дължина 15,4 м, височина 7 м и максимално тегло при излитане 14 т. Празен тежи 8,2 т. Притежава боен обсег на действие до 1480 км.
