Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски инспектираха днес работата по тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България. Вече са достигнати първите 500 м и в двете тръби от южната страна съоръжението. От северната им страна са прокопани по около 320 м. Така във всяка тръба са прокопани общо над 800 м, обърна внимание министърът. Между тях ще има два автомобилни и четири пешеходни прохода, като първият пешеходен вече е изграден, съобщи още Аврамова.
Регионалният министър поздрави изпълнителя за активната работа по инфраструктурния обект, като обясни че тя се извършва по 24 часа в денонощието, на 3 смени. По уверение на изпълнителите тунелът може да бъде прокопан и с готова първична облицовка през пролетта на 2021 г., допълни тя. Предвижда се целият участък да бъде завършен през 2022 г.
Проектът за строителството на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението.
Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около 1,5-2 м във всяка тръба и посока на денонощие и веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. На обекта се работи и през последните два месеца въпреки извънредното положение заради COVID-19 при спазването на всички противоепидемични мерки.
Досега при прокопаването на тръбите са извозени около 160 000 м3 скална маса. Прокопани и укрепени са над 35% от трасето на двете тръби на съоръжението, като работата се изпълнява едновременно и ще приключи със сбойка между северен и южен портал. Целта е завършването на обекта до януари 2022 г. Съоръжението ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Ще бъде изградена площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.