Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Известността и славата са абсолютно условни

[post-views]
Известността и славата са абсолютно условни

Al_P_Na_scenata_4– Г-жо Пендачанска, крехка ли се оказва цивилизацията през призмата на пандемичното време?
– Не, не мисля. Тя неотменно се развива според своите правила и темпове. Цивилизации е имало и преди нас, и всяка следваща е различна от предишната. Но като един еволюционист вярвам, че всяко следващо поколение е по-добро от предишното. И че в крайна сметка човечеството върви напред. Като си помислим за напредъка през последните 100–200 години, като сравним живота на човек днес или преди 2000 г., си даваме сметка за него – направо скок в развитието ни. Макар понякога да вървим по трудния път, да правим завои… А днешното време ни научи на неочаквани неща. И това е обогатяващо за цялото човечество. 
– Вие как приехте този стоп-кадър в живота ни?
– От гледна точка на професионалните ни амбиции и кариера за всички с артистична работа периодът е тежък и изпитателен. От друга страна, ще успеят тези, които се научават, като се адаптират и са по-гъвкави, като намират нови начини на изява. Най-лошото в такова време е да се тюхкаш и да се откажеш. Голям смисъл има в усилието на мои колеги, които търсят друг път до зрителите, до публиката.
– Тази провокация ще промени ли операта, приемана за елитарно изкуство? Защото през тези месеци милиони хора гледаха безплатно онлайн десетки световни спектакли.
– Трябва да се види, защото сигурно е, че ще има финансова стагнация. Но театрите трябва да се научат да се приспособяват. А и да си дадем сметка, че са харчени излишно много пари за всяка постановка – в Лондон, в Париж… Нужни са копродукции и да се харчи по-малко, както се казва, не е страшно да се оптимизират разходите. А възможността милиони зрители да гледат спектаклите безплатно беше положителен фактор. Спечелена е и нова публика сред хора, които до този момент не са имали интерес. В лошото се намери и нещо добро. Много оперни театри извадиха архивите си и ги направиха достъпни в цял свят. И може би в следващата година и половина, когато много оперни театри ще останат затворени, ще се намерят други възможности. И е сигурно, че оперното изкуство няма да загине.
– Като че ли времето на звездите в изкуството остана преди всичко в ХХ век. Но все пак какво е да си оперна прима днес?
– Да, има едно нормализиране. И е добре, защото цялата „концепция за звездата” на мен ми е толкова странна и я намирам направо за нелепа. Днес това са отблясъци от едно време, което си е отишло. Дори от XIX век, когато много от изпълнителските изкуства започват да произвеждат своите звезди, като Сара Бернар в театъра, много оперни примадони. И целият този ореол е придавал изкуствен блясък на тези иначе с обикновен произход жени и мъже. То е компенсирало липсата на потекло и аристократизъм, което е било важно за хора, които дотогава са влизали през входа за слугите в богатите домове, за да изравни донякъде статута им с публиката. Защото основно слоевете на аристокрацията и висшата буржоазия са имали достъп до изкуството. И някак така е останало във времето. Но в днешния просветен свят това е нелепо. Да, дразнещо е, че чисто битово сега животът е по-сложен за мен и колегите ми, отколкото преди 50 години. Al_PENDANCHANSKA_SemeistvotoИ аз заварих част от този начин на живот през 90-те г., в началото на кариерата ми, когато те вземаха с кола и шофьор от летището. Сега това вече е почти невъзможно, ние всички сме едни работещи хора… И така трябва да бъде – имаме нормални семейства, децата ни ходят в нормални училища. А с годините си давам сметка, макар да звучи банално, колко малко неща са необходими на човек, за да бъде щастлив. И че всичко, което е повече от достатъчно, е излишно. 
– След дебюта Ви в НДК, когато сте на 17 години, и след 32 години на сцената какво професионално предизвиква интереса Ви – нови роли или работа със световни изпълнители?
– Няма значение дали партньорът ми ще е световноизвестен глас, важно е „да се получи химия” на сцената и сред хората, с които създаваш нещо. И когато се случи, е вълнуващо. Работила съм с много известни хора, които са се оказвали много по-разочароващи и безинтересни, отколкото съм си представяла. И отдавна съм разбрала, че известността и славата са абсолютно условни.
Но музикалното изкуство днес като цяло е на много добро ниво. Разликата между сега и преди 50 години може би е, че тогава е имало онези добри певци, на които и сега се прекланяме. Днес такива имена има несравнимо по-малко. Едно време е имало много по-малко много добри певци и са били по-открояващи се и по-лесни за разпознаване. Не че ние не оценяваме големия талант, но сред толкова много добри е трудно на изключителните да бъдат открити. А имам наистина изключителни колеги, които ги знаят малко хора и които не получават известността, която заслужават.
1_Aleksandrina– Сравнявате ли се с други имена, с постигнатото от майка Ви – примата Валери Попова, или с годините се състезавате със себе си?
– Тази човъркаща машинка в тебе не идва с възрастта – или го имаш, или не. А откакто се помня, се състезавам със себе си. Аз съм си основният и най-яростен критик. Често – и много жесток. Но това е предимство и е основният мотор, който води всеки човек независимо дали се занимава с изкуство, или с друга дейност: да иска да се надскочи, да прави нещата по-добре отпреди, да го води усещането за движение.
– Ако животът по Радичков е дълго изречение, което завършва с многоточие, възможно ли е усещането за удовлетвореност и щастие, които за малко поне да задържим? Вие изглеждате щастлив човек.
– Щастието е не само мигновено, но и непостоянно. Но пък в момента, в който сме в този миг, нека осъзнаваме колко добър е той за нас: че сме живи и здрави, че ни огрява слънцето и имаме достъп до такива обикновени неща, които са ни дар и правят живота ни пълноценен и щастлив. Ако във всеки миг живеем със съзнанието за него, той може да продължи безкрайно и щастието да не бъде мигновено… Това е моята рецепта, но тя е всъщност стара, това е философията и на Изтока, но не само. Остава да я разберем. А дали ще избереш да страдаш, или да си щастлив – наистина е избор, който правиш всяка сутрин. Човек сам решава дали да възприеме нещата от светлата или от тъмната им страна.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани