Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Бюджетът – възможен, но с потенциал за резерви

[post-views]
Бюджетът –  възможен, но  с потенциал  за резерви

10-11Парламентарната Комисия по отбрана гласува проекта за бюджет за 2021 г., внесен от МС. В изказванията си депутатите очертаха спорните теми, основно дали буфери гарантират в несигурната в пандемията икономика парите за отбрана. Числата за 2021 г. за военния бюджет са общо 2 042 454 300 лв., или 1,64% от БВП на страната, заяви заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков. Той го представи на фона на решението през 2024 г. военният ни бюджет да достигне 2% от БВП. Средносрочната бюджетна прогноза за 2021, 2022 и 2023 г. предвижда съответно 1,64%, 1,7% и 1,75% от БВП. 
С 10% се увеличават средствата за заплати и вноски на личния състав (111 млн. лв.) и с 4 млн. лв. – за субсидията на военните училища.
Разходите по бюджета по 3-те основни пера персонал, издръжка и капиталови разходи са увеличени така (в сравнение с т.г.): съответно със 109 млн. лв., 500 хил. лв., а капиталовите разходи – само с 1 млн. лв. повече.
В централния бюджет за отбрана са предвидени и 350 млн. лв. предимно за основна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада, за придобиване на патрулни кораби за ВМС, за инфраструктура за експлоатация на новия самолет и др.
Предстои дебатът в пленарна зала.

Секторът сигурност е сред приоритетните
Валентин Радев
Секторът сигурност стана приоритет на това издание на правителството на ГЕРБ и на Обединени патриоти с почти 1,7 % от БВП. Браво на МО, че закупува бойна техника. Тези пари не отиват на вятъра. Защото по време на това правителство се закупува бойна техника и се осигуряват бойни способности за разлика от други правителства, при които това не се правеше. И затова не съм съгласен, че отбраната и Секторът сигурност не са сред приоритетите на кабинета. Четвърта поредна година се увеличават с по 10% заплатите в системата. И няма аналог сред другите управления в заделените средства за модернизация и за бойните способности. И според прогнозите, а нямам съмнение, че ще продължаваме с досегашния темп, през 2024 г. ще имаме 2% за военния бюджет и ще сме коректни за изпълнение на тези планирани 2%. 

Говорим за модернизация, но извършваме превъоръжаване
Владимир Тошев, зам.-председател на Комисията по отбраната
Нека си кажем, че ние говорим за модернизация, а реално извършваме превъоръжаване в армията. Ще ремонтираме танкове и ще поддържаме и стари самолети, а иначе превъоръжаваме армията и даваме огромни средства. И ако мислите, че 350 млн. лв. са малко за поддържане на съветско въоръжение за година, трябва да се каже каква е алтернативата.

Парите за пенсия не са пари за отбрана
Милен Михов
Вземам отношение по 2 въпроса, свързани с проектобюджета. Възможно е Алиансът да има правила, според които води средствата за пенсия като пари за отбрана, но в тази зала едва ли някой може да приеме, че тези пари може да се отчитат, когато говорим за националния план за достигане на 2% от БВП за отбрана. 
Претенциите за МО за увеличение на възнаграждението от 10% са основателни. А в пътя за достигане на 2% бюджет за отбрана през 2024 г. трябва да осигурим средствата, които да се вложат в отбранителните ни способности. 
Другият въпрос по чл. 6, ал. 1 е по-скоро чиновническо и счетоводно презастраховане за изпълнение на числата в графичките. Но от друга страна, това слага бариери пред политиката на правителството, независимо кое ще бъде то догодина, по въпроса за намаляване на некомплекта на българските ВС. Поради това, че всеки месец трябва да изпълним точното число средства в графата. Затова се ангажирам за промяна между първо и второ четене.  А парите на МО са достатъчно малко, 2,5 по-малко от тези на образованието. В този смисъл: Защо се казва, че отбраната е приоритет.  

Стратегическият преглед също изисква средства
Пламен Манушев
Две думи за буфера от 5% в бюджета. Не може да има бюджет без буфери и това е един от тях. Във военното дело, знаете, където свършва резервът, свършва командирът. 
Тази година завършва Стратегическият преглед и съвсем скоро очакваме доклад, в който, доколкото сме запознати, се предвижда увеличение на личния състав, има три дислокации. Той трябва да завърши и с Програма за изграждане на отбранителните способности до 2032 г. и План за развитие на ВС до 2026 г., които изискват финансови средства. Важно е дали и как са предвидени тези разходи в бюджета на МО в следващата и по-следващите години, за да се задоволят минималните отбранителни изисквания. 
Реално ли е повишаването на доходите
Николай Цонков, зам.-председател на Комисията по отбрана
Да, средствата за военния бюджет бавно се увеличават, безспорно е важна модернизацията на армията, подкрепяме я. Но да не забравяме и хората в отбраната. И да показваме, че отбраната е приоритет с числа. Защото се увеличават доходите и в цялата държавна администрация. И като прибавим и инфлацията, дали говорим за реално и сериозно увеличение на доходите в отбраната. 
Но минималната база за определяне на размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност във ВС от години продължава да е 380 лв. Това остава много ниска база, въз основа на която се изчисляват възнагражденията и за военнослужещите, и за полицаите. Не се променят и коефициентите за тези изчисления. За какво реално увеличение тогава говорим, от което реално има нужда МО… Това е упрек и към МФ, които имат последната дума за бюджета на отбраната. 
Защо не помислихме за увеличаване на порциона на военнослужещите или на средствата за дрехи като реално увеличение на възнаграждението. Затова нека наистина да е приоритетна тази сфера. Защото сигурността нараства като потребност и в региона. Така че това трябва да се вижда и през бюджета, и не само през модернизацията. Капиталовите разходи са нужни за извършване на нормалния процес в МО, а те на практика са замръзнали. Дебалансира се отношението в бюджета персонал, издръжка и капиталови разходи.

МО се нуждае от повече средства Симеон Симеонов
Трябва да бъдем реалисти и затова не споделям еуфоричното говорене за бюджета за отбраната за 2021 г. Защото намаляването на некомплекта на армията ще стане с финансови средства. А основните линии в бюджета са насочени към плащане на персонала. Затова трябва да си кажем истината в очите. За да кажат след нас, че сме приемали решенията разумно. На празника на ВВС разбрах тревогата в изказването на началника на ВВС. От Атлантическия съвет скочиха срещу него, че бил против Ф-16… Нищо подобно, командирът им сигнализира, че трябва да се направи всичко възможно материалната база за посрещането на новия самолет да е както трябва. И ремонтът на бившата съветска техника, която все още използваме и която трябва да осигури необходимия нальот на пилотите, които ще преминат на новия самолет (само една малка група пилоти и инженерно-технически състав е в момента на обучение), за да се осигури безопасността на полетите. И ако сега се допуснат грешки и не се предоставят необходимите финансови и материални ресурси за обучението на този личен състав, и не само за авиацията, а и за личния състав на новите кораби и техниката за СВ, няма да може подготовката на трите вида ВС да върви паралелно. Не дай си Боже, тогава да се допусне грешка и да се загуби самолет. Като летец го казвам. Затова нека се направи възможното и бюджетът за отбрана да бъде увеличен. Военното министерство се нуждае от повече средства, за да се осигури бойната подготовка на Българската армия. Крайно време е да се намерят резерви и ресурси. 

Схемата 60:20:20 се провали Кольо Милев
Приходите в бюджета за отбрана 2021 г. остават същите (6,4 млн. лв.), а увеличението на бюджета, за съжаление, е минимално – от 111 млн., като основно то се дължи на 10-процентното увеличение на заплатите на военнослужещите от 1 януари 2021 г. (109 млн. лв.). Има и малко увеличение на средствата за военноучебните заведения. 
Буди недоумение запазването на капиталовите разходи със съвсем леко повишение. Това показва, че армията основно ще дава пари за издръжка и ще поддържа необходимите въоръжение и техника в критично състояние. От 350 млн. лв., предвидени за целеви проекти, минимално от тях ще се плаща за следващата година. Рискът за предвидените средства обаче е прогнозираният спад на БВП в следващите години. 
Схемата 60:20:20 за бюджета се проваля и не може да бъде реално достигната. А трябва да се догонват отбранителни способности. 

Най-ново

Единична публикация

Избрани