– Г-н подполковник, с какви основни постижения от последната година 30-и отряд за контрол на придвижването посрещна празника на Военнотранспортните органи в армията – 12 ноември?
– Изминалата година беше изпълнена с много занятия и учения както национални, така и международни. Нашите военнослужещи осигуриха изпълнението на граничните и митническите процедури при пристигане и заминаване на участниците в съвместната подготовка на Силите за специални операции и Военновъздушните сили „Тракийско лято”, на многонационалната летателна тренировка „Тракийска пепелянка”, националното военноморско учение с участието на девет страни – членки на НАТО, „Бриз 2020”, подготвиха документите за транспортиране на наши военнослужещи и техника за участие в международни учения като Sea Breeze 2020 в Украйна, Nusret в Турция и др.
Транспортчиците бяха на всеки ешелон, на всеки железопътен транспорт, като организираха заявяването на подвижен състав от Националната компания „БДЖ товарни превози”, натоварването и разтоварването, както и следяха за правилното и надеждното укрепване при транспортиране на техниката и формированията за участие в съвместните бойни стрелби на СВ, ВВС и ВМС „Шабла 2020” през юни, а така също и за провеждането на най-голямото учение на Сухопътни войски „Балканска стена 2020” на полигон „Корен”.
Подготвихме за транспортиране материалните средства на контингентите на Българската армия за участие в операциите на НАТО и ЕС в Афганистан, Косово, Босна и Херцеговина и Мали, съдействахме за извършване на граничния и митническия контрол при ротациите. При така създалата се пандемична обстановка не само у нас, а и в чужбина получихме задачи и организирахме изпращане на лични предпазни средства на нашите военнослужещи в Косово и Босна и Херцеговина чрез спедиторски фирми. Участвахме и при посрещането на самолета с дарените от Китай маски, ръкавици и респиратори.
При нас особеното е, че голяма част от подготовката не се осъществява в учебни зали и на полигони. Отработването на въпросите се случва реално на летищата, гарите, пристанищата и граничните пунктове. Там няма място за грешки. Много често условията се изменят динамично и от нас се иска бърза и адекватна реакция. За това помага натрупаният опит от военнослужещите по време на мисиите зад граница. Тази година трима офицери участваха в мисията в Босна и Херцеговина (ALTHEA), един – в многонационалното интегрирано логистично формирование за контрол на придвижването (MovCon MILU) в Косово, а към днешна дата продължават участието си един в операция ALTHEA на ЕС и един в операция RESOLUTE SUPPORT в Афганистан.
Изразено в цифри от началото на годината до края на октомври са обработени 1274 автомобилни транспорта, от тях 57 с ескорт от Военна полиция, с над 2000 транспортни средства и 1985 души личен състав, 470 полета с 1520 души личен състав, морски транспорти – 12, железопътни ешелони и транспорти – 47, с 353 вагона и над 7000 т товари.
– Как пандемията се отрази на дейността ви? Какви мерки взехте за опазване на здравето на личния състав? Има ли заразени военнослужещи във формированието?
– В началото имаше известно натоварване, породено от неизвестността и голямата неопределеност. Всеки ден получавахме доста противоречива информация за предстоящите транспорти, особено тези на съюзниците, които трябваше да преминат транзитно през страната или да пътуват до крайни дестинации на наша територия. Получаваме заявка, след два-три часа получаваме промяна в автомобилите, в броя им, в броя на личния състав. Сменяха се шофьори, превозни средства, ГКПП-та, времената на влизане, след още три дни или на следващия ден отново се променя информацията, отменяха се транспорти в последния момент и т.н. Това от своя страна изключително много затрудняваше координирането на осигуряването на транспортите със служба „Военна полиция”, с ГД „Гранична полиция”, с Агенция „Пътна инфраструктура”. Впоследствие нещата си влязоха в релси и се върнахме към нормалния ритъм на работа.
Що се отнася до предприетите мерки, те са като в цялата армия. Направихме всичко възможно за осигуряване на маски и ръкавици за хората и особено за тези, които отиваха на задача, тъй като вероятно ще прозвучи клиширано, но те бяха и все още са на „първа линия”. Наши момчета посрещаха контингентите, организираха във взаимодействие с ВМА дезинфекция на материалните средства още на летището, веднага след разтоварване. Посрещнахме двама военнослужещи със съмнения за коронавирус, върнати от Косово, след това двама с потвърден COVID-19 от Афганистан, контингентите от Косово, Босна и Херцеговина, Мали и Афганистан, които бяха тествани за вируса, но вече след посрещането и обработката на документите по придвижването от нашите военнослужещи.
Освен личните предпазни средства се постарахме да осигурим и достатъчни количества дезинфектанти, организирахме ежедневна дезинфекция на работните и общите помещения. Намалихме до възможния минимум личния състав на работа, но, както знаете, на военнослужещите много трудно може да се организира работа Home office. Провеждат се ежедневни инструктажи по спазване на мерките.
Въпреки предприетите мерки обаче вече имаме няколко случая на потвърден коронавирус, което е неизбежно в условията на т. нар. дифузно разпространение. Засега потвърдените случаи са само в София. Колегите са с леки симптоми и се чувстват сравнително добре.
– Наложи ли се да отлагате занятия, подготовки и други прояви заради пандемичната обстановка?
– Въпреки усложнената ситуация не сме отменяли изпълнението на мероприятията, залегнали в плана за подготовка на отряда и подчинените формирования. Все пак се наложиха някои промени в начина на провеждането на някои от тях, с оглед на осигуряване на спазването на противоепидемичните мерки. Повечето занятия провеждахме на открито и наблегнахме на практическата работа и отработване на въпросите по палетизиране и подготовка на товари за транспортиране, обслужване на числящата се техника и общовойсковата подготовка. Проведени бяха и планираните стрелби с личното оръжие.
– Успяхте ли все пак да проведете основни планирани събития – учения, сертификации и други?
– През лятото проведохме две учения с подчинените формирования. По време на сертификационното тактико-специално учение MC EX TRANSPORTER 2020 за времето от 16 до 18 юни беше проверена готовността на 32-ра група за контрол на придвижването (ГрКП), за застъпване в дежурство в състава на усилените Сили за отговор на НАТО (NRF). Комисия от Съвместното командване на силите в присъствието на наблюдатели от отдел „Подготовка и сертификация” на дирекция „Операции и подготовка” от Щаба на отбраната, провери всички изготвени планове, стандартни процедури и окомплектването на формированието. Бяха изпълнени задачи по посрещане и обработка на транспорти на летище Бургас, БМФ порт Бургас и жп гара Долно Езерово. Готовността на формированието беше потвърдена и 32 ГрКП получи оценка „Боеготов”. Второто учение беше проведено с други две групи за контрол на придвижването, под формата на компютърно-подпомагано учение от пунктовете за постоянна дислокация на участващите. Формированията получаваха задачи и реагираха, като изпращаха съответните доклади по придвижването, осигуриха исканата информация за състоянието на транспортната инфраструктура и следяха преминаването на транспортите в зоните си за отговорност.
Резултатите и от това учение показаха, че подготовката на формированията е на необходимото ниво.
– Какви основни задачи предстоят за формированието през 2021 г.? Какво ще пожелаете на личния състав за празника?
– В периода от май до юни 2021 г. в региона на Югоизточна Европа, в това число и на територията на Република България, ще се проведе серия от свързани съвместни мероприятия по подготовката на войските, обединени в следните три учения: STEADFAST DEFENDER 2021, NOBLE JUMP 2021, DEFENDER EUROPE 2021. Първите две се планират от НАТО, а третото – от командването на Сухопътните сили на САЩ в Европа.
Една от основните цели на ученията е отработването на дейностите по приемане, разполагане и по-нататъшно придвижване в неизползвани или изоставени райони и линии за комуникация.
Очаква се да има около 4000 военнослужещи от държавите участнички, като основният фокус на територията на Република България се планира да бъдат въздушните и автомобилните придвижвания. Основните задачи на 30-и отряд за контрол на придвижването и подчинените му формирования ще бъдат фокусирани върху граничните и митническите процедури на държавите участнички, координирането на интермодалните транспорти и придвижвания на колоните между придвижващите се формирования от една страна и останалите институции – служба „Военна полиция”, агенция „Митници”, ГД „Гранична полиция”, Агенция „Пътна инфраструктура”, от друга страна.
Накрая позволете ми да се обърна към личния състав на 30-и отряд и подчинените му групи. Уважаеми дами и господа офицери, сержанти, войници и цивилни служители, искам да изкажа своята искрена благодарност към вас, които неуморно изпълнявате безбройните отговорни задачи независимо от атмосферните условия – и в студ, и в пек, и денем, и нощем, и в условията на реално съществуващ риск за здравето ви в тази сложна епидемична обстановка. Вашият неуморен труд по летища, пристанища, гари и гранични пунктове защитава и продължава да издига авторитета на военнотранспортните органи на Българската армия, както у нас, така и в чужбина. Свидетелство за това са многото заслужени награди. Бъдете екип и работете като петте пръста на една ръка, свити в юмрук, за да преодоляваме заедно многото предизвикателства на днешното време. Пожелавам на всички вас и на вашите семейства преди всичко здраве, воля и енергия за справяне с несгодите и удовлетворение от това, което сме постигнали. На вашите семейства пожелавам благополучие и търпение, защото не е лесно, когато съпругът или съпругата ти станат и тръгнат на задача посред нощ. Още веднъж благодаря за отговорността и професионализма, с които изпълнявате задачите. Бъдете здрави и успешни!