Очаква се през 2022 г. Японските морски сили за самоотбрана да започнат последователното въвеждане на въоръжение на новите многоцелеви фрегати от клас „Могами“. През следващата година те ще получат първата фрегата от този клас. Новите кораби се произвеждат от известната корпорация „Мицубиши“. Дължината на плавателните съдове е приблизително 130 м. Новите фрегати трябва да заменят старите разрушители от клас „Асагири“ и клас „Абукума“.
През 2015 г. Министерството на отбраната на Япония отпуска средства, за да се направи подробен анализ на процеса на разработване и изграждане на нов кораб разрушител от компактен тип. Разрушителят да е многоцелеви, да притежава и нови способности, и нови радарни системи. По разпореждане на военното министерство през 2017 г. японската „Агенция за придобиване, технологии и логистика“ (ATLA) стартира нова програма за разработка и изграждане на новите кораби под наименованието 30DX. За главен изпълнител на проекта от ATLA избират японската корпорация „Мицубиши“.
Японският флот възнамерява да придобие общо 22 многоцелеви фрегати клас „Могами“ и те трябва да бъдат готови до 2032 г. Строителството на третата фрегата „Могами“ стартира през юни тази година.
Съгласно договора всяка година „Мицубиши“ трябва да пуска по два разрушителя на вода. Първата партида ще бъде от осем кораба на прогнозна единична цена около $ 450 млн.
Първият плавателен съд клас „Могами“ излезе от корабостроителницата в Нагасаки през март 2021 г. По същото време Япония подписа с Индонезия договор за военно сътрудничество, който включва и доставка на осем фрегати клас „Могами“ за индонезийския флот.
Новата фрегата ще бъде снабдена с военноморска оръжейна система Mark 45, 127 мм, на BAE Systems, 16-клетъчна система за вертикално изстрелване Mk 41 на ракети повърхност–въздух, осем противокорабни ракети, дистанционна оръжейна станция, торпедни установки и противокорабна отбранителна система.
Корабът има водоизместимост 3900 т, широк е 16 м и разполага с екипаж от 90 човека. Може да развива скорост до 74 км/ч.
Интегрираният боен информационен център на фрегатата, освен че е снабден с многофункционални конзоли, предлага и 360 градуса панорамна гледка, както и технология за добавена реалност, така че корабът да може да се ориентира безпогрешно за местоположението си във всяка ситуация. Разполага и с хеликоптерна площадка. Ще носи безпилотни плаващи, подводни и летящи апарати на борда.
Фрегатата ще бъде снабдена и с многофункционален радар в интегрирана мачта с електрооптични и инфрачервени сензори и сонари за изследване на морските дълбини. Двигателната система е комбинирана – газова и дизелова, като газовите турбини са на „Ролс-Ройс“, а двигателите на „МАН Груп“.
Средства за защита на големи
самолети и хеликоптери
Корпорацията „Нортроп Груман“ ще предостави на Военновъздушните сили на САЩ своите високоенергийни сигнални ракети mJU-73/B и mJU-62A/B, които ще повишат защитата на големите самолети и хеликоптери от усъвършенстваните ракети „земя–въздух“ и „въздух–въздух“.
Тези ракети имат същото инфрачервено излъчване като въздухоплавателното средство и трябва да отдалечат вражеската ракета от самолета или хеликоптера, както и максимално да намалят шанса те да бъдат ударени.
Договорът на „Нортроп Груман“ е на стойност $ 61,8 млн., а срокът за изпълнението му е до 2026 г. Терминът „сигнални ракети“ в случая е условен, защото компанията разработва напълно авангардна технология, която да отклонява успешно смъртоносните удари на вражеските ракети. От компанията поясняват, че подобни средства се използват вече половин век, но в случая става дума за прилагането на технологии от следващо поколение.
Товарни дронове носят близо половин тон
Двете известни компании „Пипистрел“ и „Ханиуей“ обединиха усилия, за да пуснат на пазара супермодерни товарни дронове за армията V300. Както е известно, „Пипистрел“ произвежда леки самолети, а „Ханиуей“ е специализирана във военнокосмическата електроника и ще осигурява цялата авионика за дроновете, включваща навигацията и сензорната техника. Технологиите ще предоставят данни за критичната навигация и наблюдение на движението и ще работят в тандем с компактната система на „Ханиуей“ Fly-by-wire (FBW) на борда на самолета. FBW е система, която заменя конвенционалните ръчни контроли на полета на въздухоплавателно средство с електронен интерфейс. Ако системата FBW е „мозъкът на летателните контроли, то системата AH-2000 и Модулът за въздушни данни (ADM) действат като „сърцето“, доставяйки критични данни за движение на авиониката и механичните системи.
AH-2000 е следващо поколение, референтна система за ориентиране и насочване с помощта на GPS, която осигурява несравними точност и надеждност, при това с малки размери и тегло в сравнение с други системи. Дронът V300 излита и каца вертикално и не изисква писта, освен това има по-малки експлоатационни разходи от хеликоптерите. Може да пренася до 460 кг товар на 300 км разстояние. Достига височина на полета до 2400 м. По-малкият брат в това семейство дронове, V20, има същите архитектура и предимства на по-големия V300, но е проектиран като лек карго превозвач, носещ полезни товари до 20 кг. Дронът се задвижва от хибридна енергийна система от следващо поколение и е напълно автономен.