До 2–3 години планираме модернизация за спартаните, казва командирът на 16-а авиобаза.
– Г-н полковник, от декември се преобразувахте в самостоятелна 16-а авиобаза. Какви промени в организацията и структурата предполага това?
– Организационно-щатните промени са съгласно изискванията на План 2026. От 1 декември 16-а транспортна авиационна група от състава на 24-та авиационна база се трансформира в 16-а авиационна база на тактическо ниво 3 на пряко подчинение на командира на ВВС. Авиобазата премина по ново длъжностното разписание, като се разкриха нови структури – базов оперативен център (БОЦ), отделение „Логистика“, отделение „Подготовка и защита на силите“ и отделение КИНС. Откриха 21 нови длъжности, които веднага ще подобрят значително ефективността на нашето формирование. През тази година ще отбележим 74 години от създаването на военнотранспортната авиация в България, а 16-а авиобаза се е доказала и като надежден партньор в системата за колективна сигурност.
– Какъв бе акцентът в годишния анализ за състоянието на авиобазата през 2021 г. и способностите? Кои бяха успехите и трудностите пред личния състав?
– Дейността ни през 2021 г. беше насочена към подобряване на организацията за работата и ефективното изпълнение на всички мероприятия от плана за бойната готовност. Подготовката беше повлияна в известна степен от COVID-19 пандемията, като се наложи в определени периоди да работим в ограничен състав при стриктно спазване на противоепидемичните мерки. Усилията на командването бяха насочени към подготовката на екипажите от състава на модул „Среден транспортен самолет“, което е наша основна задача, подготовка на екипажи за носене на дежурство по аварийно-спасително осигуряване (АСО), поддържане и усъвършенстване на подготовката на летателните екипажи на различните типове самолети C-27J Spartan и PC-12 Pilatus, Ан-2 и L-410UVP-E3 за изпълнение на специални задачи, както и към повишаване на степента за класна специалност на част от пилотите. Като поддържаме постоянна готовност, осигуряваме действията на други държавни ведомства, организации и институции с въздушен транспорт. Развиваме и положителната тенденция от последните три години за постоянно увеличаване на нальота на пилотите.
- Какви са приоритетите в развитието на авиобазата през тази година?
- През настоящата година нашите усилия ще бъдат фокусирани върху следните основни приоритети: съхраняване и мотивиране на личния състав, грамотни експлоатация и модернизация на авиационната, автотракторната и самолетообслужващата техника, подобряване на инфраструктурата. Допълнителен заряд ще дадем на теоретичната и практическата подготовка на формированието в трите основни области – операции, логистика и защита на силите, както и административно, документално и доктринално обслужване и осигуряване на авиационната база.
- И през тази седмица участвахте в донорска операция. Изпълнението на отговорностите по т.нар. Мисия 3 за принос към националната сигурност в мирно време несъмнено носи удовлетворение и обществено признание?
- В последните години 16-а авиобаза се утвърди като основен изпълнител на задачи в помощ на населението при кризи от различен характер. През годината поддържахме 24-часово дежурство за АСО и изпълнихме 6 задачи за авиомедицинска евакуация, за трансплантации и експлантации на органи и донорски ситуации, както и евакуиране на български граждани със симптоми на COVID-19. Това е високохуманната дейност, а благодарение на професионализма и пределната отдаденост на нашите военнослужещи бяха спасени десетки човешки животи. През 2021 г. бяха изпълнени 39 международни специални задачи за осигуряване на въздушен транспорт. Особено важна беше хуманитарната мисия, която изпълнихме на 1 януари 2021 г. С три полета транспортирахме до Летище Загреб хуманитарна помощ за Хърватска след опустошителното земетресение там. Транспортирахме до Скопие и тленните останки на трагично загиналите македонски граждани в пътен инцидент на магистрала Струма.
- Кои бяха най-важните военни учения за 16-а авиобаза през 2021 г.?
- В последните години се затвърди тенденцията 16-а авиобаза да е едно от най-летящите формирования в българските ВВС. Всяка година увеличаваме общия нальот, като през 2021 г. сме пролетели общо 1404 часа. Участвахме в редица учения и подготовки, както следва: съвместна българско-американска подготовка „Тракийско лято 2021“, летателна тренировка European Spartan 2021, осигуряване на въздушен транспорт на ТУБС „Шабла 2021“, участие в учението на СКСО за сертифициране на тактическа група за специални операции, както и в съвместното българско-румънско учение Blue Bridge 2021. Осигуряваме парашутно-десантната подготовка на ВВС, СВ, ВМС, СКСО, както и на НВУ. По традиция целогодишно провеждаме тренировки с екипи на ВМА за усъвършенстване на способностите за MEDEVAC.
- Как се представиха екипажите ни на Европейската летателна тренировка на военнотранспортни самолети „Спартан“?
- Летателната тренировка EUROPEAN SPARTAN EXERCISE 2021 се проведе на летищата Пловдив, Безмер, Чешнегирово и авиополигон „Елена”. В нея взеха участие Италия, Словакия и Литва. Проведоха се полети по маршрут на пределно малка височина, полети за десантиране на парашутисти и товари, тактически заходи за кацане и опериране от къси и полуподготвени полоси, разузнаване от въздуха, авиомедицинска евакуация, товарене и разтоварване при работещи двигатели и преодоляване на противникови наземни средства за ПВО. Формированието взе активно участие, като изпълни общо 8 мисии, а личният състав от авиобазата участваше в международния екип за планиране и провеждане на мисиите. За да покрием критериите за участие в международни тренировки, мисии и операции, е необходимо да повишим тактическата подготовка, за да могат да се използват пълните бойни възможности на самолет C-27J. Необходимо е да придобием нови способности, като десантиране на товари – CDS, и полети с очила за нощно виждане – NVG.
- Какви са плановете за модернизация в транспортната ни бойна авиация?
- Състоянието на авиационната техниката е на завидно добро ниво в сравнение с предходните години. Авиационната ни структура поддържа в изправност над 70 на сто от авиационната техника на въоръжение. По отношение на самолетообслужващата техника нещата не са толкова добри. Имаме нужда от резервни части и спешни ремонти, а защо не и от придобиване на нова обслужваща техника. През март очакваме завръщането на самолет Ан-30 след изпълнение на КВР в Украйна. Предстои подписване на рамково споразумение между МО и фирма „Леонардо”, както и договор за интегрирана логистична поддръжка на самолети „Спартан”, което ще осигури надеждната експлоатация на самолетите. В следващите 2–3 години предвиждаме модернизация на спартаните с цел повишаване и придобиване на нови бойни способности. Ще направим всичко възможно следващата година да обвържем самолети L-410UVP-E3 с договор за интегрирана логистична поддръжка, за да разчитаме на този прекрасен самолет и в бъдеще.
- Кои са личните Ви приоритети като командир и как успявате да мотивирате личния състав да изпълнява задълженията си по най-добрия начин?
- Стартирахме годината с пределна мобилизираност, налице са условия за интензивни регулярни летателна дейност и подготовка. Но най-големите ми очакване и приоритет са всичко това да се случи безаварийно, с високи нива на безопасност и отчитане на всички рискови фактори. Усилията на командването на 16-а авиобаза са насочени в посока да създадем стимулиращи условия за работа, както и да съхраним прекрасния колектив. Хората да са по-уверени в бъдещето си, да се чувстват по-комфортно, да виждат хоризонт за своето развитие. Това е начинът, по който военнослужещите ще изпълняват функционалните си задължения в пълен обем и ще дадат максимум от притежаваните способности. Целта ни е да привличаме млади хора, но да не допускаме преждевременно напускане на опитни кадри. Да имаме воля да променим нещата с добри идеи, здрава работа и компетентни решения. Това са личните ми приоритети като командир.
- В последните години 16-а авиобаза е предпочитно място за първенците във випуските на ВВВУ. Защо се получава така, че младите напират да станат част от транспортната авиация, вместо да летят на бойни изтребители?
- Това, че за трета поредна година първенецът на випуска избира 16-а авиобаза за започване на своята кариера като офицер, е изключителна гордост за мен и командването. Това показва, че добре организираното планиране и изпълнението на поставените задачи мотивира младите офицери да бъдат част от един успешен колектив, където ще могат да разгърнат своя потенциал и да изпитат удовлетворение от положените усилия. Наблюдението показва, че новопостъпилите пилоти и инженерно-авиационни кадри са по-адаптивни към действителността, което е добре за една успешна кариера. Целта ни е да осигурим приемственост на поколенията за по-ефективно изпълнение на поставените задачи. Трябват ни млади, високоподготвени, дисциплинирани, ентусиазирани и мотивирани авиационни кадри, носители на уникалните способности на ВТА, които упорито да работят за успеха на ВВС на страната и укрепване на системата за национална сигурност.