– Г-н капитан втори ранг, на празника на Военоморските сили (ВМС) се състоя производството на офицерите от „Випуск – 2014” за военния ни флот. При вас ще дойдат ли да служат нови лейтенанти?
– Да. За наша радост офицерският състав на кораба се попълва с двама лейтенанти. Единият ще е командир на свързочната бойна част на кораба. Другият ще бъде командир на бойна част 1 – щурман.
– Има ли сред тях момичета-лейтенантки?
– Не, за съжаление. Но ние си имаме към момента един лейтенант – Мария Енева, която е командир на зенитно-ракетна батарея.
– Какво е състоянието на фрегатата „Смели”?
– Корабът е в отлично състояние. Миналата година премина доков ремонт, по време на който бяха ремонтирани много механизми и системи.
Тази година фрегатата има активна плавателна кампания. Върхът, венецът на бойната подготовка беше участието на кораба в националното учение с международно участие „Бриз – 2014”. Тогава „Смели” беше и флагман на съединението на море. Тук беше развърнато управлението на цялото съединение.
– През последните години като че ли повече се пише за фрегатите втора ръка, които България закупи от Белгия. Има ли „Смели” някакви предимства пред тях?
– Абсолютно да! „Смели” през годините се е доказал, че е достоен да бъде флагман на ВМС. Нашият кораб и фрегатите от проект Е-71 като бойни единици са съпоставими. Каквито задачи можем да решаваме и изпълняваме на нашия кораб, такива задачи могат да изпълняват и те.
„Смели” обаче има много по-големи възможности за борба с подводници на противника. Това е единственото предимство което отличава фрегатата от другите.
– През последната година какви основни плавания и участия имахте?
– Тази година започна с тактическо учение на единичния кораб. След това се проведе тактическо учение на дивизиона патрулни кораби. После имаше тактическо учение на Военноморска база – ВМС. Венецът беше участието на кораба в „Бриз – 2014”.
– Какво ви предстои в скоро време?
– През септември предстои тактическо учение на единичния кораб, което е последното планово плаване за кораба по бойната подготовка за годината. С това ще закрием плавателната кампания на кораба. Но „Смели” носи бойно дежурство като дежурен кораб по ВМС. Така че по всяко време, при нужда, ще излезе и ще изпълни каквато и да е задача на море.
– Имате ли достатъчно средства и резервни части за ремонти?
– Средствата винаги са недостатъчни. Но към момента нямаме някакви големи затруднения с осигуряването. Искам да изкажа своята благодарност на командването на ВМС, командването на военноморската база, за това че каквото е нужно, се осигурява за нормалното провеждане на бойната подготовка и поддържането на кораба в добро техническо състояние.
– Какъв е екипажът, сплотен колектив ли е?
– Екипажът е 110 човека, от които 10 са офицерите. Нямаме принципно голямо текучество на екипаж, на хора. Повечето от старшините са с над 15 години служба, които имат голяма рутина и опит. Много се гордея, че това е един от най-сплотените екипажи във флота. Просто е удоволствие да се плава с такъв екипаж и такъв кораб!
– Имали ли сте критични, трудни моменти?
– Не бих казал чак критични моменти. Понякога се получават малки задръжки или така наречените „адмиралски ефекти” по време на стрелби и бойни упражнения. Но всичко се решава в рамките на нормите и без да се достига до някакви големи аварии и повреди.
– Хората осигурени ли са в социално-битов план? Получават ли всичко, което им се полага по закон?
– Да. Социалната политика на министерството през последните години се активизира. Всички нуждаещи се, които нямат квартири, са настанени в жилища към МО. Така че нямаме някакви битови проблеми, които да спъват нормалната работа и служба на кораба.
– Имате ли семейства от военнослужещи, които служат на борда?
– Не, нямаме. Във ВМС има доста семейства, в които и мъжът, и жената са военнослужещи. Но във флота по принцип не е прието и мъжът, и жената да служат на един и същи кораб.
– В приветствията по време на празника на ВМС стана ясно, че флотът ще има нови кораби в следващите години. Хората от екипажа на „Смели” подготвени ли са да овладеят и да работят на по-нов тип кораби?
– Разбира се, че ще отнеме известно време. Но идеята е най-накрая да стартира тази програма за нови многоцелеви корвети. Един път като тя стартира, съответно хората ще започнат и подготовка на екипажите. Така че не виждам проблем. Офицерският състав на 100 процента е покрил нормите за СТАНАГ, изискванията за владеене на английски език. Всички офицери знаят английски език, някои – немски. По-голямата част от старшините също знаят английски. Така че никакъв проблем не е да усвоим нова техника, от ново поколение.
– Случва ли се на кораба често да се смеете, да се шегувате?
– Разбира се! За да тече службата и ежедневието по-леко, често си позволяваме по-неформални отношения, особено по време на по-дълги и по-тежки плавания. Всечко е с цел да се разведрява обстановката. Разбира се, в нормите на приетото и допустимото.
– Какво е най-важното за военноморския офицер, как, например, младите лейтенанти, които сега навлизат във флота могат да направят успешна кариера?
– Най-важното за младия лейтенант е да попадне на кадърни, добри командири, за да може да бъдат насърчени, мoтивирани да останат на служба. Практиката е показала, че ако попаднат на командири, които самите не са мотивирани за служба, много скоро и на лейтенантите им секва желанието за служба, пускат си рапортите, и, за съжаление – напускат редиците на флота и тръгват да плават по търговските кораби. Така че, много е важно е да попаднат на добри, кадърни командири, които да ги мотивират. От там нататък вече всичко си зависи от младия офицер. Трябва упорита работа, много четене! И плаване, разбира се. Добър офицер, добър моряк се става на море!
Андрей Рангелов