Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Опасното Средиземно море

[post-views]

Боряна Радева

Едно дълго отлагано решение трябва да вземе Европа –  да се промени подходът по отношение на нелегалните имигранти, които атакуват Стария континент през Средиземно море и често оставят костите си във водите му. Поводът – поредната драма с претоварена лодка, в която преди дни загинаха близо 800 души, сред тях жени и деца. 
Европейският съюз трябва да заеме колективна позиция за справяне с трафика на мигранти от Африка. Това заяви италианският премиер Матео Ренци в сряда, съобщи Юронюз. Ренци каза още, че ЕС трябва да има много по-осезателна роля в страните на юг от Сахара, откъдето произхождат повечето бегълци към Стария континент. Речта на министър-председателя последва минутата мълчание в италианския парламент, с която депутатите почетоха паметта на хилядите, загинали в Средиземно море, бягайки от глад, разделение и война. 

„Когато някой е готов да рискува живота си, когато някой поставя живота си в риск, защото бяга от ситуация, в която обезглавяват хора, да обезкуражиш такъв човек да идва при нас, не може да стане с деклариране на принципи, може да стане посредством офисите на ООН в Нигер и в Судан. Може да стане с директна намеса по тези места…“. 
Ренци каза това в навечерието на извънредна среща на върха на лидерите на ЕС за кризата. Той заяви, че е оптимист и съюзът би могъл да смени подхода по проблемите на миграцията. 

Трагедията на 19 април

В неделя крайбрежните власти се сблъскаха с поредния кошмар – близо 800 души вероятно са загинали, след като лодката, на която пътували от Либия към бреговете на Европа, потъна в морето. В ход е мащабна спасителна операция, след като плавателният съд се преобърна в полунощ местно време, на 210 км южно от италианския остров Лампедуза в либийски води. Медии коментираха, че тази катастрофа може да се окаже най-тежката в Средимезно море заради най-големия брой жертви. В операцията по спасяването се включиха италиански кораби, военноморските сили на Малта и търговски съдове. Три хеликоптера бяха ангажирани в издирването на оцелели. 
В сряда Би Би Си съобщи, че италианските власти са арестували капитана и член на екипажа на лодката. Двамата, които са подозирани в трафик на хора, бяха сред 27-те оцелели при крушението, които пристигнаха в Сицилия късно в понеделник. 
След като говориха с оцелелите, от Върховния комисариат за бежанците на ООН съобщиха, че около 800 души са загинали при бедствието в неделя, включително деца между 10 и 12 години. Оцелял разказа, че на борда всъщност е имало повече хора – около 950, някои от които били затворени в трюма.
От прокуратурата в Катаня обявиха, че причина за потъването на риболовното корабче е претоварването му с хора, както и погрешни маневри от страна на капитана. Прокуратурата обясни, че риболовният траулер се преобърнал след сблъсък с притекъл се на помощ португалски товарен кораб, но последният не носи вина за корабокрушението. 

Извънредна среща на върха

След серията трагедии с кораби с нелегални имигранти през последните дни и призивите от няколко държави председателят на Европейския съвет Доналд Туск обяви, че свиква извънредна среща на върха в четвъртък. Това стана, докато външните и вътрешните министри на 28-те държави обсъждаха в Люксембург ситуацията и какво би могъл да организира ЕС в понеделник.
На разговорите Европейската комисия е представила план от 10 точки за незабавни действия, включително подсилване на операциите по издирване и спасяване на бедстващи, заяви германският вътрешен министър Томас де Мезиер. В текста се предвижда и удвояване на финансирането и числеността на корабите, които участват в операция „Тритон“ на ЕС. Тя обаче осигурява район само на 30 морски мили от италианските брегове.
Само за последните десетина дни по неофициални данни в Средиземно море са се удавили над 1000 души. Германия заяви в понеделник, че европейските партньори трябва спешно да намерят нови средства, за да прекратят тази трагедия. Но в Берлин, както и в няколко европейски столици, няма еднозначна позиция за подновяване на мисията Mare Nostrum за издирване и спасяване на бедстващи кораби с имигранти и бежанци. Причината е, че това допълнително би стимулирало африканските трафиканти на хора да увеличат броя на изоставяните морски съдове, защото ще са сигурни, че някой ще прибере „стоката“.
Основният канал минава през разкъсваната от граждански конфликт Либия и се захранва с хора, бягащи от държавите на юг от Африка. Премиерът на Италия Матео Ренци изключи в понеделник възможността в Либия да бъде изпратена военна мисия, за да се овладее кризата. В Италия се чуват призиви за военноморска блокада на африканските брегове и дори за потапяне на корабите нарушители. Последната трагедия доведе до призиви за по-конкретни действия за спиране на притока от имигранти от Африка. 

Кой се занимава с трафик?

Говорителят на базирания в Женева комисариат Ейдриън Едуардс каза, че около 350 от намиралите се на кораба са били еритрейци. Останалите са били от Сирия, Сомалия, Сиера Леоне, Мали, Сенегал, Гамбия, Кот д'Ивоар, Етиопия и Бангладеш.
По данни на комисариата около 1300 мигранти са се удавили в Средиземно море през април, с което броят им от началото на годината е достигнал 1776. Това е 30 пъти повече от същия период на 2014 г., съобщи Международната организация по миграцията (МОМ), цитирана от АФП. 
Друг служител на ВКБООН Сара Хан заяви, че беззаконието и пропускливите граници на Либия вероятно ще доведат до увеличаване броя на бежанците, опитващи се да стигнат до Европа, тъй като страната е главната отправна точка за мигрантите. „Времето се подобрява и морето става по-спокойно, така че може да се очаква още бежанци да се отправят на път“, каза тя за германски медии, предаде ДПА.
Според ВКБООН между 600 хил. и 1 млн. души в Либия изчакват възможността да прекосят морето. Според доклад на ООН бизнесът с трафик на хора в Либия само по море е бил с оборот 170 млн. долара през 2014 г., посочва в. „Файненшъл таймс“. Мигрантите плащат по около 1200 долара на човек да прекосят Либия и между 800 и 2000 долара за място в плавателен съд.
В Женева зам.-комисарят Фолкер Турк призова на пресконференция европейските лидери да подпомогнат в по-голяма степен Гърция и Италия за справянето с мигрантската криза в Средиземно море и да поставят опазването на човешкия живот в центъра на дебатите си, съобщи Ройтерс.

Още бедствия и реакции

В понеделник кораб с над 300 мигранти на борда потъна в Средиземно море, съобщи Международната организация по миграция (МОМ), цитирана от АФП и АП. МОМ е получила сигнал за бедствие от един пътниците. Човекът, който се обади, казва, че на неговия кораб има над 300 души и той е на път да потъне. 20 души вече са загинали. Още два съда бедстват, се казва в изявление на международната организация, базирана в Женева. Съдовете се намират в международни води.
От МОМ уточниха, че са предали информацията на италианската брегова охрана, но от там са заявили, че заради вчерашния инцидент нямат достатъчно ресурси да започнат спасителна операция и могат само да пренасочат търговски кораби към района.
Гръцката пристанищна полиция по същото време успя да спаси 93 емигранти, но трима загинаха, включително едно дете във водите край остров Родос, съобщи АФП. 30 от спасените са настанени в болница. Платноходният кораб заседна в скалите близо до пристанището на острова. В операцията са участвали спасителни екипи, но и местни жители. 
Върховният представител на Евросъюза за външната политика Федерика Могерини подчерта, че е време страните членки да намерят начин да споделят отговорността за бежанците и търсещите убежище. 
„Европа носи колективна отговорност за това“, заяви бившият френски министър на външните работи и основател на благотворителната медицинска организация „Лекари без граници“ Бернар Кушнер. „По този въпрос Европа е виновна в това, че не е помогнала на човек в опасност. Това е позор за нас“, каза той, използвайки юридически термин, обозначаващ престъпление, което е наказуемо според френското законодателство. 

 

Share

Най-ново

Единична публикация

Избрани