На летище „Балчик“ се пребазираха летателни машини от три авиобази – „Крумово“, „Граф Игнатиево“ и „Долна Митрополия“. Изпълняваше се Интензивната летателна програма за подготовка на млад летателен състав и течеше морската подготовка, подготвяха се стрелбите по морска цел от вертолет Ми-17 и изтребител Су-25, ВВС участваха и в учението „Черно море-2015“ на Военноморските сили.
боен курс
Тези маньоври се правят с цел безопасност. След стрелбата въоръжението се изключва.
Целта на първите стрелби с вертолет Ми-17 в началото на юни по морска цел е главно да се получи натренираност на екипажите, за да бъдат готови за голямото учение на полигон „Шабла“ в края на август. Те стреляха по морските мишени три пъти с по 4 НУРС-а.
Събирането на материалите започва, когато се чества 70-годишнината на летището и идеята е била с публикации в местните вестници да се активизират ветераните. Направен е и сайт за летището, който вече има 2600 приятели. Създадени са и 63 албума с по 200 снимки. На практика това означава, че в сайта на военното летище „Балчик“ има над
12 000 снимки
Отзивите в него са много добри, макар че все по-трудно се намират фотоси. Въпреки това открива две снимки за Стрелковата школа на летището от 1941 г. Това е първото българско военно формирование на летището, което преди това е било румънско. Използвало се е за граждански цели и е обслужвало елита на кралството.
Първият командир на формированието е капитан Христо Христов – Риджо. От много български военни летища започват да пристигат самолети, за да тренират стрелба по въздушна цел. Целта е била дълъг ръкав, влачен от друг самолет.
След кратката историческа разходка се връщаме в настоящето и разговаряме със старши лейтенант Владимир Петров от „Граф Игнатиево“, който участва в програмата за интензивна летателна подготовка, започнала през ноември миналата година. В момента на летище „Балчик“ с младите пилоти се провежда подготовка над море, която е от най-важните за всеки летец.
Старши лейтенант Петров е направил вече една превозна задача на 60-70 километра навътре в морето. Счита, че тези полети имат свои характерни особености, макар че засега се изпълнява прост пилотаж на средна височина, заедно с инструктора. Казва, че няма ориентири, както е на земята и самолетът се води само по приборите. Предстоят му още две задачи. Едната е контролно за допускане до
самостоятелен полет
над море.
Особеното на полета над море не е само заради липсата на ориентири. Когато навлезе достатъчно навътре в морето, пилотът усеща чувство на самота, двигателят притихва. От инструкторите младите летци научават, че тези неща с опита се преодоляват. Владимир Петров одобрява високата интензивност на полетите в цялата програма, защото това позволява по-добра натренираност и дори най-необичайните подготовки преминават по-плавно, защото процесът е непрекъснат.
В рамките на един месец те провеждат подготовки на „Граф Игнатиево“, „Долна Митрополия“ – разузнаване и бомбопускане, и „Балчик“. И всичко е различно и ново. След Балчик програмата продължава на „Граф Игнатиево“ по бойно използване на самолета, сложен пилотаж по двойки и въздушен бой.
Подполковник Петър Василев, главен експерт в отдел „Логистика“ на ВВС отговаря за подготовката на авиационната техника, базирана на летището – Ми-17, L-39 и Су-25. Трудности няма, защото инженерите и техниците са перфектни професионалисти. Само е малко по-различно, защото това е летателна техника от три авиобази.
Много важна и неразделна част от всяко учение е предислоцирането на техниката, което започва месеци преди това с подготовката на голям брой документи. В тях детайлно са описани процесът на предислокация, както и мястото, и задълженията на всеки участник в него.
Михаил Григоров