Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Когато небето и морето се сливат

[post-views]
[post-views]

На летище „Балчик“ се пребазираха летателни машини от три авиобази – „Крумово“, „Граф Игнатиево“ и „Долна Митрополия“. Изпълняваше се Интензивната летателна програма за подготовка на млад летателен състав и течеше морската подготовка, подготвяха се стрелбите по морска цел от вертолет Ми-17 и изтребител Су-25, ВВС участваха и в учението „Черно море-2015“ на Военноморските сили. 

zlatko_zlatev
Генерал-майор Златко Златев
При стрелбата по морска цел липсват наземните ориентири, казва генерал-майор Златко Златев и пояснява, че затова предварително се прави разчет откъде да се започне маньовърът. Изчислява се математически по предварително зададени координати. Липсва визуалният ефект, който го има на сушата. Няма опорни точки. В далечината хоризонтът и морето се сливат. Съществува вероятността човек да загуби пространствената ориентировка. Режимът на полета на вертолета над морето е между 50 и 300 метра. Всичко е предварително разчетено, включително и мерките за безопасност. Третият завой на вертолета е много важен, защото при четвъртия той излиза на 

боен курс 

Тези маньоври се правят с цел безопасност. След стрелбата въоръжението се изключва. 
Целта на първите стрелби с вертолет Ми-17 в началото на юни по морска цел е главно да се получи натренираност на екипажите, за да бъдат готови за голямото учение на полигон „Шабла“ в края на август. Те стреляха по морските мишени три пъти с по 4 НУРС-а. 

iordann _ivanov
Йордан Иванов
На летище „Балчик“ разговаряме и с Йордан Иванов, добър приятел на в. „Българска армия“, който от десет години е цивилен ръководител движение на летището, бивш летец от випуск 76 в Долна Митрополия. Освен това много години той упорито и последователно се занимава с проучването и събирането на историята на летището. Предоставял е неведнъж и на вестника материали, разказващи за интересната му и богата история. Поддържа и малкия музей, създаден тук. Казва, че вече е събрал 760 страници материали за историята на „Непотопяемият самолетоносач“, както наричат летището всички, които са служили на него. Тези страници условно е разделил на две части. Едната част се нарича „Ние за себе си“. В нея разказват хора от всички авиационни специалности, които са работили на летището и са писали или разказвали по вестниците свои спомени. Втората част се казва „Другите за нас“. Това са хора, които не са служили на летище „Балчик“, но са издали книги, където споменават за летището, за летците, техниците, щурманите, свързочниците. 
Събирането на материалите започва, когато се чества 70-годишнината на летището и идеята е била с публикации в местните вестници да се активизират ветераните. Направен е и сайт за летището, който вече има 2600 приятели. Създадени са и 63 албума с по 200 снимки. На практика това означава, че в сайта на военното летище „Балчик“ има над 

12 000 снимки 

Отзивите в него са много добри, макар че все по-трудно се намират фотоси. Въпреки това открива две снимки за Стрелковата школа на летището от 1941 г. Това е първото българско военно формирование на летището, което преди това е било румънско. Използвало се е за граждански цели и е обслужвало елита на кралството.
samolet_Първият командир на формированието е капитан Христо Христов – Риджо. От много български военни летища започват да пристигат самолети, за да тренират стрелба по въздушна цел. Целта е била дълъг ръкав, влачен от друг самолет. 
След кратката историческа разходка се връщаме в настоящето  и разговаряме със старши лейтенант Владимир Петров от „Граф Игнатиево“, който участва в програмата за интензивна летателна подготовка, започнала през ноември миналата година. В момента на летище „Балчик“ с младите пилоти се провежда подготовка над море, която е от най-важните за всеки летец. 
Старши лейтенант Петров е направил вече една превозна задача на 60-70 километра навътре в морето. Счита, че тези полети имат свои характерни особености, макар че засега се изпълнява прост пилотаж на средна височина, заедно с инструктора. Казва, че няма ориентири, както е на земята и самолетът се води само по приборите. Предстоят му още две задачи. Едната е контролно за допускане до 

самостоятелен полет 

над море. 
Особеното на полета над море не е само заради липсата на ориентири. Когато навлезе достатъчно навътре в морето, пилотът усеща чувство на самота, двигателят притихва. От инструкторите младите летци научават, че тези неща с опита се преодоляват. Владимир Петров одобрява високата интензивност на полетите в цялата програма, защото това позволява по-добра натренираност и дори най-необичайните подготовки преминават по-плавно, защото процесът е непрекъснат. 
В рамките на един месец те провеждат подготовки на „Граф Игнатиево“, „Долна Митрополия“ – разузнаване и бомбопускане, и „Балчик“. И всичко е различно и ново. След Балчик програмата продължава на „Граф Игнатиево“ по бойно използване на самолета, сложен пилотаж по двойки и въздушен бой.
Подполковник Петър Василев, главен експерт в отдел „Логистика“ на ВВС отговаря за подготовката на авиационната техника, базирана на летището – Ми-17, L-39 и Су-25. Трудности няма, защото инженерите и техниците са перфектни професионалисти. Само е малко по-различно, защото това е летателна техника от три авиобази. 
Много важна и неразделна част от всяко учение е предислоцирането на техниката, което започва месеци преди това с подготовката на голям брой документи. В тях детайлно са описани процесът на предислокация, както и мястото, и задълженията на всеки участник в него.

Михаил Григоров

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани