Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Завод с опит се заема с миговете ни

[post-views]

Samoleti zavod PolshaПолско предприятие, което има богат опит в ремонта и модернизацията на хиляди бойни и граждански самолети от различен тип, ще ремонтира българските изтребители МиГ-29. Това ще стане в цеховете и халетата на Военноавиационния завод № 2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze No. 2, съкратено – WZL Nr 2 SA), който е разположен в град Бидгошч. Преди дни българското правителство одобри проектоспоразумението с Полша за логистична подкрепа на нашите изтребители МиГ-29 в Полша. Кабинетът даде мандат на министъра на отбраната Николай Ненчев за подписване на документа. Споразумението ще осигури летателната годност на нашите самолети МиГ-29, като предвижда договорености за ремонт на 6 двигателя, а също и временно ползване на 2 полски двигателя за период от 2 години. Договорената цена за ремонт е 1 023 000 евро на двигател. Транспортните разходи са за сметка на полската страна. Първите два полски двигателя ще бъдат предоставени до 20 дни след влизане на споразумението в сила. В документа се уточняват и въпросите по гаранцията за качество на ремонта зад който застава полската държава. След като министър Ненчев подпише споразумението, то ще бъде внесено за ратификация в Народното събрание. 

Remont samolet PolshaВъв WZL Nr 2 SA работят повече от 600 души. По-голямата част от тях са висококвалифицирани специалисти. Заводът, разположен на площ от 265 593 кв. м, е едно от най-големите авиационни предприятия в Полша. Той има стратегическо значение за полската икономика и отбрана.
Полските авиоремонтчици се гордеят с 65-годишния опит на предприятието си по ремонта и обновяването както на Су-22 и МиГ-29, така и на поддръжката на различни други типове летателна техника, например на полските военнотранспортни самолети C-130 Hercules. Заводът има съвременна прецизна техника и апаратура за извършване дори на най-сложни поправки и модернизация на изтребители. Основен клиент на предприятието е полското министерство на отбраната. С него през 2011 г. е сключен договор, на чиято основа Полша ремонтира и обновява 16 от своите 32 самолета МиГ-29. При това ангажиментът на завода не е само за поправка на двигателите, а за цялостна модернизация, увеличаване не бойните и функционалните възможности, както и продължаването на срока на експлоатация на изтребителите. Нещо повече. Чрез монтирането на нова авионика се осигурява оперативната съвместимост на миговете със закупените от поляците F-16. От тях страната вече има 48 броя. Отделно от това друга голяма полска фирма е спечелила държавната поръчка за производство на тренажор за обучение на пилоти за МиГ-29. 

samolet polsha 1Предприятието се стреми да поддържа лидерските си позиции в индустрията чрез етични бизнес практики, добре образовани работници, социални и регионални партньорства, както и чрез подобряване на стандартите за безопасност и опазване на околната среда, става ясно от сайта на завода. Във WZL Nr 2 SA се извършват научни изследвания и развойна дейност. Фирмата е оборудвана със съвременните съоръжения и машини с цифрово-програмно управление. Повечето от монтажните линии са напълно автоматизирани. Използват се модерни и прецизни измервателни уреди. В завода се ремонтират и модернизират също тренировъчни самолети TS-11, хеликоптери Ми-17, Ми-8, Ми-2, а също летателни средства на гражданската авиация.

Samolet Polsha kabina

Началото е през 1945-а

Историята на Wojskowe Zaklady Lotnicze No. 2 SA в Бидгошч е неразривно свързана с изграждането и развитието на полската военна авиация, като началото на фирмата е през 1945-а година, макар пистата и съоръженията да датират още по-отрано – от 1923 г. В първите години след Втората световна война заводът ремонтира и обновява самолети, съветско производство като По-2, Як-9, Ил-2, Ил-10, Ту-2. Предприятието се разширява, дейността му се засилва. Важен момент настъпва през 1957 г., когато заводът започва да извършва основен ремонт на реактивни самолети. През хангарите преминават за поправка и обновяване изтребители МиГ-15 и МиГ-17, както и други машини. В пика на Студената война предприятието в Бидгошч работи на пълни обороти. Тогава ежегодно през халетата на предприятието преминават за основен ремонт по около 100 самолета. Усилената работа на завода е свързана с интензивните полети на полската военна авиация, която тогава наброява към 1000 самолета от различни типове. Сегашното си наименование заводът носи от 1982 г. През 80-те години на 20 век в халетата започват да постъпват за ремонт и поддръжка новозакупените изтребители МиГ-29 и щурмоваците Су-22. В завода в Бидгошч се извършва обновявянето и модернизирането на изтребителите МиГ-29, които Полша купи от Германия през 2004 г. Предприятието извършва ремонт и поддръжка също на гражданските самолети PZL-101 Gawron, PZL-110 Hummingbird и PZL-104 Wilga. В халетата на завода са ремонтирани самолети от други страни, като МиГ-15 и МиГ-17 от Сирия, Египет и бившата ГДР, Су-22 от Германия и самолети от Индия. Промени в предприятието настъпват през 2008 г., когато полското министерството на отбраната, в хода на отбранителната трансформация, се заема да комерсиализира всички подчинени фирми. От този момент нататък заводът участва в пазарната конкуренция наравно с всички останали фирми. Благодарение на опита си, натрупан през десетилетията, авиоремонтчиците от Бидгошч печелят търгове за ремонт на военна летателна техника, получават обществени поръчки. Вече в пазарна среда предприятието заема мястото си сред основните икономически партньори на полските ВВС.
 

БА

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани