Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

С МиГ-29 си сбъднатият кошмар на всеки въздушен противник

[post-views]
С МиГ-29 си сбъднатият кошмар на всеки въздушен противник
Favicon_File

Цончо Драгански

Заместник-командирът на 3-а авиационна база полковник Димитър Петров:PK-DIMITAR-PETROV

Полковник Димитър Петров е роден през 1966 г. в Тополовград. Средното си образование завършва в Стара Загора. Във военновъздушното училище „Георги Бенковски“ постъпва през 1985 г. Като отличник на випуска през 1990 г. е избрал да служи в 15-и полк в Равнец, защото там са били самолетите МиГ-29. Но през 1990 г. е нямало курс за нови летци и 8 месеца е летял на МиГ-21бис в Балчик. От 1991 г. до днес е пилот на МиГ-29. Заемал е длъжностите младши пилот, старши пилот, заместник-командир на звено и като командир на звено постъпва във Военната академия. Завършва я с отличие през 2000 г. и оттогава започва службата си в 3-а авиобаза „Граф Игнатиево“. Става последователно началник-щаб на ескадрила, командир на ескадрила, началник-щаб на авиобазата, заместник-командир по летателната подготовка на авиобазата. На сегашната си длъжност –  заместник-командир на авиобазата, е от 2015 г.


– Господин полковник, наскоро летяхте със самолет МиГ-29 с министъра на отбраната Николай Ненчев. Какво беше различното в този полет, в сравнение с другите досега?


– Обичам много да летя, защото в самолета всичко е истинско. Там няма значение дали си лейтенант, дали си полковник, дали си началник, или си редови пилот. Във въздуха или можеш, или не можеш да правиш нещо. Ако го можеш – си там, ако не можеш – си на земята. Имах задача да покажа на министъра нашата работа и да го подготвя за този полет, така че да изпълним задачата при минимален риск. Всички, които сядат в самолета, трябва да отговарят на едни и същи критерии. Важното беше министърът да получи минимума от знания, умения и навици, за да седи в тази кабина. Ако се случи някаква аварийна ситуация, да знае как да действа. И от там нататък всичко си беше един рутинен обикновен полет. Министърът не е първият човек, който е седял зад мен и не е бил пилот на МиГ-29. Надявам се, че няма да е и последният. Разликата е, че когато хората са пилоти, те имат база за това как и какво се прави и какво не в самолета. В конкретния случай трябваше да се подготви човек, който никога не е седял в пилотска кабина. Мисля, че се получи добре. Подготвих специален брифинг за това как ще изпълним задачата, за мерките за безопасност, направихме тренаж… Минали сме абсолютно пълната програма за подготовка, включително с учебното катапултиране, с прогонване на летателното оборудване, проиграно бе предварително всичко, което можеше да се случи.


– Имаше ли напрежение и изпитахте ли облекчение, като си приземихте?


– Може би хората на земята да са били много по-напрегнати от нас в самолета. По принцип, аз не се качвам с напрежение в самолета. Плюс това – задачата беше рутинна. Още преди да се качим в кабината, министърът не даваше вид на напрегнат човек. Говорихме преди полета доста и разчитам, че ми имаше доверие за това, че сяда зад мен в самолета. И изглеждаше спокоен. След като излетяхме, аз въобще не мога да говоря за напрежение. Министърът видя, че нещата са под контрол, че всичко се прави професионално и с разбиране на работата. Изпълнихме прехват, обяснявах му през цялото време какво правим, защо сме в една или друга формация, кога и как се променя бойният ред, какви са задачите и кои са ни приоритетите в момента. И какво точно се случва, за да може да разбира защо се движим по един или друг начин. В този разговор нещата си идваха на мястото. Свършихме работа по условния противник с двойката, след което се разделихме с нашия водач и останахме в зоната, за да покажа други измерения на полета. Летяхме в облаци, качихме се над облаците, показах на министъра какво е усещането при претоварване, но, разбира се, в определени граници. Той не е трениран за летец, но се държа много добре. Много, много по-добре от всички други неспециалисти, които са се качвали при мен. Този министър издържа най-добре условията на полета. По никой начин не мисля, че е имало някакво напрежение. 


– Колко минути продължи полетът?


– Около 30 минути.


– Да се върнем в годините назад. Кога решихте, че ще ставате летец? 


– Нямам спомен да съм мечтал да бъде нещо друго освен летец. Просто не си спомням, да съм искал нещо друго. Даже се шегувам, че като дете първо ми купиха самолет, а след това мечок. Но така или иначе, това ми е детската мечта и аз през целия си съзнателен живот съм я преследвал. Всъщност в деня, в който се записах в Строителния техникум в Стара Загора, аз се записах и в аероклуба. Първо бях парашутист, после бях и моторен летец. Бях уверен, че си преследвам моята мечта. От техникума получих доста добра основа по математика и се представих добре на кандидатските изпити за военното училище. За мен пътят беше един – нямах алтернативи. Аз знаех къде да бъда.

  
– Спомняте ли си първия самостоятелен полет?


– Първият ми самостоятелен полет беше в аероклуба на 26 юли 1984 г. – на 18-ия ми рожден ден. Излетях със Злин-42. Инструкторът слезе от кабината и аз останах сам. Чувствах се щастлив, но във въздуха няма място за емоции. Във Военното училище първо започнахме на Л-29. И пак първият ми самостоятелен полет на Л-29 се случи на рождения ми ден – на 26 юли 1986 г. Във военното училище летях на два самолета – на Л-29 и на МиГ-21. Бяхме първият випуск, който в трети курс мина на МиГ-21 и завършихме с доста прилична подготовка, защото не сменяхме самолети. Мисля, че тогава направих 268 летателни часа.


– А колко летателни часа имате общо досега?


– Почти 1600 часа са.


– Имали ли сте особени случаи във въздуха?


– Като курсант на 21 декември 1988 г. имах два полета за прехват с МиГ-21. На първия полет ми отказа радиото. Действах по инструкция, прекратих задачата и се върнах. Бях много доволен, че съм се справил, както трябва. По време на втората задача пък дясната клапа се разпадна във въздуха на малки парченца и аз се прибрах и кацнах само с една клапа.

 
– В края на миналата година в авиобазата тържествено се разделихте с МиГ-21. Какво е за Вас този самолет?


– Самолетът наистина е страхотен. Много поколения летци са минали през него. МиГ-21 едновременно ти дава усещане за мощ, за сила и превъзходство. И в същото време ти показва, че трябва да бъдеш много внимателен. Не можеш да се отпуснеш в този самолет, трябва да бъдеш в едно с него. Да играеш по неговите правила, да го уважаваш. Този самолет учи пилота, от една страна –  че е силен, че може да управлява ситуацията във въздуха, защото му дава големи възможности, от друга страна – го учи на това, че всъщност главният е самолетът, трябва да уважаваш машината. Ако се самозабравиш и си мислиш, че ти си голямата работа, самолетът ще ти напомни някой ден затова. И тези напомняния не са много приятни. Този самолет дисциплинира летците. Машината трябва да се уважава с всичките нейни особености. И ако научиш нейните правила и ги спазваш, той ще ти даде много. Ако не научиш това, което самолетът те учи, пробваш си късмета с всеки един полет.


– А как бихте охарактеризирали МиГ-29?


– На МиГ-29 имам 1200 летателни часа. Охарактеризирал съм този самолет неведнъж. Не може да гледаш на самолета като на машина. Той е като нещо живо. Когато летиш с една машина, ти ставаш част от нея. Ние, всъщност, сме като управляващия модул на този авиационен комплекс. Ако говорим за МиГ-29 като за машина, сърцето и душата ми са в него. Това е моят самолет. Но ако чисто обективно заговоря за МиГ-29, това е една страхотна комбинация от мощност, маневреност и способности, фокусирани специално във въздушния бой. Това е самолет, който наистина е измислен и направен, за да господстваш във въздуха с него. Ако се срещнеш с друг самолет в близък маневрен бой, много е трудно да намериш равен, не да намериш по-добър, а да намериш равен. МиГ-29 е машина, с която си сбъднатият кошмар на всеки един въздушен противник. С него няма невъзможни неща. Самолетът страшно много разширява възможностите на пилота и всяка една идея за тактическо решение на боя, той може да ти я изпълни независимо от височина, независимо от условия, с него можеш всичко, ако преди това си му научил правилата. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани