Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.
Едната и другата Турция

Тони НиколовТони Николов, „Портал Култура“ 

Разказват, че веднъж през 1829 г., когато султан Махмуд II пресичал на кон стария мост, свързващ Истанбул с Галата, пред него се изпречил тачен от народа дервиш, който, хващайки се за седлото, извикал: „Падишах гяур, ти рушиш ислямизма и навличаш проклятието на Пророка над всички нас!“. Гавазите на султана със сила го изблъскали встрани, а султанът реформатор, учудено вдигайки рамене, рекъл на висок глас: „Оставете го! Това е някакъв луд“. „Луд ли – развикал се гневно дервишът, не, аз не съм луд, а ти, падишах гяур, и безчестните ти съветници сте си изгубили напълно ума. Аллах говори чрез моята уста; и ще ми се въздаде за мъченичеството“. Дервишът наистина бил наказан със смърт и желанието му за мъченичество се сбъднало. Ала за да стане смисълът на тази история ясен, необходими са някои пояснения.

 Втората империя 

Инцидентът идва в пика на първите реформи за модернизация на Османската империя, предприети от Махмуд II, които бихме могли да определим като Втората империя: ликвидиране на еничарския корпус; преустановяване на практиката за раздаване на държавни земи в замяна на воинска служба (тимарската система); опит за намаляване на корупцията; реформа на администрацията и съдилищата; въвеждане на паралелно светско (и чуждоезиково) образование, както и на светско облекло – включително фесовете, които заменят чалмите и тюрбаните.

В отговор на смъртта на дервиша обаче Истанбул пламва. Фанатици, подстрекавани от ходжите, тръгват да мъстят. За една нощ изгарят 10 000 къщи в Пера, квартала на европейците. Заплахите към султана, чиято майка е французойка, са, че няма да остане и помен от властта му, ако се води по акъла на неверниците и тласка империята към промени. Така, за една нощ, по думите на съвременниците, империята видимо се разделила на две – на „една Турция“ – по-малобройна и намираща се в европейската част, осъзнаваща неизбежността на реформите, и „друга Турция“ – онази от Азия, отстояваща не само султаната (политическото ръководство), но и халифата (духовното ръководство), преместено в Истанбул след присъединяването на светите за исляма земи.

Епохата на Ататюрк

turkey-coup-pro-erdogan-crowd-people-flagsРазделение, показателно за „началото на края“ на Османската империя, последвано от раждането на съвременна Турция, благодарение на Мустафа Кемал Ататюрк през 1923 г. Тогава всъщност е приета първата конституция на Турската република, която е в сила до военния преврат през 1960 г. Ататюрк е истинският баща на съвременна Турция, не само защото преобразува рухналата империя в нова държава, но и тъй като успява да предложи липсващата спойка на турския национален разказ, съвместявайки по необичаен начин „едната“ и „другата част на някогашната империя.

 В Османската империя централната власт е била силна, доколкото е сливала в едно две сфери, интегрирайки външните центробежни сили в модела на султанската власт (османският падишах, подобно на руския цар, държи юздите и на религиозните институции).

От средата на XIX век тази власт обаче започва да отслабва, а периферията постепенно се обособява, включително и чрез активното вмешателство на различни Велики сили (възникването на новата българска държава е част от тези тенденции). Възползвайки се от гибелта на империята, Кемал Ататюрк налага нов разказ, в който светската турска власт се създава с цената на пълното заличаване на старото османско наследство и с установяването на модернизираща, но еднолична авторитарна власт. И което е още по-забележително: центърът на новата държава е изнесен в Мала Азия (в „другата Турция – чрез новата столица Анкара).

Оттам новата Турска република печели първите си военни победи срещу арменци и гърци; оттам през 1922 г. официално е отменен халифатът; забранено е носенето на бурки, забрадки и фесове; въведено е валидното в останалия свят летоброене и световните мерни единици; на жените са дадени равни права с мъжете; приет е нов граждански кодекс, отменящ цялото имперско законодателство, а гражданското образование става светско; ислямското вероизповедание е отделено от държавата и обособено в частната сфера. И най-важното: създадена е концепцията за „турска нация“, основаваща се върху нов (частично измислен от езиковедите) „чист турски език“, изчистен от арабски и персийски заемки.Стига се дори до крайности: новата унитарна идеология говори за „турска теза за историята“ и „теория за езика-слънце“; твърди се, че „турската раса е майка на всички световни цивилизации“, а „турският език е баща на всички езици“.

С което, нека признаем, Ататюрк залага едно голямо противоречие: на практика и днес в Турция има „две нации“, които не говорят един и същи език. Ердоганистите, верни на „стария“ османски език, черпят от неговия езиков ресурс, а кемалистите, либералите и левичарите ползват „новия“ турски език. Публицистът Мустафа Акьол свидетелства, че дори имената на децата в семействата показват кой накъде клони в днешна Турция.

Голямото разделение

В този смисъл никак не е случайност разделението, с което Турция влезе в XXI в., и то далеч предхожда военния преврат от 15 юли 2016 г. срещу Ердоган, както и контрапреврата, извършван от него в момента срещу всичките му отявлени врагове. Историята на съвременна Турция познава военни преврати (1960, 1971, 1980 г.), върнали страната десетилетия назад, но в случая репресиите многократно надхвърлят един проявил се в зародиша си пуч (60 000 задържани, отстранени или уволнени, специален трибунал и затвор за метежниците).

000 At-Least-90-Killed-in-Attempted-Military-Coup-in-Turkey Ердоганизмът, както противниците му определят официалната идеологията, наложена през последните десетилетия в Турция, е не само „ислямизъм“, но и особен култ към личността на Реджеп Тайип Ердоган, непознат от времената на Сюлейман Великолепни. „Ердоган е Турция“, писа един от приближените му журналисти. А негови поддръжници продължават да твърдят, че съдбата му е неделима от съдбата на Турция, с което пропастта между ердоганистка Турция и антиердоганистка Турция главоломно се увеличава. И не е в състояние да я надмогне нищо, дори най-острият за страната проблем, какъвто е „кюрдският въпрос“.

 Разделенията между „едната“ и „другата“ Турция допълнително се изостриха поне от три години (след корупционния скандал, свързан с името на Ердоган, който го скара люто с някогашния му съмишленик Фетхуллах Гюлен и близките до него среди). Оттогава пропагандата на Ердоган разви поредица от конспиративни теории, отличаващи се със сложни многоходови комбинации, които далеч надхвърлят семейните драми в така любимите и в България турски сериали.

Хората на Ердоган и контролираните от тях медии непрекъснато твърдят, че Турция е една страна, в която обаче има „две държави“. По думите на самия Ердоган корупционното дело, заведено срещу него през декември 2013 г., било тъкмо „опит за преврат“ от страна на Гюлен и неговите сподвижници. Затова през  годините партията на Ердоган изработваше списъци, гонеше хора от администрацията, прокуратурата и медиите, заклеймявайки ги като „крипто-паралелни“ структури, макар в повечето случаи това просто да са хора с независимо поведение. Списъците на „предателите“ и „враговете“ са подготвени отдавна. И сега, когато настъпи удобният миг (след провалилия се пуч), настана чистка, силно наподобяваща сталинските чистки и скалъпени процеси от 30-те години на ХХ в. 

Обзет от арогантна самоувереност, Ердоган смята, че неговото време е дошло: Западът (САЩ и Европа) му изглежда слаб и безпомощен, доколкото той държи спусъка на бежанската вълна; Близкият Изток, където той търси надмощие, е изтерзан от войни, а Путинова Русия, както виждаме напоследък, едва ли има проблем отново да подаде ръка на една авторитарна деспотия, била тя и с ислямистки уклон.
  
*Публикуваме статията от „Портал Култура“, с незначителни съкращения

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани