Голямата тема за войната вълнува Pink Floyd може би още от самото създаване на групата, като най-отявлен апологет на антивоенната тематика в песните, клиповете, както и във филма „Стената”, си остава основателят на Pink Floyd – Роджър Уотърс.
„Баща ми е загинал във Втората световна война. Тленните останки на Ерик Флечър Уотърс никога не бяха намерени”, сподели преди години в интервю Уотърс.
Вероятно празнината не е запълнена и до днес, защото при идването си в София за концерта на 30 август на националния стадион „Васил Левски” пожела да се срещне с родни ветерани от Втората световна война и да посети гроба на британския майор Томпсън до село Литаково, заловен там и разстрелян заедно с няколко партизани. Британският офицер е изпратен на секретна мисия у нас, за да установи именно връзка с антифашистката съпротива у нас.
Но да се върнем към
творчеството на групата
Още в петия си албум от 1970 г. Atom Heart Mother музикантите включват едноименната музикална композиция с дължина 23 минути и 44 секунди, която от днешна гледна точка би могла да се определи като достоен саунтрак на военен филм. Именно така я определя и Уотърз: „Да, спокойно бихме могли да кажем, че това е саунтрак на един незаснет филм”. Сюитата звучи ту като параден марш, ту преминава в психеделични настроения, придружени от звукови ефекти, включващи автоматични откоси, взривове, ръмжене на автомобилни двигатели и цвилене на коне – все компоненти, съставляващи шумовия фон от фронтовата линия.
И въпреки че Pink Floyd нееднократно през годините ще се връщат към острата сатира на милитаристичните настроения, ядрената заплаха и противопоставянето между Изтока и Запада с парчета като Dogs of War от албума A Momentary Lapse of Reason от 1987 г., най-яркият протест на групата срещу въоръжаването си остава албумът „Стената” (The Wall). Песента „Майка” изразява именно най-съкровенните човешки страхове, страховете на синът, който е призован да отслужи войнския си дълг към все по-изпълващите се с манипулативно съдържание понятия като „родина” и „войнска чест”, както и страховете на майката да не изгуби своята рожба, така както е загубила съпруга си във Втората световна.
Mother е включена в албума The Wall от 1979 г. и преиздадена в компилацията с най-добри песни на групата Echoes: The Best of Pink Floyd. Композиция е с дължина 5:35 минути. По голямата част от песента е в сол мажор, въпреки че припевът е най-вече в до мажор. Песента е известна с различните използвани тактове като 5/4 и 9/8. Барабанистът на Пинк Флойд, Ник Мейсън, не успява да научи смените на тактовете навреме предвид сбития график на групата за записване, затова отдава свиренето на барабаните на записа на сесийния барабанист Джеф Поркаро.
По време на записите
Уотърс обвинява Ричард Райт,
че приносът му за албума е малък и му нарежда да напусне групата, след като The Wall е завършен. По това време Райт е пристрастен към кокаина, което може и да е играло роля за уволнението му.
Изтъкани от неясни метафори, алюзии и двусмислен език, текстът на Mother не прави изключение от останалите текстове на групата. По думите на Роджър Уотърс относно „Стената”, албумът е останал толкова известен най-вече защото в него има нещо, което постоянно се движи под повърхността и резонира в душевността ни по особен начин. Именно в този албум и в едноименния филм, създаден по него, лудостта заема централно място. „Стената” е и ярък протест срещу британската образователна система, внушенията на телевизията, войната, отчуждението, комерсиализацията не само на шоубизнеса, а и в отношенията между хората. Макар и преплетен с привидно далечни и понякога странни разсъждения, в текстовете може ясно да се отличи един житейски разказ.
Главният герой на „Стената” носи името Пинк Флойд (олицетворение на напусналия поради пристрастеността си към наркотиците и психически проблеми групата Сид Барет), чиято житейска история започва, започва още преди той да се роди. Песните проследяват неговото детство, белязано от отсъстващия баща, който е убит на фронта, докато Пинк е още бебе, и от обсебващата майка, която не иска за него нищо друго, освен той да си стои до нея. И ако в предишни албуми на Пинк Флойд като „Тъмната страна на Луната” са поставяли въпроси, както казва Роджър Уотърс, относно човечеството и дали то е способно да бъде човечно, то „Стената” е със сигурност техен отговор.
Душевният срив на основателя на групата Сид Барет оставя дълбоки следи у останалите членове.
И накрая, един любопитен факт
Войната не оставя чреновете на Pink Floyd намира, дори когато те вече са се отдалечили от нея. Легендарният китарист на групата Дейвид Гилмор изобщо не подозирал, че години наред е живял в имението си върху неизбухнала бомба от Втората световна война.
Музикантът беше евакуиран със съпругата си Поли от 6-етажния палат в имението му, намиращо се в Източен Съсекс. Именно чрез постване на съпругата на Гилмор в Twitter станало ясно за случката, която завърши с щаслив край. Работници открили 150-сантиметровия германски запалителен снаряд при ремонтни дейности. Целият район бил евакуиран, а пристигналият бомбен отряд на Кралските морски пехотинци обезвредил бомбата.
MOTHER
Mother do you think they'll drop the bomb
Mother do you think they'll like the song
Mother do you think they'll try to break my balls
Oooh ma mother should I build a wallMother should I run for president
Mother should I trust the government
Mother will they put me in the firing line
Oooh ma is it just a wasted time
Mother am I really dyingHush now baby, baby don't you cry
Mama's gonna make all of your
Nightmares come true
Mama's gonna put all of her fears into you
Mama's gonna keep you right here
Under her wing
She won't let you fly but she might let you sing
Mama's gonna keep baby cosy and warm
Oooh babe Oooh babe Oooh babe
Of course mama's gonna help build the wallMother do you think she's good enough
For me?
Mother do you think she's dangerous
To me?
Mother will she tear your little boy apart?
Ooooh Ma
Mother will she break my heart?Hush now baby, baby don't you cry
Mama's gonna check out all of your girlfriends for you
Mama won't let anyone dirty get through
Mama's gonna wait up 'till you come in
Mama will always find out where you've been
Mama's gonna keep baby healthy and clean
Oooh babe Oooh babe Oooh babe
You'll always be a baby to meMother, did it need to be so high?
МАЙКАМамо, дали ще пуснат бомбата?
Мамо, дали ще харесат песента?
Мамо, дали ще се опитат да ми откъснат топките?
О, мамо, дали да построя стена?Мамо, дали да стана президент?
Мамо, дали да вярвам на правителството?
Мамо, ще ме пратят ли на огневата линия?
О, мамо, или това е просто губене на време?
Мамо, наистина ли умирам?Тихо, маминото, не плачи.
Мама ще сбъдне всичките ти кошмари.
Мама ще ти предаде всичките си страхове.
Мама ще те пази под крилото си.
Мама няма да ти позволи да летиш,
но ще те остави да пееш.
Мама ще те държи на топло и уютно.
О-о-о, бейби, о-о-о, бейби, о-о-о, бейби,
Разбира се, че мама ще ти построи стена.Мамо, мислиш ли, че тя е
Достатъчно добра
За мен?
Мамо, мислиш ли, че е опасна
За мен?
Мамо, дали тя ще разплаче малкото ти момче?
Мамо, дали тя ще разбие моето сърце?Тихо, маминото, не плачи,
Мама ще провери всичките ти жени,
Мама да ходиш с мръсница не ще позволи.
Мама ще те чака, докато се прибереш.
Мама винаги ще разбере къде си бил.
Мама ще пази бебето си здраво и чисто.
О-о-о, бейби, о-о-о, бейби, о-о-о, бейби,
Ти винаги ще си останеш бебе за мен.Мамо, нужно ли е да е толкова висока?