Военноморските сили на САЩ в средата на септември оповестиха, че наскоро са провели изстрелване на многоцелева ракета SM-6 от мобилна наземна платформа. Това е станало в рамките на зоната на отговорност на Европейското командване на САЩ (EUCOM). Предполага се, че през миналата година Службата за стратегически възможности (SCO) на Пентагона също е изстрелвала SM-6 от безпилотния изпитателен кораб „Рейнджър“. Системата за изстрелване е настроена да бъде компонент от бъдещата ракетна система „Тайфун“, от която се очаква да може да изстрелва ракети SM-6 и крилати ракети „Томахоук“ за атака по наземни цели.
При това първо по рода си изстрелване, извършено от Военноморските сили на САЩ, беше изстреляна ракета на компанията „Рейтеон Технолоджис“, която прихвана и унищожи балистична ракета с малък обсег в морето. Успешният тест беше организиран от Американската агенция за противоракетна отбрана (MDA) и той показа, че модифициран вариант на SM-6 може да ликвидира балистична ракета в последните секунди на полета й.
Оказва се, че SM-6 е единствената ракета в света, която може да се използва за противовъздушна и балистична противоракетна отбрана от морето. Командването на военноморските сили на САЩ изисква способност и гъвкавост, които да отговарят на голямото разнообразие от заплахи. При тестовете се оказва, че SM-6 ги притежава.
Системата „Тайфун“, която ще изстрелва ракетите SM-6 и „Томахоук“, се състои от четири ремаркета, теглени от камиони на компанията „Ошкош“, с монтирани върху тях многофункционални пускови установки в контейнери. Върху такива установки преди две години Пентагонът е тествал ракети „Томахоук“.
Те имат сходни характеристики с вертикалната система за изстрелване Mk 41 на ВМС на САЩ, чрез която SM-6 беше изстреляна от „Рейнджър“. Военноморските сили на САЩ вече притежават два безпилотни кораба по програмата „Призрачен флот Овърлорд“, с наименования „Рейнджър“ и „Номад“. Това са преработени търговски кораби, обслужвали нефтени платформи и вятърни паркове. Програмата е разработена в сътрудничество между Службата за стратегически способности на Министерството на отбраната и ВМС.
Стандартната ракета SM-6, изстреляна от „Рейнджър“, е многоцелева и е разработена за противовъздушна война със самолети и хеликоптери, безпилотни летателни апарати и противокорабни крилати ракети както в морето, така и на сушата.
Ракетата има тегло 1500 кг, дълга е 6,6 м и бойната й глава тежи 64 кг. Има оперативен обхват 240 км. Скоростта й е Мах 3,5. Крилатата ракета „Томахоук“ тежи 1600 кг, дълга е 6,25 м и носи конвенционална бойна глава с 450 кг взрив. Движи се със скорост 913,6 км/ч. Има височина на полета до 50 м и оперативен обхват до 460 км.
„Рейнджър“ и „Номад“ показват забележителни качества, като например изминават 6000 км в океана при 98% автономност. Очакват се още два такива преработени кораба, но от съображения за сигурност ВМС пазят в тайна всичко за тях.
Проектът „Карера“
Проектът „Карера“ на компанията „Локхийд Мартин” (ЛМ) предвижда дронове Speed Racer („Скоростен състезател”), които да летят във формация с изтребители F-35 и да изпълняват оперативни задачи. От ЛМ твърдят, че техните дронове във въздуха се държат като партньори на пилотираните изтребители, а не като слуги.
В Проекта „Карера“ ЛМ залагат съвсем футуристични идеи и си представят бъдещето, в което един огромен С-130 изхвърля палети с дронове над бойното поле. Малките изящни безпилотни летателни апарати бързо се престрояват и политат във формация с изтребител F-35 на бойна мисия. Докато пилотите на F-35 летят към бойното поле, където ги очакват вражеските системи за противовъздушна отбрана с ракети „Земя–въздух“, дроновете получават команди от типа: „Събери данни“, „Върви напред и привлечи огъня“, „Намери тази цел“. Въз основа на всички данни, събрани от безпилотните самолети, пилотът на F-35 ще бъде предупреден за заплахите. На базата на разузнавателните данни от други дронове, които са далеч напред, пилотът може да определи нов алтернативен безопасен маршрут.
Това е технология на бъдещето, която „Локхийд Мартин“ искат да разработят чрез Проекта „Карера“. За разработването й ЛМ реши да инвестира $100 млн. собствени средства.
Дрон с вентилатор
Компаниите Northrop Grumman и Martin UAV тестваха характеристиките на новата навигационна система за безпилотния летателен апарат V-BAT. Дронът се управлява от екип от двама души и може да изпълнява различни мисии като електронна война и заснемане на терени денем и нощем. Целта на тестовете е да се провери как работи навигацията на дрона в среда, където не е възможно използването на GPS. V-BAT е безпилотна летателна система за вертикално излитане и кацане. Дронът може да провежда и разузнаване от въздуха, както и да снабдява с информация пехотата, рейнджърите и специалните части. Обновената версия е V-BAT 128 и е базирана на най-модерните авиационни технологии. V-BAT 128 носи повече полезен товар, по-издръжлив е от предшественика си и се развръща бързо. Може да върши работа и при търсене и спасяване, брегова охрана, борба с пожари и природни бедствия, логистично осигуряване и защита на критична инфраструктура.
Размахът на крилете му е 2,95 м, дълъг е 2,74 м и тежи 56,6 кг, включително горивото и полезния товар. Сглобява се за 30 мин от двама души, може да се транспортира с миниван, тактическо превозно средство или хеликоптер „Блек Хоук“. Задвижва се от двуцилиндров двигател, роторът му прилича на вентилатор, лесен е за поддръжка. Полезният му товар е 11,3 кг. Излита и каца от статични и подвижни платформи. Развива скорост над 160 км/ч и достига височина на полета до 6000 м. Има продължителност на полета 11 часа.