Министърът на отбраната Димитър Стоянов обясни от парламентарната трибуна защо ни трябва пълна ескадрила от 16 машини.
Народното събрание прие Проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“ – втори етап. За новите 8 самолета Ф-16 Блок 70 гласуваха 162 депутати, 44 бяха против, а 8 се въздържаха. След решението на парламента предстои подписването на договорите и последващата им ратификация от народните представители. Крайният срок, както вече няколко пъти бе съобщавано, е 15 декември.
След като благодари от парламентарната трибуна за гласуваното решение, министърът на отбраната Димитър Стоянов отговори на поставения няколко пъти въпрос: Защо трябваше да има втори проект за инвестиционен разход и съответно втори договор. Според първия сключен през 2019 г. първите 8 самолета трябваше да дойдат през 2025 г. Те обаче, каза министърът, са крайно недостатъчни за носене на бойното дежурството по Air Policing. Световните тенденции показвали, че възможностите за поддържане на изправността са на 70%. Това означава, че при 8 самолета ще разполагаме с 6 изправни. Два от тях ще бъдат постоянно на дежурство. Реално само с 4 машини дежурните авиатори ще могат да водят подготовка. По-нататък министърът направи следния разчет: „Четири самолета по 150 часа могат да направят 600 часа. На 14 авиатори се падат по по-малко от 50 часа на човек“. Смятате ли, попита той депутатите, че с по-малко от 50 ч може да се пилотира нов боен самолет при норма от 150 ч за изпълнение на задачата по Air Policing. За това трябва да имаме още 8 самолета, за да се получи едва пълна ескадрила от 16, поясни Стоянов. Според него при първия договор няма достатъчно въоръжение, т.е. пълен боекомплект за осемте самолета. Няма въоръжение въздух–земя, няма и високоточно оръжие. Затова по втория договор се предвижда да се доставят допълнително резервни двигатели, радиолокационни станции, контейнери за целеуказване и високоточно въоръжение.
Ако вторите 8 самолета пристигнат през 2027 г. , няма да могат да придобият пълни оперативни способности до 2029 г., прогнозира министърът. Той припомни, че жизненият цикъл на МиГ-29 приключва през 2028–2029 г., само на самолетите. Няма как да бъдат доставени резервни части и агрегати. Така че жизненият цикъл на МиГ-29 ще приключи най-вероятно през 2023 г., смята министърът. Тук той говори за необходимостта от транзитна платформа. Без нея България няма да може да охранява въздушното си пространство. От края на 2023 до 2029 г., т.е. 6–7 години, нашите авиатори няма да имат възможност да летят, което налага да разполагаме с транзитна платформа. В Прегледа на отбраната от 2020 г. е записано, че трябва да имаме три ескадрили, отбеляза министърът. Това са необходимостите на България, но ние гледаме по-скромно на нещата, т.е. към една ескадрила.