Пъстър парад на цветове, емоции и традиции.
Едни от последните кукерски и маскарадни игри се проведоха неотдавна в пазарджишкото курортно село Варвара. Организацията на събитието беше повече от перфектна. Те се проведоха на стадиона в селото, а гости прииждаха от близки и далечни населени места.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/04/1-4-1024x766.jpg)
Целта на кукерските и маскарадните игри е да се променят ролите на хората по професии, животните и дори мъжете и жените, за да се заблудят ритуално злите сили и те да пропуснат тази къща, село, град, за да останат непоразени те от действията им.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/04/2-3-1024x766.jpg)
Всъщност, кукерските игри на практика са създадени за да гонят злите сили по принцип. Местните разказват, че поддръжката на един кукерски костюм коства много повече като цена на препарати и почистващи материали, отколкото прическата на една лична местна мома. Или иначе казано, ритуалните костюми отнемат ужасно много време, защото се разресват почти косъм по косъм, за да придобият вида, в който ги познаваме всички. Използват се специални шампоани, доста по-скъпи и доста по-качествени от тези за косите ни, с които козината се подържа такава бляскава, жива и естетически издържана. Един човек от село Варвара дори си продал къщата, за да си купи кукерски костюми и принадлежности.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/04/3-1-766x1024.jpg)
Местните хора разказват, че въпреки грижите за кукерските костюми, които се изработват основно от животински кожи и козина, миризмата от животно си остава, но с нея се свиквало, особено, когато участваш в тези игри и със сърцето си. Освен това, чановете, които са неизменна част от костюмите и тежат до над 15 килограма, трябва да се удрят в здрава кожа и да не я нараняват. Когато обаче се случи така, че или кожата на костюма се нарани, или пък чановете удрят не по костюма, а по крайниците на човека, тогава травмите са наистина тежки. Местни разказаха, че синините по краката и хълбоците са най-малкото нещо. Чановете понякога буквално раздират плътта, но нито един не се е оплакал, защото всички отиват на тези игри и участват в тях като в свещен ритуал. Те влагат в тези свои действия много повече от ритуалната игра, те влагат душата си, а нея никога нищо не я боли, защото тя е безплътна, казват кукерите, някои от които наистина от много години участват в тези игри.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/04/4-766x1024.jpg)
През последните години към кукерите се добавиха и маскарадните игри, където наблюдаваме имено размяната на половете за заблуда на злите сили, омаскаряване на лицата с маски, които в повечето случаи са гротескни, докато при кукерите те са ритуални – за да изплашат злите сили. При маскарада целта е същата, но средствата са различни. Така, както всички бягат от различното, защото не го познават, така и тук се имитира различност – маскарадна подмяна на пол, визия и поведение, с цел да накарат злите сили да бягат от тях, защото не могат да определят какво точно имат насреща си. По същия начин стои и имитацията на свещенството. Така нареченият маскараден поп непременно трябва да е дрипав, пиян или поне да имитира такова поведение и да танцува енергични и понякога не особено прилични танци. Всичко това е неприемливо за едни свещенослужител, но в скобите на маскарада, това се възприема като офалшивяване на реалността отново с цел да се изкриви ситуацията и през неяснотата на визията да се постигне уплахът на злите сили. А кои са злите сили? Те са сборен образ, всичко се прави с цел да живеят по-добре, да няма болести по хората и животните, да няма природни бедствия и да има повече берекет и приходи за всички. Това е основната цел на ритуалите, които иначе вече са се превърнали във всенародни чествания, на които има и музика, и изобилие от храна, а също и много алкохол. Всичко това създава магията на маскарадните и кукерските игри, което се превръща в част от народните обичаи, вярвания и ритуали, които се предават много точно от поколение на поколение, за да останат в националното ни съзнание.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/04/5-766x1024.jpg)
Като цяло кукерите и маскарадните артисти имат много строга йерархия. Има един водач, обикновено във военна униформа, която имитира гвардейската. Той е командирът. Има малък оркестър, обикновено от народни музиканти, и останалите са артисти – маскарадни, кукери и танцьори. Всички са йерархически подчинени на командира, който със сабя и свирка в уста командва целия този парад на цветове, емоции и традиции.